Logg inn med Facebook eller Google!

Jordskjelv rammet Athen akkurat nå

Started by Heidrun, 08. Jun 08, 14:20:46

Previous topic - Next topic

Heidrun

Yamas til livet og til

Heidrun

Korreksjon. Patras utenfor Athen
Yamas til livet og til

Tjorven

Uff, dette var dårlige nyheter. Får håpe det ikke er så ille som det kan virke, og at ikke liv går tapt. Håper også at det ikke berører noen av \"våre\" som er i Aten eller skal dit i disse dager.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Torill

Huff så ekkelt :cyclops: Men reiser til Hellas likevel jeg :cheese: Hadde jeg hørt om dette bare for et par år siden, hadde jeg nok avbestilt turen :blackeye:  :bom:  :blackeye:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Anne

Jordskjelvet rammet Peloponnes og kunne kjennes over store deler av Hellas og i Italia. Dette var ganske alvorlig tror jeg.

http://lemnos.geo.auth.gr/the_seisnet/ATLAS/web/majorquakes_en.htm
Her er en link som viser jordskjelv i Hellas. De siste er i bunn av lista.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.


KyriaT

Jordskjelvet var alvorlig, dvs godt merkbart i hele sørlige Hellas, men man skal ikke overdrive dette heller. Vi som bor her nede er vant med jordskjelv og vi tar ikke skrekken av slike skjelv. Jeg blir, for å være ærlig, litt oppgitt når lokal og internasjonal presse hauser opp dette, som om det var verdens undergang. Det omkommer atskillig flere mennesker i Hellas av kreft, AIDS, hjerteinfarkt og trafikkulykker enn av jordskjelv. Når det er sagt, så er det ingen hyggelig opplevelse, og en tragedie for de (få) som blir direkte rammet, men de aller fleste bygninger er godt jordskjelvsikret her i Hellas og det skal noe til for at et jordskjelv får omfattende konsekvenser. Jeg synes det er veldig synd, og helt unødvendig, om noen skal gå glipp av en herlig Hellasferie på grunn av dette...
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

xristina

Jeg er fullstendig klar over at dette er ganske vanlig i Hellas, og blir overhode ikke skremt. Har opplevd jordskjelv flere ganger, og undersjøiske merker man jo ofte. Enig med deg i at det blir hauset opp voldsomt, men jeg kan ikke huske sist jeg faktisk leste at det gikk liv i et jordskjelv i Hellas. Det var derfor jeg nevnte det. Klart at andre sykdommer og ulykker krever flere liv, men media \"elsker\" naturkatastrofer... Sånn er det bare!

Måne

Jeg tenkte egentlig det samme når venner av meg begynte å prate om jordskjelvet og tsunami og gudene vet hva. Prøvde å forklare at jordskjelv var ganske vanlig og at man bare må innse at Hellas har det, uten å dramatisere det så veldig. Så kom det fram at bygninger hadde ramlet ned og to hadde dødd, og elleve satt fast i ruinene osv, og da turde jeg egentlig ikke si noe mer om Hellas og jordskjelv til alle som diskuterer det.

Jeg kommer dog ikke til å ha \"jordskjelv\" i bakhodet når jeg er i Hellas, like lite som jeg har \"skogbrann\" i bakhodet, selv om det også skjer. Og tsunami... (referanse til hva aviser skriver om etter interview med folk som var i Hellas under jordskjelvet.)

Sånn på siden: Det virker også som om sør-Hellas er mer utsatt for jordskjelv enn resten av Hellas? (Løst basert på hvor jeg husker at de siste jordskjelvene har hatt episenter). Hvis dette er riktig, og folk blir skremt av tanken på jordskjelv, så er det muligens noe å ha i bakhodet? Kan også hende jeg tar feil her.

xristina

Leste i avisa i dag at av alle registrerte jordskjelv i Europa, så blir halvparten registrert i Hellas. Da kan man vel si at man blir vant til det etter hvert. Men heldigvis er det vel sånn at de aller fleste episenterene er dypt under vann, og dermed ikke rammer så hardt på land. Det har jeg i hvert fall blitt fortalt et par ganger.

At media klarer å finne tre norske jenter på ei strand i Parga synes jeg bare blir totalt uinteressant...

Heidrun

Er det noen oversikt over hvor ofte Kreta og aller helst vest Kreta blir rammet av jordskjelv
Yamas til livet og til

KyriaT

Quote from: \"Heidrun\"Er det noen oversikt over hvor ofte Kreta og aller helst vest Kreta blir rammet av jordskjelv

Her er to lenker til sider som har god informasjon om jordskjelv:

European-Mediterranean Seismological Centre  


U.S. Geological Survey Earthquake Hazards Program
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...