Logg inn med Facebook eller Google!

Brennmaneter i Hellas

Started by Sjøløve, 07. Sep 08, 17:37:06

Previous topic - Next topic

Sjøløve

Da vi var på Kalymnos nylig, brant min venninne seg på en brennmanet da vi var ute og svømte en morgen.
Vi kom oss på land i en fart og fikk aldri sett på denne skapningen.  Venninnen min fikk kraftige røde striper nedover både over- og underarmen som sved ganske godt et par dager.
Jeg kan ikke huske å ha støtt på noe sånt før i Egeerhavet - men har jo lest om giftige fisk etc. som ligger begravd i sanden.  
Men brennmaneter ??    Er dette vanlig i farvannene rundt de greske øyer - eller har det vært en enslig skapning som har forvillet seg et sted den ikke skulle være - noen som vet ?
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Mixelite

Jeg har heller ikke møtt brennmaneter i Hellas, men jeg vet at de finnes. Og så finnes det en giftig anemone. Jeg mener Jan Bergtun har noe om den på nettsiden sin islandstrolling.com

bengalow

Visst finns det brännmaneter i Egeiska havet, såsom i nästan alla hav runtom i världen. Dessbättre är dom ganska sällsynta i Grekland, men vid speciella väder- och vattenförhållande, så kan det faktisk komma stora stim. Man brukar varna för detta, men enstaka exemplar går inte att undgå...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Her er link til Jan Bergtuns side om \"farlige\" dyr i Hellas. Bilde av anemonen nesten nederst på siden:

http://www.islandstrolling.com/general/norwegian/finnes_farlige_dyr.htm

Sjøløve

Takk for info   8)
Jeg har bare aldri hatt brennmaneter i tankene når jeg har badet i Hellas.  Forbinder liksom det med norske farvann - der jeg alltid saumfarer sjøen før jeg stuper uti.  Tydeligvis ikke så lett å få øye på disse manetene siden de er gjennomsiktige - våre hjemlige brennmaneter går det iallefall an å se i sjøen.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

operafantomet

Quote from: \"Mixelite\"Jeg har heller ikke møtt brennmaneter i Hellas, men jeg vet at de finnes. Og så finnes det en giftig anemone. Jeg mener Jan Bergtun har noe om den på nettsiden sin islandstrolling.com
Ditto for meg - har heller ikke opplevd brennmaneter i Hellas . Ble fortalt at det er fordi de foretrekker kjøligere vann (her scoer jo Norden høyt, he-he). Det er ikke det at de IKKE finnes i Hellas, men at de vil trekke lengre ut/dypere ned for å unngå det varmeste vannet langs land. Det er jo stort sett her folk bader, og derfor støter man sjelden på brennmaneter ved strendene.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Maritsa

Joda jeg har faktisk opplevet brennmagneter. Det var ved Agios Nikolaos
Peloponnes (jeg ferierte i Stoupa). Trodde jeg så syner for det var første
gang på alle de 20 år jeg har feriert i Hellas.

Riitta

För tre år sedan var det gott om maneter på många ställen i Grekland.
Tex. på Kalymnos. När vi var på stranden i Emborios var det en lite pojke där som brände sig på armen.

Min man (som är undervattensfotograf) tog bild på maneten.
Den var ganska liten och lite lila till färgen.
Vi skickde bilden till en bekant marinbiolog som skrev tillbaka att den sorten hade väldigt långa och tunna trådar, som kunde ligga lösa en bit från maneten.
Man kunde få stora sår och värsta fall en chock så man inte klarar sig.

Lokalbefolkningen var väldigt uppmärksamma om dom såg en manet och varnade oss turister också.

Efter den sommaren har jag inte sett någon i Grekland.

Riitta

Margrethe

Jeg har såvisst opplevd brennmaneter i Hellas. Tror nok det var 3 år siden, sånn som Riitta skriver, det var kanskje ekstra mye da. Vi var på Karpathos, og jeg skulle vise de jeg reiste sammen med, Apella. Syns jo den stranda er paradis på jord. Da vi kom dit, var vannet helt svart av maneter, jeg overdriver ikke. Vi kunne bare glemme å bade. Men så dro vi over til Lefkos på andre siden av øya, og der var det ingen maneter. Så det kommer an på vinden også. En annen dag da vi var på Amopi, ble en i reisefølget brent av en manet. Det gjorde skikkelig vondt, han sa det føltes som noen bet ham. Han fikk en rød stripe, den ble etterhvert brun, og nå, etter tre år, så har han den der fortsatt. Sønnen min ble også brent av en manet i Amopi for noen år siden, faktisk. Det var den ene maneten vi så på hele turen, og den traff jo selvfølgelig han, da. :cyclopsani:  Tror det var en annen type manet. Det boblet litt opp, og sved, men etter noen timer så var det borte. Men altså, det er veldig sjelden jeg ser maneter på Karpathos, det ene året var ganske spesielt.
Jeg har egentlig aldri hatt lyst til å dra til Japan. Rett og slett fordi jeg ikke liker fisk. Og jeg vet at det er veldig populært der nede i Afrika. (Britney Spears)

xristina

Jeg har fortsatt ikke sett en eneste manet i Hellas. Håper at det blir lenge til jeg gjør det også...

Atle

Jeg så en enslig manet på Skopelos nå i sommer, det var en slik gjennomsiktig sak som vi var usikker på om den svei eller ei så det ble til og gå STORE omveier rundt den :-)
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Niaas

Min søster kom borti en manet på stranden ved Pigadia på Karpathos første året vi var der, i 2006. Og hun fikk kjempevondt, akkurat som du beskriver, Margrethe. Hun hadde også vært borti en på Malta året før, og hadde arr som syntes i lang tid etterpå.
Huff, håper ikke vi ser noen maneter neste uke på Karpathos!
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...