Logg inn med Facebook eller Google!

Øyhopping

Started by Biggi, 19. Jun 08, 09:50:14

Previous topic - Next topic

Biggi

Jeg og ei venninne reiser til Athen om 2 uker. Vi har 16 dager som skal nytes på flere øyer. Tidligere har vi reist til øyer som er preget av å være populære blant turister, men denne gangen ønsker vi å oppleve det virkelige Hellas.
Reisen går til Syros - Ikaria - Samos - Leros - Kos. Har lest litt i guider og slikt, men er det noen som har erfaringer; positive/negative om noen av øyene er det bare å skrike ut =) Ønsker også å vite hva som må oppleves på de ulike øyene.

kari

Obs: Her har visst jeg rota litt. Det som står her er om sifnos; ikke syros. Syros er beskrevet litt lenger ned. Sorry :oops:


Av disse øyene kan jeg kun si noe om sifnos. Vi var der for 4 år siden. Sifnos er definitivt en av øyene jeg vil tilbake til. Vi bodde i havnebyen. Her bodde vi hos en av kermaikerne på øya (sifnos er kjent for sine keramikkarbeider) Han hadde utsalg og verksted helt ned ved hovedveien fra kaia som går rett gjennom stedet. Overnattingplassen hans er et lite hakk ovenfor butikken; kanskje 20-25 trappetrinn opp fra veien. En super plass. Han hadde katter og kattunger som våre barn fikk i oppdrag og mate de dagene vi var der. Og det var veldig populært. Så her i huset kalles øya bare kattøya. Havnebyen er en trivelig liten plass med noen tavernaer, en butikk og noen andre småbutikker. Hovedveien fra kaia går som sagt gjennom byen. Her er det litt trafikk når båtene kommer og går fra kaia, men jeg tenkte aldri på det som noe problem. Det ligger også en veldig bra strand her. Vi badet bare på denne da vi var på øya. Vi var ikke så mye rundt på øya. Var en kveld oppe i hovedbyen som ligger litt inn på øya. Anbefales å reise dit en tur. Vi var der på ettermiddag/ kveld og det er en veldig trivelig by og gå rundt i. Masse små, trange smug og nabolag.
Ellers har jeg lest veldig mye annet bra om øya, men vi var som sagt ikke så mye rundt. Men skal helt sikkert tilbake.
Ha en riktig god tur.
Jeg er sikker på at noen andre her inne kan fortelle noe om de andre øyene dere skal innom.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.


Anders

Quote from: \"kari\"Av disse øyene kan jeg kun si noe om syros. Vi var der for 4 år siden. Syros er definitivt en av øyene jeg vil tilbake til.  


Sikker på at det ikke er Sifnos du beskriver nå?

kari

Da er det avslørt. Anders er den eneste som følger med på forumet  :cheese:

Selvfølgelig er det sifnos jeg beskriver. Det går visst litt rundt for meg om dagen.

Men syros har jeg og vært på, og er like fornøyd med denne øya. Det er også en jeg definitivt vil tilbake til. I denne delen av kykladene er det nok sifnos, syros og milos som ligger mitt hjerte nærmest.
På syros bodde vi i kini; en liten plass en liten kjøretur (ca 15 minutter (?) fra havnebyen) Havnebyen ermopolis er en forholdsvis stor by. Veldig spennende å gå rundt i. Her går det i gresk tempo selv om vi turister er til stede. Vi var inne her et par kvelder for å spise og se på livet. Helt supert!!
Kini er som sagt et lite sted. Her er det noen spisesteder og en butikk eller to. Stille og fredelig, og det finnes fint lite natteliv. Vi storkoste oss her. Det ligger en super strand helt inntil \"byen\". Ellers er det mulig å gå en liten bit til andre strender i nærheten. Men stranda i byen er flott.
I kini er det lite biltrafikk. Det er ingen gjennomgangsvei her.
Vi bodde supert et lite stykke fra stranda (det var kanskje 2 minutter å gå ned) Rolig og trivelig plass. Kjempetrivelig vertskap.
Åhhhh, dere har mye å glede dere til.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Anders

Quote from: \"kari\"Da er det avslørt. Anders er den eneste som følger med på forumet  :cheese:  

 :colors:  Nåja... har nå inntrykk av at det stort sett er særdeles oppegående mennesker her inne  :cheers:
Men Syros står i køen på min plan for september, så greit å få med mest mulig info. Milos har jeg heller ikke vært på, men den får vente til neste år... :study:

polyanna

Quote from: \"Biggi\"Reisen går til Syros - Ikaria - Samos - Leros - Kos. ]
QuotePussig reiserute, enten man er snill og vil til himmelen eller ikke... :bom:

Denne ruten krever sin mann - eller kvinne. Men det er kanskje langt lettere å reise til Ikaria fra Syros enn jeg tror? Samos - Leros - Kos er jo enkelt, da. Med litt planlegging.

Liv

Quote from: \"polyanna\"
Quote from: \"Biggi\"Reisen går til Syros - Ikaria - Samos - Leros - Kos. ]
QuotePussig reiserute, enten man er snill og vil til himmelen eller ikke... :bom:

Denne ruten krever sin mann - eller kvinne. Men det er kanskje langt lettere å reise til Ikaria fra Syros enn jeg tror? Samos - Leros - Kos er jo enkelt, da. Med litt planlegging.

Hva er det som er så pussig med denne reiseruten?

polyanna

Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"polyanna\"
Quote from: \"Biggi\"Reisen går til Syros - Ikaria - Samos - Leros - Kos. ]
QuotePussig reiserute, enten man er snill og vil til himmelen eller ikke... :bom:

Denne ruten krever sin mann - eller kvinne. Men det er kanskje langt lettere å reise til Ikaria fra Syros enn jeg tror? Samos - Leros - Kos er jo enkelt, da. Med litt planlegging.

Hva er det som er så pussig med denne reiseruten?
QuoteSyros ligger jo ganske langt unna Ikaria og Samos, i hvert fall Samos. - det var det jeg tenkte. At det muligens kunne være en jobb å snekre sammen ruta, med ok ferjeforbindelser. Men stilte også spørsmål ved om jeg ikke vet og kan nok. Og det siste ser det jo ut som stemmer. - Lurer nå på hvordan en kommer seg fra Syros til Samos, hvor greit det er å ta seg frem.

Svein~B

Quote from: \"polyanna\"
Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"polyanna\"
Quote from: \"Biggi\"Reisen går til Syros - Ikaria - Samos - Leros - Kos. ]
QuotePussig reiserute, enten man er snill og vil til himmelen eller ikke... :bom:

Denne ruten krever sin mann - eller kvinne. Men det er kanskje langt lettere å reise til Ikaria fra Syros enn jeg tror? Samos - Leros - Kos er jo enkelt, da. Med litt planlegging.

Hva er det som er så pussig med denne reiseruten?
QuoteSyros ligger jo ganske langt unna Ikaria og Samos, i hvert fall Samos. - det var det jeg tenkte. At det muligens kunne være en jobb å snekre sammen ruta, med ok ferjeforbindelser. Men stilte også spørsmål ved om jeg ikke vet og kan nok. Og det siste ser det jo ut som stemmer. - Lurer nå på hvordan en kommer seg fra Syros til Samos, hvor greit det er å ta seg frem.

Jeg har sjekket på gtp.gr og funnet ferjeforbindelser både fra Syros til Ikaria og  fra Syros til Samos fem ganger pr. uke, det vil si alle dager unntatt lørdag og søndag. Det burde jo holde? Mellom de andre øyene er det forbindelse hver dag. Litt avstand mellom Syros de andre øyene er det jo, men de andre ligger ganske tett.

Men jeg får føye til at jeg synes det var mye å gape over på 16 dager.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Biggi

takk for gode svar =) men det kan godt hende at vi har tatt vann over hodene våre. men det får vi se når vi kommer ned. men det var akkurat det vi ønsket å vite så vi vet hvor realtistisk ruta er ;)

janne

Hvis du drar til Ikaria må du ta turen til Nas og gå tur langs elva. Det er som i paradis.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...