Logg inn med Facebook eller Google!

Verdt å se rundt Chania......

Started by Ole, 11. Sep 08, 19:17:18

Previous topic - Next topic

Ole

Vi reiser til Kreta første uka i oktober og blir trolig boende i nærheten av Chania. Det blir helt klart mest avslapping og bading på denne ferien, men litt sightseeing må man vel få med seg også. Hva er verdt å se innen rimelig avstand fra Chania hvis man har leiebil en dag eller to? Noen som har et tips eller tre?

Liv

Elafonisi-stranda!

Falasarna er også ei flott strand som det ikke er så langt å kjøre til som Elafonisi.

Ellers er Rethymnon-området bare en times kjøring unna.

Fant akkurat denne linken som jeg ikke har sjekket ut. Men kanskje du finner noe interessant her.

http://www.kretaonline.com/

Ole

Takk Liv! Hvor langt er det til Elafonisi-stranda?

Liv

http://www.kretaonline.com/stedene/elafonisi.html

Her står det ca 76 km fra Chania.
Jeg husker ikke hvor lang tid vi brukte dit derfra,noen år siden. Jeg kjørte selv,veldig kronglete og svingete vei. Ingen vei det går an å kjøre fort på. Kanskje 1.5 til 2 t hver veg.Det var noe venting ved tunneler da det var mye busser,men det var i juli jeg var der.Mye trafikk.
Men absolutt verdt turen syntest jeg.

PS! kjørte fjellvegen begge veier,har ikke prøvd kystvegen.

Ole

Takk for godt tips Liv! Jeg har googlet litt, og dette ser jo ut som et nydelig sted! Litt langt kanskje, men det er vel noe å se på veien også.

Hva med små landsbyer? Er det slike i nærheten av Chania? Har vært i Platanias en gang før......

Liv

Jeg er ikke kjent med landsbyene rundt Chania.
Men jeg tror om du kjører litt vekk fra  Chania i begge retninger så skulle du finne noen.Området vestover  for Chania langs kysten er oppbygd rundt turisme, finner lite tradisjonelle landsbyer der. Men kommer du litt inn fra kysten ,skulle du nok finne noen. Var innom flere på veg til Elafonisi, og det er utrolig fin utsikt deler av vegen.

Vamos har jeg hørt om. Det er renovert mange gamle hus  der.

Ole

Ja, området vest for Chania er nok det minst sjarmerende området jeg har sett i Hellas! Bare hoteller hele veien....

Liv

Quote from: \"Ole\"Ja, området vest for Chania er nok det minst sjarmerende området jeg har sett i Hellas! Bare hoteller hele veien....[/



Helt enig!  Tror ikke det kan bli verre......

(Hadde slengt på en liten kommentar i forrige innlegget mitt om Vamos.)

Ninette

Sånne spørsmål liker jeg :-)

En times kjøring fra Chania ligger \"min\" landsby, Argioupolis. Dit kommer du med å kjøre østover langs National Road til Episkopistranden, og så følge skiltingen inn i landet, mot Asi Gonia (ca 8 kilometer). Landsbyen er tradisjonell, svært vakker, litt slitt, har romerske utgravinger, nydelige vannfall, noen koselige tavernaer og mange hyggelige mennesker. I det samme området er det flere andre vakre landsbyer, blant annet Roustika.

Ikke så langt unna Argiroupolis ligger Kournas Lake. Det er den eneste naturlige innsjøen på Kreta, og kreterne er svært stolt av denne. I sommersesongen er det full aktivitet rundt innsjøen, med flere tavernaer, utleie av \"sykkebåt\" og diverse salgsboder. Et besøk ved Kournas Lake er en opplevelse.

Therisokløften er svært vakker, og ligger rett sør for Chania. Kløften er kun tilgjengelig med bil. I enden av kløften ligger den tradisjonelle landsbyen Theriso. Her er det muligheter for god tradisjonell mat, i alle fall i sommersesongen.

Vestover langs kysten er det også veldig flott, etter at du har passert alle de utbygde turiststedene. Her finner du Kolimbari, en koselig fiskelandsby, og Kastelli Kissamos, som ligger videre vestover og er noe av det mest tradisjonelle jeg har sett av byer på Kreta.

Og til slutt! Ta bilen og kjør en tur ut på Akrotirihalvøya, der flyplassen ligger. Der er det overraskende lite turister, kloster og en fin strand (Stavros).

Og enda er det mye mer å se .....
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Ole

Takk for gode tips Ninette! Reisefeberen begynner å sige inn her. Og det er ikke så lenge igjen heller.... :cheers:

Ninette

Quote from: \"Ole\"Takk for gode tips Ninette! Reisefeberen begynner å sige inn her. Og det er ikke så lenge igjen heller.... :cheers:

Jeg skjønner at du gleder deg. Selv kom jeg tilbake fra Kreta for 3-4 dager siden, og jeg er allerede i gang med planleggingen av neste tur. Kanskje allerede i slutten av oktober. Det må være galskap, dette! Herlig galskap!

Jeg ønsker deg en riktig god tur!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Liv

Håpet du kom inn med innspill fra \'\'ditt område.\'\' :-)

(Bare tre dager siden jeg kom hjem,men syns allerede det er en evighet siden.....  ;-)  )

Håper Ole får noen fine dager på Kreta, og opplever sjarmen og det ekte kretiske som du og jeg er blitt så glade i.  :-)

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...