Logg inn med Facebook eller Google!

Trenger tips om sted

Started by Kjetil, 10. Jul 08, 23:17:57

Previous topic - Next topic

Kjetil

Heisan!

Det var bra at jeg oppdaget dette forumet, jeg trenger litt råd om hvor vi bør dra. :-) Vi er et par som liker å dra litt på eventyr, men nå er det på tide å roe ned siden hun er gravid. Normalt ville vi satset på øyloffing uten forhåndsreserving, men med barn i magen bør vi ha god standard på overnatting og sikker mat.

Vi har satt av en uke, og vil reise en gang mellom kvelden 26. juli til 30. juli.

Hun kan godt tenke seg en god strand å ligge på noen timer av gangen, jeg klarer kanskje 20 minutter stilleliggende før jeg må gjøre et eller annet. Den beste kombinasjonen er kanskje en liten strand med klipper i nærheten som vil gi bra snorkling. Vi er også interessert i organiserte snorkleturer.

Eller at det er fjell i nærheten jeg kan fly på mens hun ligger og svir seg. Jeg er dessuten fan av grønne steder, så jeg prøver å unngå de mest brunsvidde områdene, men det er ikke så viktig.

Vi er ikke noen store partymennesker, men helt øde blir også litt kjedelig. Vi er litt uenig om hvor mye penger vi vil bruke, men jeg synes vi kan unne oss litt standard denne gangen. Jeg har ihvertfall ikke spesielt lyst til å bo under bakkenivå.

Jeg har tittet på steder på Amorgos, Lesbos/Lesvos og Chios (burde ikke det hett Kios eller Kjios på norsk, gresk chi er jo mye nærmere norsk kj-lyd enn engelsk chi-lyd?), men har ikke funnet særlig med charter-muligheter, og det hadde igrunn vært det greieste nå. Siden vi bare har en uke bør vi ikke bruke altfor mye tid på ren transport.

Så jeg lurte på om noen har noen konkrete råd, både til øyer å dra til, men gjerne også konkrete hoteller og steder der de er flinke til å vaske salaten og gjennomsteke biffen :-)

Tjorven

Hei Kjetil, og velkommen til forumet :)
Tror nok både Lesvos og Chios passer bra, men Korfu dukka plutselig opp i hodet mitt da jeg leste innlegget ditt. Den øya har gått litt i glemmeboka, men har mye å by på. Først og fremst er det en veldig frodig øy. Jeg har vært der to ganger, på forskjellige steder. Det som kanskje hadde passet for dere begge to er muligens Kasiopi i nord. Det er et lite koselig sted, med flotte strender og masse utfluktssteder i nærheten. Gå ikke glipp av klippeformasjonene på Siddhari-stranda. Her kan dere ha rolige dager og samtidig bo i et by-miljø med alt innen kort rekkevidde. Nå er det ganske mange år siden jeg var der, og vet ikke hvordan det er der nå, men jeg hadde ikke betenkt meg å være der med baby i magen :)
God ferie, hvor enn dere havner, og lykke til med familieforøkelsen ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

KyriaT

Amorgos er et veldig vakkert og romantisk sted, godt egnet for et par som dere. Nå er det noen år siden jeg var der, men kommunikasjonene dit er ikke de aller beste, i og med at øya ligger relativt langt fra Pireus og er uten flyplass.

Siden dere har litt knapt med tid denne gangen så høres det veldig fornuftig ut å velge et sted med charter, det vil spare dere for både tid og besvær. Til Lesvos og Chios (ja det burde het Kjios egentlig, men Chios er jo så etablert nå ;-) ) går det fly hhv torsdag og lørdag med Lilleput Reiser, og så vidt jeg vet er det plasser igjen på de datoene du nevner.

Når vi først nevner Lilleput, så er det jo ikke mulig for meg å la være å nevne Peloponnes som alternativ! Grønnere område med mer fjell tror jeg ikke du finner i Hellas i slutten av juli! Utenom høysesong ville dere muligens funnet Kardamili/Stoupa/Agios Nikolaos litt i stilleste laget, men dette er jo et av Athenernes favoritt feriesteder, og spesielt Stoupa er godt besøkt. Er dere imidlertid mest opptatt av det genuint greske og mulighetene til fjellturer ville jeg valgt Kardamili.

Lykke til med valgets kval, og med den lille i magen. (Tenk å få komme til Hellas før du er født, det er ikke dårlig...)

PS! Maten er generelt trygg i Hellas, og jeg kan garantere dere et problemfritt opphold i så måte på Peloponnes og Chios som jeg kjenner best. Biff ville jeg imidlertid droppa i Hellas, det er svært få grekere som kan steke biff uten at det blir skosåle! Velg kotelett eller souvlaki i stedet!
Det dere skal være mer obs på er (ville) katter, de kan ha sykdommer som er svært uheldige for gravide/fosteret.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Mixelite

Både Hellaswings og Lilleput reiser har direkteflyvninger til Chios. Jeg vet ikke helt om jeg har sett noen fly fra fjell... Modellfly, teller det? ;-)

Organiserte snorkleturer får du fra Karfas med islanddivers http://www.islanddivers.gr/

- men du har fått mange gode råd i denne tråden, så lykke til med valget og den lille :)

polyanna

Chios og Lesvos høres ut som ok steder, ikke minst fordi det finnes flyplass på disse øyene. - Jeg var en gang på Kreta med en tenåring, opplevelsesferie - paragliding, dykking etc. Veldig vellykket, i nærheten av Rethymnon/Chania. En fordel at transfer\'en ikke tok lang tid, antar det er et ubetinget gode for forloveden din. Det ville nok jeg tenkt om jeg var i hennes situasjon, selv om tanken aldri streifet meg de gangene det var aktuelt. - Ellers er Skiathos et alternativ (med kort transfer til Skopelos som er enda bedre!), sogar Rhodos kan være bra for de aktivitetene du nevner. Og Karpathos må jo være en drøm, med masse vind om hetebølgen slår til. Har ikke vært på Karphatos selv, men av omtale burde jo den øya kunne dekke begges behov.

God tur!

Mixelite

Det var godt du sa Polyanna, for det tenkte jeg ikke på i farten! Hvis den vordende mor vil slappe av på stranden på Karfas heller enn å være med ut på snorklebåttur, så finnes det paragliding, vannscooter, bananbåt og pedalbåt far kan aktivisere seg med når han blir rastløs ;-)

Mulig det går an å snorkle fra stranden også hvis man går bortover til klippene på ene eller andre siden. Det kom iallfall en snorkler opp med fiskefangst sist jeg var der :-)

Kjetil

OK, det hørtes veldig bra ut med Kjios [sic]! :-) Spesielt interessant ettersom jeg ser at det er flere steder i nærheten av Karfas, med snorkleturene.

Men nå så det fryktelig fullt ut overalt, og prisene var litt over det forloveden var villig til å betale. Så vi fant ut at vi skulle utsette avgjørelsen til siste øyeblikk og se an om det finnes noen muligheter når vi kommer hjem på lørdag 26. Hvis ikke får vi satse på høstferien! :-)

Tusen takk for tips!

Mixelite

Quote from: \"Kjetil\"OK, det hørtes veldig bra ut med Kjios [sic]! :-) Spesielt interessant ettersom jeg ser at det er flere steder i nærheten av Karfas, med snorkleturene.

Men nå så det fryktelig fullt ut overalt, og prisene var litt over det forloveden var villig til å betale. Så vi fant ut at vi skulle utsette avgjørelsen til siste øyeblikk og se an om det finnes noen muligheter når vi kommer hjem på lørdag 26. Hvis ikke får vi satse på høstferien! :-)

Tusen takk for tips!

\'segod. Vi kunne jo skrive Xios og være helt korrekt ;-)

Lykke til med restplassjakten. Det ligger jo stadig noe ute hvis man ikke er så kresen på reisemål. Og det trenger man jo ikke være når man er åpen for å reise til andre steder enn Chios  :clown: (Jeg sliter litt mer i det departementet).

-POE-

Parga uppfyller nog samtliga dina krav och resor finns på dina datum!

//PO :cyclopsani:
//PO

Tommy

Jag skulle tro att alla råd och tips du fått här fyller dina önskemål, men som ytterliggare ett alternativ kan du kika på Samos o Pythagorio om du vill, där och i dess närhet finner du också vad du vill ha utav er semester.

Grekland är fantastiskt på det viset, där finns oftast något på de flesta håll som passar alla :D

( o greker är allmänt sett duktiga på att klara \"biffen\" ;-) )
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mixelite

Det er det som er \"problemet\" Tommy og gudskjelov for det! Det ville blitt trangt hvis alle ville til samme sted. Spør om hvor man bør reise og man får nesten like mange svaralternativer som det er forummedlemmer. :-D

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...