Logg inn med Facebook eller Google!

Pythagorion

Started by Svein~B, 06. Jul 08, 08:50:17

Previous topic - Next topic

Svein~B

Takk, Kari og Kastaas  :-)

Festningen som vi kan se fra ferjekaien er fra 1824. Som kjent kjempet Hellas for å frigjøre seg fra Det osmanske riket i perioden 1821 til 1829.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

kastaas

Den 2 Mars 1913 är ju en viktig dag :flower:
Kloka bin suger inte vissna blommor

gesse

Quote from: \"Svein~B\"Her er det som jeg kaller bystranda i Pythagorion. Den kalles også Tarsanas Beach. Det er ikke den fineste stranda i området, det er blant annet ei som er finere i den andre enden av havna og det er ei lang strand som strekker seg kilometervis vestover like utenfor byen. Det fine med denne stranda er nærheten til byen Den er også veldig nær ferjekaien, så det går an å ligge på stranda mens du venter på ferja. Det er taverna rett bak stranda. Det er cirka 50 meter til havnepromenaden og ikke stort lenger til nærmeste kiosk. Som dere ser er det solsenger og parasoller på stranda. Stranda består av stein.


Du har nok gått glipp av stranda i den andre enden av \"havnepromenaden\", SveinB. :flower:

Forbi gamle Hotell Pythagorion ligger det en, etter min mening, bedre strand enn ved Tarsanas. Større er den også. (mener å huske at den heter Remataki). Her ligger det også noen tavernaer. To av dem kan virkelig anbefales, Poseidon og Faros. De andre har jeg ikke testet ut enda.
Den første tavernaen man kommer til hadde, nå i juni, mange greske gjester. Det tyder ofte på god og rimelig mat. (Den må jeg nok prøve neste gang.) :idea:

Stranda er steinete her også, men med deilig sandbunn når man først har kommet ut i vannet. Solsenger og parasoller finnes.
På kveldstid blir det satt opp bord og stoler på stranda hvor man kan inta middagen i måneskinn og til bølgeskvulp.

Vandrer man  litt videre utover langs denne bukta kan man bade fra små, nesten bortgjemte steinviker, for dem som foretrekker det. :flower:

gesse

Quote from: \"kastaas\"Den 2 Mars 1913 är ju en viktig dag :flower:

Hvorfor?

Fortell.

Svein~B

Quote from: \"gesse\"
Quote from: \"Svein~B\"Her er det som jeg kaller bystranda i Pythagorion. Den kalles også Tarsanas Beach. Det er ikke den fineste stranda i området, det er blant annet ei som er finere i den andre enden av havna og det er ei lang strand som strekker seg kilometervis vestover like utenfor byen. Det fine med denne stranda er nærheten til byen Den er også veldig nær ferjekaien, så det går an å ligge på stranda mens du venter på ferja. Det er taverna rett bak stranda. Det er cirka 50 meter til havnepromenaden og ikke stort lenger til nærmeste kiosk. Som dere ser er det solsenger og parasoller på stranda. Stranda består av stein.


Du har nok gått glipp av stranda i den andre enden av \"havnepromenaden\", SveinB. :flower:

Nei, jeg har da ikke gått glipp av den, Gesse. Jeg skriver jo det i innlegget over at det ligger ei finere strand i den andre enden av havna. Jeg antar at du mener denne stranda?

Jeg har tidligere postet bilder av og beskrevet begge strendene i Den store strandtråden. Jeg hadde bare ikke kommet så langt som til å vise bilder av den i denne tråden ennå.

Det stemmer at den heter Remataki. I tillegg til, som Gesse skriver, at den er finere enn Tarsanas og har større utvalg i tavernaer, er det lekeplass rett ved stranda, på piren. Innerst på piren, ved hjørnet mot havnepromenaden er det kiosk. Den ligger også mer skjermet enn Tarsanas. Og som dere ser, også her er det solsenger og parasoller.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tommy

en liten rättelse bara, stranden kallas Remataki för det att en av tavernorna strax ovanför heter så  :bom:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kastaas

Den 23 sept 1912 Gjorde Samosborna uppror. Tog Turkiska soldater till fånga och skeppade hem dom i fiskebåtar. Den 2 mars 1913 blev sen samos förenat med Grekland. Det var slutet på en månghundraårig kamp för frihet. :pirate:
Kloka bin suger inte vissna blommor

Svein~B

Kiosken, som jeg nevnte i mitt forrige innlegg, ser dere her til høyre i bildet. Her står jeg litt ute på piren og tar bilde mot havnepromenaden. Her ser dere også hvor bratt det er på denne kanten av byen. De som bor oppe på kanten har nok flott utsikt, men bratt vei til og fra det meste.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er enda et bilde av den østligste delen av havnepromenaden, men sett fra motsatt ende i forhold til de foregående bildene. Her står jeg altså med ryggen til sentrum, vendt mot Remataki.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Kan ikke dy meg for å komme med et mimreinnlegg: Da jeg var der i 84 (og med friske bein) omtrent sprang jeg opp trappene mellom husene fra havna og opp. På toppen og rundt en sving lå nemlig utediskoteket ;) og man dansa natta lang :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

kastaas

Ja du Tjorven Utediskoteket har förfallit lite synd de :crybaby:
Kloka bin suger inte vissna blommor

Svein~B

Og her er et bilde fra hovedgata igjen. Det er den samme delen av gata som på det forrige bildet jeg postet derfra, på side 1, men det er tatt fra motsatt side, altså ovenfra, mot havna.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...