Logg inn med Facebook eller Google!

Re: Ferie/Penger/god eller dårlig råd

Started by bengalow, 18. Jul 08, 15:58:07

Previous topic - Next topic

bengalow

Rättelse Tommy, \"-var och en blir salig på sin tro\".Och det har hon säkert rätt i mormor. Jag är icke troende, men har erfarit att fastlandet har så oerhört mycket mer att erbjuda.... det är bara ett tips, ingen form av övertalnng överhuvudtaget.
Riv er loss från öarna och se vad som Grekland verkligen har att bjuda!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Rättelse Tommy, \"-var och en blir salig på sin tro\".Och det har hon säkert rätt i mormor. Jag är icke troende, men har erfarit att fastlandet har så oerhört mycket mer att erbjuda.... det är bara ett tips, ingen form av övertalnng överhuvudtaget.
Riv er loss från öarna och se vad som Grekland verkligen har att bjuda!!

Tack för rättelsen, det hade nog min gamla mormor oppskattat ;-)

O du har rätt, fastlandet har mycket som öarna inte har av opplevelser om man vill se det också :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

sunbjorn

Quote from: \"bengalow\"Rättelse Tommy, \"-var och en blir salig på sin tro\".Och det har hon säkert rätt i mormor. Jag är icke troende, men har erfarit att fastlandet har så oerhört mycket mer att erbjuda.... det är bara ett tips, ingen form av övertalnng överhuvudtaget.
Riv er loss från öarna och se vad som Grekland verkligen har att bjuda!!
En kan vel utvide det samme synspunktet og si at hele verden har mer å by på en bare Hellas. Så vi burde rive oss løs fra Hellas å se hva Asia, Afrika, Australia osv har å by på. Når vi har valgt oss Hellas, øy eller fastland, er det kanskje pga at vi fant noe nettopp der som ga oss den opplevelsen, stemningen, roen, eller hva det kan være for den enkelte av oss, som fikk oss til å kjenne at nettopp dette er det jeg vil ha. År etter år. Noen av oss er på stadig leting etter nye opplevelser. Andre av oss har kanskje funnet noe som vi mener er vårt paradis, og som vi vender tilbake til.

Jeg kjenner meg ikke så vel med å diskutere hva som er bedre med det ene framfor det andre. Jeg vil ikke være med på å gjøre fastland eller øyer mindreverdige i forhold til hverandre. Jeg trives i Hellas. Jeg elsker folket. Jeg samler verken på øyer eller fastland. Jeg konkurerer ikke om antall steder. Jeg synes det er godt å gå hvor jeg kjenner meg velkommen tilbake, og hvor handelsmannen smiler og sier \"pay tomorrow\" når jeg glemmer pengepungen hjemme, eller ikke har mindre enn 50 Euro, hvor servitøren kommer springende etter meg 200 meter ned i gata med kameraet som hang igjen på stolryggen, hvor dama bak kassa spør hvor jeg bor, hvorpå hun tar six-packen med 1 1/2 liters vannflasker som jeg kjøpte og springer ut og setter seg på sin lille scooter og kjører avgårde med six-packen mellom bena. Og vannet var hjemme før meg. Hvor jeg om kvelden finner hele familien, 3 generasjoner, samlet på trappa på butikken hvor jeg glemte veska mi, hvor de passer \"hittegodset\" og speider etter eiermannen, som var ukjente meg, og som ble ønsket velkommen tilbake med rop og vink på 150 meters avstand. Dette er for meg Hellas. Og da gir jeg blanke i nye steder og store opplevelser, om det er på en øy eller det er på fastlandet

Mixelite

Du sier noe Sunbjørn! Jeg skriver under på hvert et ord.

Jeg er forøvrig helt utenfor i denne diskusjonen. Jeg, som bare reiser til Chios om att og omatt og ellers bare har vært i Athen(såvidt) og på Halkidiki. Jeg kan ikke diskutere hva som er best eller bedre eller dårligere, når jeg ikke har vært noe sted å sammenligne med. Egentlig handler det jo ikke om det heller. Hver og en finner seg et sted de trives, eller fortsetter å lete. Noen er rastløse og må flytte på seg, noen er ikke.

Jeg har den største respekt for Bengalow og tror helt sikkert at fastlandet har mer å by på enn noe annet når han sier det(han rangerer jo tross alt Chios høyt ;-)). Akkurat nå har jeg nok med Chios ;-) Når jeg får like lang fartstid  I Hellas som Bengalow(håper jeg rekker det!), kan det være jeg har endret mening.

Egentlig spiller det jo absolutt ingen rolle! Enten vi gror fast på ett sted, slik som meg og flere med meg, eller farter rastløst rundt og \"samler øyer\", så er jo det viktigste at vi har det bra i ferien og gjør det _vi_ har lyst til!(bare det ikke blir overfladisk samling av trofeer, tenker jeg).

Er det ikke litt godt at vi ikke liker de samme stedene? Tenk så trangt det hadde blitt!

operafantomet

Quote from: \"sunbjorn\"
Quote from: \"bengalow\"Rättelse Tommy, \"-var och en blir salig på sin tro\".Och det har hon säkert rätt i mormor. Jag är icke troende, men har erfarit att fastlandet har så oerhört mycket mer att erbjuda.... det är bara ett tips, ingen form av övertalnng överhuvudtaget.
Riv er loss från öarna och se vad som Grekland verkligen har att bjuda!!
En kan vel utvide det samme synspunktet og si at hele verden har mer å by på en bare Hellas. Så vi burde rive oss løs fra Hellas å se hva Asia, Afrika, Australia osv har å by på. Når vi har valgt oss Hellas, øy eller fastland, er det kanskje pga at vi fant noe nettopp der som ga oss den opplevelsen, stemningen, roen, eller hva det kan være for den enkelte av oss, som fikk oss til å kjenne at nettopp dette er det jeg vil ha. År etter år. Noen av oss er på stadig leting etter nye opplevelser. Andre av oss har kanskje funnet noe som vi mener er vårt paradis, og som vi vender tilbake til.

Veldig godt sagt.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Tommy

Quote from: \"operafantomet\"
Quote from: \"sunbjorn\"
Quote from: \"bengalow\"Rättelse Tommy, \"-var och en blir salig på sin tro\".Och det har hon säkert rätt i mormor. Jag är icke troende, men har erfarit att fastlandet har så oerhört mycket mer att erbjuda.... det är bara ett tips, ingen form av övertalnng överhuvudtaget.
Riv er loss från öarna och se vad som Grekland verkligen har att bjuda!!
En kan vel utvide det samme synspunktet og si at hele verden har mer å by på en bare Hellas. Så vi burde rive oss løs fra Hellas å se hva Asia, Afrika, Australia osv har å by på. Når vi har valgt oss Hellas, øy eller fastland, er det kanskje pga at vi fant noe nettopp der som ga oss den opplevelsen, stemningen, roen, eller hva det kan være for den enkelte av oss, som fikk oss til å kjenne at nettopp dette er det jeg vil ha. År etter år. Noen av oss er på stadig leting etter nye opplevelser. Andre av oss har kanskje funnet noe som vi mener er vårt paradis, og som vi vender tilbake til.

Veldig godt sagt.

Absolut bra sagt, jag ger  :flower:  :flower:  :flower:  :flower:  :flower:  till Sunbjorn,
med tillägget att det ena behöver nödvändigtvis inte utesluta det andra :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

brit

Flott innlegg Sunbjørn!
Jeg kjente meg igjen i din beskrivelse av dette herlige landet selv om jeg faktisk bare har vært i Athen og i Sporadene.

Tror ikke jeg rekker så veldig mye...begynte å reise for sent.
Men har lyst til å se og oppleve både det ene og det andre....vi får se.
Foreløbig er det \"turistøya\" Skiathos og herlige Skopelos som er mine paradis. Her opplever  vi \"Pay next time\" og blir tatt imot som endel av familien når vi kommer. :flower:

Anne

Innlegget til Sunbjørn sa det meste om hvorfor Hellas trekker så mye. Jeg har heller ikke så stor erfaring med masse steder i Hellas siden jeg også bare har vært i Sporadene, Athen og Rhodos. Kan vel tenke meg å se mye mere hvis livet blir langt nok, men jeg har nok med Skiathos nå. Det er godt vi er forskjellige og at vi verdsetter forskjellige ting, ellers hadde det blitt ille trangt enkelte steder. Jeg lurer på en ting: Hva er en turist og hva er vi?
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Anders

Quote from: \"Anne\"Jeg lurer på en ting: Hva er en turist og hva er vi?

 :flower: DER ga du meg tittelen til mitt neste reisebrev, Anne.
\"JEG, en lykkelig turist!\"
 :cheers:  :cheers:  :cheers:

bengalow

Vad sunbjörn skriver om Australien etc hör ju inte till detta forum, det är en diskussion om öarna i Grekland resp fastlandet.

I mitt inlägg skrev jag att det inte var någon form för övertalning jag höll på med, och långt ifrån något ensidigt ställningstagande mot öarna. Jag har upplevt mycket fint där, och kommer säkert att åka tillbaka någon gång.

Beträffande gästvänligheten, så finns den i minst lika hög grad på andra ställen i landet, och förmodligen är det just detta som gör, att många återvänder år efter år. Se bara hur några av oss fastnat för lilla Kardamili, som ju inte ligger på någon ö.

Vill man misstolka mina \"tips\", så kan man det, men låt det inte verka som om jag ringaktar andra former av ferie än den jag själv upplever.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Katta

Jeg forstår godt at du vil dele dine erfaringer med oss Bengalow. Det hjertet er fullt av, renner munnen over av (eller noe sånt...). Som Tommy sier: det ene utelukker ikke det andre. Jeg har ikke reist så mye, i forhold til deg blir det en dråpe i havet. Andre ting som gjør at jeg nå reiser tilbake til Chios, det er jo venner og bekjente. Klarer ikke å løsrive meg, vil gjerne tilbake for å se hvordan det går med Despina, Yannis, Dimitri, Smaro, Fotini osv osv. For meg er det like mye folkene som stedene. Oppfatter ikke at du ser ned på vår måte å feriere på, bare at du vil at vi også skal få oppleve det fantastiske fastlandet (har iallefall opplevd Athen og Meteora). Men....du lurte jo på om du hadde ertet opp noen, så du prøvde vel å få en slags reaksjon. Eller?

Mixelite

Quote from: \"bengalow\"Vill man misstolka mina \"tips\", så kan man det, men låt det inte verka som om jag ringaktar andra former av ferie än den jag själv upplever.

Gjorde jeg det? I såfall ber jeg så mye om unnskyldning! For det vet jeg jo at ikke er sant :)

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...