Logg inn med Facebook eller Google!

Er karpathos ekstra utsatt for jordskjelv

Started by Heidrun, 18. Jun 08, 20:05:02

Previous topic - Next topic

Heidrun

Trode jeg ble engstelig når kreta ble rammet av et jordskjelv for 14 dager  siden. Ser på jordskjelvmålinger at dekodaneserne og spesielt Karpathos blir hyppig frekventert av jordskjelv.Hva er deres erfaringer med karpathos og jordskjelv
Yamas til livet og til

Tor-Atle

Hei !

Har opplevd et jordskjelv på karpathos i 99 mener jeg, akkurat lagt oss når det var et lite et .. ristet litt i bildene på veggen(bodde på Atlantis da), ellers så husker jeg at det har vært et par små skjelv de siste 7-8 årene, men de har som regel senter ute i middelhavet.
Hva gjør vi i dette landet her ? Skulle ikke vi vært på Karpathos ?

Heidrun

Ifølge dette
http://www.emsc-csem.org/index.php?page=current&sub=detail&id=89857
så har det vært jordskjelv på Krpathos omtrent ukentlig den siste tiden.
Skjelvet i dag målte 4,4 på skalen. Det er passe stort
Yamas til livet og til

Maritza

Opplevde jordskjelvpå Rhodos i 93, da \"noen\" rista i solsengene våre.
På Karpathos husker jeg ett fra august 2002. Mannen min hadde reist en uke før meg nedover, og satt med morgenkaffen på terassen utenfor hotel Panorama, da hele huset ristet. Tilfeldigvis satt vi og pratet i telefonen da det skjedde, og det var rart å høre panikken blandt gjestene. Men det gikk bra denne gangen også. Det store skjelvet ute i havet og flodbølgen som strakk seg innover dalen var for ca 60 år siden.
Var på Solobservatoriet på Harestua sist tirsdag, og der fikk vi høre at det daglig var små skjelv i Norge også, så bare ta det med ro.

Ingrid

Vi hadde også jordskjelv en gang der nede, det var første gang vi var på øya, i 2000. Våkna av at senga stod og rista, terassedøra slamra skikkelig og diverse ting ramla ned fra noen hyller. Jeg ble helt redd jeg, folk strømma ut på gatene i en grytidlig morgenstund. Skjelvet var 5,7 på Richters skala, stod det i avisen hjemme. Mamma leste om det i Aftenposten kvelden etter, så da tok det ikke lang tid før hun hev seg på telefonen, naturlig nok.
Men jeg tror ikke det er oftere skjelv på Karpathos enn andre steder i Hellas.

Gro

Quote from: \"Ingrid\"Vi hadde også jordskjelv en gang der nede, det var første gang vi var på øya, i 2000. Våkna av at senga stod og rista, terassedøra slamra skikkelig og diverse ting ramla ned fra noen hyller. Jeg ble helt redd jeg, folk strømma ut på gatene i en grytidlig morgenstund. Skjelvet var 5,7 på Richters skala, stod det i avisen hjemme. Mamma leste om det i Aftenposten kvelden etter, så da tok det ikke lang tid før hun hev seg på telefonen, naturlig nok.
Men jeg tror ikke det er oftere skjelv på Karpathos enn andre steder i Hellas.
Jeg hadde nok blitt rimelig sjelven jeg og om jeg opplevde ett skjelv på 5,7 :cyclops:
Jeg skal både til Kreta og Karpatos om ca en uke :bom:
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Torill

Velger å stole på KyriaT jeg,som skrev litt om det i en annen tråd. De aller fleste gangene går det bra :cheese: Men visst er det skummelt :pale:
Men ikke nok til at jeg blir hjemme hvertfall!!! Hvordan jeg reagerer hvis jeg opplever det? Hmm. Det vet jeg ikke,håper jeg slipper :cheese:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Riitta

Upplevde jordbävning på Karpathos i September förra året. Vaknade på morgontimmarna av att jag skakade runt i sängen och fattade inte vad det var frågan om först. Då hade det varit några skakningar redan innan vi kom till ön.
Nu för ca en vecka sedan skakade 4 gånger på en dag har jag hört.
Fplk var inte så upprörda. Dom tycker att det skakar ju så ofta så att dom är vana :cyclopsani:

Riitta

polyanna

Hellas er jo generelt et \'hett\' jordskjelvområde. Har du Lonely Planet får du info på siste side, der er de mest utsatte områdene illustrert. Sånn bare er det. Har inntrykk av at Athen/Peleponnes med Kardamili-området, Karpathos og Kreta-området er særlig utsatt akkurat nå for tiden. Men dette varierer vel? Santorini er jo også en vulkanøy. Forøvrig ikke så veldig mange år siden Athen og den delen av Tyrkia som er nær Hellas ble rammet.

Opplevde selv jordskjelv i fjor, et godt stykke unna Karpathos, men i Dodokanesene. Om kvelden - alle rundt meg spratt opp, folk løp ut av husene. Så var det brått over.

Mikke

....jag kan bara påminna mej om ett-par-tre skakningar under kanske de tio år jag varit på Karpathos ca 9 veckor per år....
Första gången var väl kanske sex-sju år sen då jag låg och sov i min lilla stavlo på Garden Villa....
Det riste till och en sekund senare stod jag helnäck utanför huset vid fyratiden på morgonen.....:D
Sen var det bara att gå in och knoppa vidare....
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

-POE-

Vi skakade runt i sängen samtidigt med Riitta, visserligen inte i samma säng men det var rätt spännande ändå  :cheers:

Google earth kan man zooma in Grekland och välja \"lagret\" Places of interest\\Geographic Features\\Earthquakes
Karpathos ligger helt klart i ett jordbävningsstråk, från Turkiet mot Kreta.

Vill man se dagens jordbävningar så öppna denna fil i Google Earth
http://www.avo.alaska.edu/eq/kml/AVOquakes.kmz
Grekland hade en i dag och en i går.

Och så slutade den att funka.. Ny fil nedan //PO

//PO
//PO

-POE-

Vi skakade runt i sängen samtidigt med Riitta, visserligen inte i samma säng men det var rätt spännande ändå  :cheers:

Google earth kan man zooma in Grekland och välja \"lagret\" Places of interest\\Geographic Features\\Earthquakes
Karpathos ligger helt klart i ett jordbävningsstråk, från Turkiet mot Kreta.

Vill man se dagens jordbävningar så öppna denna fil i Google Earth
http://services.google.com/earth/kmz/realtime_earthquakes_n.kmz
Grekland hade en i dag och en i går.

//PO
//PO

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...