Logg inn med Facebook eller Google!

Grekernes oppfatning av nordmenn

Started by JohnS, 31. Aug 08, 09:18:35

Previous topic - Next topic

ROLLE

Det där med tycka om kan man väl ta med en nypa salt !!!! Det finns ej en Grek som ej skulle gillat pengar som ramlar in från skandinavien och hela nordeuropa sen -60 talet av bara farten, och från EU att hålla igång hela cirkusen.  Hur skulle de ha klarsat sin ekonomi utan denna\" U hjälp\" som ej tar slut förrän sötvattnet ? Turismen har främst \"drabbat\" arkipelagen framom fastlandet. De har samma möjligheter börja reglera antalet turister som Galapagosöarna och välja vem de vill ha som turist. Tror att scandinaver är den största grupp av folk för tillfället ? Dehär uttalandet som någon enstaka Helleen säger eller sagt har ingen betydelse.  Det finns ju orter och greker jag ej heller gillar tyvärr !!! Så länge ej staten Grekland säger kriterier om vem är välkommen och vem är inte är allt väl ? Skulle gärna hört  en från Grekiska turistbyrån sagt sin åsikt om dylikt  svammel !!!!!!!

EN FINNE IGEN, låter det bekant ?

Mixelite

Huttemeitu Rolle.

_Jeg_ synes iallfall det er trist når nordmenn øyensynlig \"utmerker\" seg i en slik retning at noen(hvor mange vet vi jo ikke, det er regissørens privilegium) grekere synes at nordmenn kunne de klare seg foruten.

Så kan man jo spørre seg hva de samme grekerne hadde svart om de ble spurt om dansker, engelskmenn, svensker, finner, italienere... Eller hva det hele og fulle bildet av en skikkelig undersøkelse ville ha vært, men nå fikk vi bare noen få uttalelser og de gikk fra \"innepakket kritiske\" til \"nei-takk\".

Forøvrig synes jeg at vi sporer av tråden. JohnS spørsmål var:

\"Er det noen av dere som bor eller har bodd i Hellas i lengre tid, som kan si litt mer om hvordan vi oppfattes, hvis grekerne har noen oppfatning av nordmenn spesielt i forhold til andre skandinaver eller nord-europeere?\"

-POE-

Quote from: \"ROLLE\"Tjäna POE, var teksten skriven på Greksiska ? Då kanske det skulle varit typiskt grekiskt. För det var väl ej menat att turisterna skulle åka hem med pengarna i behåll ? Möjligen var det skrivet av en arg utvisat fd.exilgrek, som ej fått stanna i Svedala på grund av dåligt leverne ? :wtg:

Terve Rolle!

Texten var på svenska, stora bokstäver, mitt i byn. Ja kanske hade han fått restskatt, surströmming eller nå´t annat giftigt från norden.

Men det är också det enda otrevliga vi sett eller märkt som skulle vara riktat mot skandinaver. Men jag gissar att de är duktigt less på våra ungdomars fyllestök i Kos stad och liknande platser. Förhoppningsvis har det gänget dragit vidare till Bulgarien nu, eller?

//PO
//PO

Katta

Quote from: \"Riitta\"Då får jag väl hålla mig från Kreta :cyclopsani:
Känner mig fortfarande välkommen på Kalymnos och Karpathos :wink:

Riitta,finne

Nå svarer ikke jeg heller på spørsmålet, men måtte bare kommentere ditt innlegg Riitta. Tror egentlig ikke Grekerne skiller så godt mellom Norske, Danske, Svenske, Finske (jeg kan selvfølgelig ta feil...). Dessuten er vi alle forskjellige, og kan ikke settes i bås - uansett hvilket land vi kommer fra. Jeg er sikker på at du Riitta, som virker som et varmt og godt menneske - er like velkommen på Kreta som på Kalymnos og Karpathos.

Når det gjelder oppfatning av nordmenn, så har jeg hørt at Grekerne oppfatter oss som litt \"kalde\". At vi ikke viser følelser så lett. Dette har jeg hørt av en person som har bodd ganske mange år i Hellas.

På Chios har jeg flere ganger (uoppfordret selvsagt) blitt fortalt av Chiotere, at de liker de Norske og de Nederlandske turistene best.

operafantomet

Jeg tror det kan være verdt å skille mellom hva grekere synes om nordmenn og hva de synes om drita norske turister uten gangsyn. Selv om det er deilig å generalisere, så tror jeg nok at de fleste grekere klarer å skille mellom de kategoriene.

Videre tror jeg grekere klarer å skille mellom rølpeturister og \"vanlige\" turister. Førstnevnte er de personene selv nordmenn er flaue for å møte i utlandet, de som er berusede allerede på flyet, og som oppfører seg som tullinger \"fordi de er på ferie\". Sistnevnte er vanlige mennesker med vanlig folkeskikk, og kanskje også en ekstra interesse for landet, språket og kulturen de besøker.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

operafantomet

Quote from: \"Katta\"På Chios har jeg flere ganger (uoppfordret selvsagt) blitt fortalt av Chiotere, at de liker de Norske og de Nederlandske turistene best.
Hahaha.... er det ikke kun norske og nederlandske turister på Chios, da? (foruten grekere selv)

Var på Chios i sommer. Siden jeg ikke ser stereotyp norsk ut, gjettet alle at jeg var fra Nederland... Grunnen var visstnok at det kun er nederlandske og norske charterselskaper som sender turister til Chios (foruten grekerne selv).

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Mixelite

Quote from: \"operafantomet\"Var på Chios i sommer. Siden jeg ikke ser stereotyp norsk ut, gjettet alle at jeg var fra Nederland...
 Grunnen var visstnok at det kun er nederlandske og norske charterselskaper som sender turister til Chios (foruten grekerne selv).

Det har vært sveitsere, tyskere, dansker, belgiere... -men jeg vet ikke hvor mange land som har charterfly til Chios i år...

Jeg gjetter at det er slik at du vil få ulike svar avhengig av hvem du spør og hvor du spør. Spør du bareieren som jobber med rølpeturister som er fulle før de går av flyet, får du sikkert et annet svar enn hvis du spør f.eks en tavernaeier mileveis fra party-stedene hvor turistene er edru når de kommer. Uavhengig av hva slags nasjonalitet de har, kanskje.

KyriaT

Quote from: \"JohnS\"Er det noen av dere som bor eller har bodd i Hellas i lengre tid, som kan si litt mer om hvordan vi oppfattes, hvis grekerne har noen oppfatning av nordmenn spesielt i forhold til andre skandinaver eller nord-europeere?

Det er sagt mye fornuftig allerede, men jeg føler meg kallet, selv om jeg da ikke så programmet det ble referert til.

Det er like vanskelig å svare på hva grekere synes om nordmenn, som det er å svare på hva nordmenn synes om engelskmenn, svensker, grekere osv. Det kommer helt an på hvem du spør, og hvilke erfaringer de har gjort seg. Derfor svarer jeg bare utfra de oppfatninger jeg har, de gangene dette har vært tema her på Mani, i et område hvor grekerne stort sett kommer i kontakt med de nordmennene som reiser med Lilleput Reiser, dvs voksne, rolige folk for det aller meste.

Først og fremst er grekerne generelt gjestfrie mot alle utlendinger. Ikke som noen antydet bare for å tyne dem for penger, men det er en del av den greske kulturen å være vennlig og imøtekommende i møtet med fremmede. Dernest blir det jo et samspill mellom enkeltpersoner, og der ulike kulturer og bakgrunn kan gi grobunn for både berikelser og misforståelser.

Her på Mani tror jeg med hånda på hjertet at de lokale grekerne setter stor pris på norske turister - og det gir de også uttrykk for. De synes det er morsomt å høre om snø og is og kulde, slik at de får bekreftet hvor bra det er å bo i Hellas. De synes det er interessant å høre om våre gode velferdsordninger, slik at de får bekreftet hvor håpløse de grekske politikerne og systemet her er. De måper over gjennomsnittslønningene i Norge, og forstår overhode ikke at nordmenn ikke unner seg å bruke mer av dem når de er på ferie (det gjør nemlig grekerne selv, selv om de ikke har så mye å rutte med). De stusser over hvor mange barn norske familier har, og forferdes over at mødrene (og i mindre grad fedrene) ikke passer bedre på dem, spesielt i trafikken og på stranda. De småler av vår sportslige klesstil, med shorts, flip-flopere og ryggsekk morgen, middag og kveld, men bemerker, og er litt misunnelige på, at vi er mindre jålete, enten det er i klær eller omgangsform. De synes vi er bemerkelsesverdig tålmodige (f.eks. som gjester på tavernaer), skikkelige og litt kjedelige. Men de synes også vi er ganske firkanta, uhøflige og \"bondske\" i visse sammenhenger. De legger merke til at mange har det grekerne kaller et alkoholproblem (= blir synlig beruset), men unnskylder det med vårt kalde klima (kanskje de tror nordmenn drikker for å holde varmen...).

Jeg tror ikke noen av oss skal bekymre oss over hva enkelte grekere mener om oss som folk uansett. Selv om alle nordmenn hadde vært tullinger og bråkmakere, tror jeg de fleste grekere klarer å skille mellom individer, slik vi også gjør (?).

Vi har sannsynligvis alle vært borti uhøflige, sure og overlegne grekere en gang i blant, men det forandrer ikke vår oppfatning av grekere generelt som hyggelige mennesker, gjør det vel? Og vi får bare være oss selv, det tror jeg i de aller fleste tilfeller er mer enn godt nok. De fleste nordmenn oppfører seg bra når de er på ferie i Hellas, og så får vi håpe på at de som ikke gjør det blir unnskyldt, og er i mindretall.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Tor-Atle

Hei !

Har som sagt tidligere bodd på Karpathos et halvår, og føler at jeg har kommet godt innpå et variert utvalg av grekere, som dermed gjør at jeg føler meg kallet til å uttale meg litt ihvertfall.

Jeg skal være forsiktig med å utlevere alt, da det ikke bare er oss selvgode nordmenn her på forumet, men generellt, så er vi skandinaver veldigt godt likt på de greske øyer. I motsetning til både tyskere og engelskmenn som ikke alltid er like populære. Har også jobbet et halvår på Tenerife, og kan med sikkerhet si at skandinaver ikke når engelskmennene til knærne engang når det gjelder usmakelig oppførsel.

Ja det er noen skandinaver (blant andre) som på utvalgte øyer i Hellas lett skjemmer seg ut, men det er vel litt lagt opp til det med forskjellige aktiviteter som bli reklamert med for å trekke kunder for å øke omsetningen.

For å prøve og konkludere konkret på spm til John S (Tar sjansen jeg) så vil min påstand bli at nordmenn er høyt verdsatt som turister i Hellas, vi finner oss i mye, vi bruker mye penger, og er generellt høflige mot de fleste.  :flower:
Hva gjør vi i dette landet her ? Skulle ikke vi vært på Karpathos ?

Katta

Quote from: \"operafantomet\"
Quote from: \"Katta\"På Chios har jeg flere ganger (uoppfordret selvsagt) blitt fortalt av Chiotere, at de liker de Norske og de Nederlandske turistene best.
Hahaha.... er det ikke kun norske og nederlandske turister på Chios, da? (foruten grekere selv)

Var på Chios i sommer. Siden jeg ikke ser stereotyp norsk ut, gjettet alle at jeg var fra Nederland... Grunnen var visstnok at det kun er nederlandske og norske charterselskaper som sender turister til Chios (foruten grekerne selv).

Jo..., flertallet er vel det. I sommer møtte jeg også en del Italienere, og Tsjekkere (aner ikke om de kom med Charter). Dessuten snakket jeg med et par Chiotere som sa at det værste de viste var Grekere fra Athen, og Gresk Amerikanere. De mente at de oppførte seg som om de eide øya.

Tor-Atle

Frisbees ja... (gresk amerikanere)helt riktig det... ikke populær i de hele tatt..
Hva gjør vi i dette landet her ? Skulle ikke vi vært på Karpathos ?

ouzolina

Spørgsmålet om hvordan grækerne ser på normænd (skandinavere), så tror jeg,  at det kommer an på, hvilken ø du feriere på.

Hvis du kommer til Kos, Ios og delvist på Rhodos, Naxos og Kreta ... Så er det ungdommen, der kommer for at prøve grænser af. De fester, har liv og glade dage. Det kan støder lokalbefolkningen. Hvad man godt kan forstå.

Der hvor jeg rejser hen én gang om året - Skopelos, hvor det er et \"modent\" publikum, er skandinavere meget populære. De gør ikke meget væsen af sig.

Jeg kan forstille mig at naboøen Skiathos, har et andet syn på ungdommen fra nord.

Og så er det klart et spørgsmål om, hvordan du selv gebærder dig. Er du som hjemme, eller opfører du dig som om du \"ejer\" hele verden?
Skopelit på deltid

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...