Logg inn med Facebook eller Google!

Drar til Lesvos i Hellas i slutten av juli, tips og erfaring

Started by Gerrard1, 27. May 08, 13:56:12

Previous topic - Next topic

Gerrard1

Hei.

Vi er to par i begynnelsen av 20 åra som skal til Lesvos (Mytilini) i Hellas. Drar forøvrig 31. juli og blir der i 8 dager. Har dere noen tips og erfaringer fra øya, eller nærliggende områder, steder som kan besøkes, mat som bør spises etc ? Hotellet ligger nærmere bestemt i Plomari.

Vil gjerne høre hva dere som har vært der synes.

Haris

Gratuelerer med glimrende valg av reisemål!

Plomari er en liten by som klarer å holde på sin greske stil, selv om noen turister finner veien hit, er det på ingen måte dominerende.

I byen er det noen gode tavernaer og barer rundt det gamle treet ved Plantanas litt oppe i byen. Her er det livemusikk et par kvelder i uka(ofte søndager).
I Plomari finnes et museum for olivenproduksjonhistorie og man kan gå på fabrikkbesøk(med smaksprøver) til en av  de mest kjente ozoprodusentene i Hellas.

En av Lesvos\' beste strender ligger rett utenfor byen ved Agios Isidoros.

Da Lesvos er en ganske stor øy trenger man leiebil for å komme seg rundt. Buss går stort sett bare mellom de største stedene og ikke veldig ofte.

Varme kilder finnes det flere steder på øya, og disse er vel verdt et besøk.
Molivos i nord er det mest kjente turistmålet på øya, men er et trivelig sted med gode tavernaer og en fin gammel borg.

Helt i nordvest ved den lille byen Sigri finnes en forstenet skog, som er ganske unik fordi det kun finnes noen få steder i verden. Dette kan en varm tur og anbefales ikke om temperaturen er i nærheten av 40 grader.

En deilig strand finner dere ved Vatera, her er det god plass (5km lang) så ønsker man å være alene på stranda er dette stedet!

Hovedstaden Mytilini er ikke spesielt spennende(min mening), og er mest et sted å handle for lokalbefolkningen. Fine butikker ,spesielt for de som er ute etter moteklær er det å finne her.

Handleturer til Tyrika blir arrangert ukentlig og her er det litt å hente for de som ønsker shopping. Båtturen tar en times tid, men man må sette av en dag om man vil ta denne shoppingturen. Skinn og tepper er det som er mest interessant i Tyrkia i tillegg til \'genuin fake\' produkter.

Håper dette var litt nyttig info, bare spør om det er noe. Jeg har selv et lite hus i Agia Barbara utenfor Plomari, så jeg er ganske godt kjent..
____________________
Redskaper er best nye, men vennskap er best gammelt

Gerrard1

Håper det blir bra :-)

Vi skal bo på apollos hotell Agios Isodoris. Er det nødvendig med leiebil for å kunne komme seg rundt om ? Har tenkt oss en tur til mytilini bl.a. Hvordan er språkkunnskapen til lokalbefolkningen/ansatte i butikker osv? Noen andre ting vi må ta i betraktning, vær, osv osv. Hvordan er det å dra rundt om til f.eks å dra rundt til de andre byene, mht fremkommelighet ? Er det mulig å leie f.eks scooter, og hva er reglene for å leie disse ?

Ble mange spørsmål det her. Kommer helt sikkert noen fler tenker jeg;-)

-POE-

Hyra bil är ett måste, Lesbos är Greklands tredje största ö och Plomari ligger lite avsides längst i söder,moped blir alldeles för segt. Vägarna är av växlande \"Grekisk\" kvalité men framkomliga. Hyr gärna av \"Oceanis\" de ligger på höger sida i backen upp mot hotellen i Agios Isidoris. På vänster sida ligger den andra uthyraren, sur och otrevlig tyckte vi.

Vi var där för fem år sedan, här är det gamla resebrevet och lite bilder.

Matt Barret[/u] skriver mycket och bra om Lesbos.

Trevlig resa! Ni kommer säkert att gilla Lesvos, bara ni inte förväntar er disco och barhäng, det saknas helt i Agios Isidoros.

//PO  :drunken:
//PO

Gerrard1

Quote from: \"-POE-\"Trevlig resa! Ni kommer säkert att gilla Lesvos, bara ni inte förväntar er disco och barhäng, det saknas helt i Agios Isidoros.

//PO  :drunken:

Har ikke beregnet det egentlig. Skal nyte turen, se på litt kultur, dra litt rundt og utforske litt. Gleder oss veldig til å dra. Er litt spent på temperaturen der nede så sent på sommeren da. Skal se på nett om jeg finner den bilutleieren ja. Oceanis eller hva den het. Får inntrykk av at det er veldig lange avstander der nede, og veier av såder kvalitet. Blir det mye kjøring f.eks til Molivos og Petra, fra Plomari ?

Er veldig glad for innspill av dere som har vært der. Setter veldig pris på det.

-POE-

Vi har haft bra väder i september/oktober, tror inte ni kommer att frysa och havet är alltid varmt. Jag mätte lite grovt på Google Earth och fågelvägen är det faktiskt bara fem mil mellan Plomari och Petra men.. ta det som en dagsutflykt, det är krokigt som f*n!
Missa heller inte bergsbyn Agiassos, den är fin!
Vid niotaget på fredagkvällarna är det livemusik på Platanostorget i Plomari, gå dit i god tid för att få ett bord, det är mycket populärt.

//PO
//PO

Gerrard1

Takk for svar ! Skal  i hvert fall utforske øya Lesvos så langt det er mulig. Livemusikk må bare prøves. Er litt spent på hvilke temperaturer vi kommer til å få der nede. Så et sted at det i juli er snittemperaturer på 30 et sted og makstemperaturen ligger på 36. Er det noen som vet om dette stemmer ? Har ellers prøvd  suge ut info fra forskjellige nettsider om reisemålet. Er det noen som kan komme med noen nyttige og interessante linker mht Lesvos?

Og for all del. Dere andre som har vært der, del inntrykkene og kom gjerne med tips og hint til meg.

The_Captain

Hvis jeg ikke skulle gjøre annet enn å spise og drikke på mine ferieturer tror jeg Lesvos ville vært noe nær førstevalget. ;-)

Ja, øya har jo andre kvaliteter også, men jeg mener bare at dette er HELT SPESIELT BRA akkurat her.

Uansett, her nå er mine helt personlige inntrykk: http://www.islandwalking.com/lesvos.html

Gerrard1

Quote from: \"The_Captain\"Hvis jeg ikke skulle gjøre annet enn å spise og drikke på mine ferieturer tror jeg Lesvos ville vært noe nær førstevalget. ;-)

Ja, øya har jo andre kvaliteter også, men jeg mener bare at dette er HELT SPESIELT BRA akkurat her.

Uansett, her nå er mine helt personlige inntrykk: http://www.islandwalking.com/l
esvos.html

Er det andre ting som er bra ved øya, eller er det bare maten og drikka ? :-)

Haris

Dere må regne med mellom 30 og 40 grader på dagtid i juli/august.
Det tar ca. 1 time og 45min å kjøre fra Plomari til Molivos/Petra og her er veien ganske bra mesteparten av veien.

Prøv denne linken: www.plomaricity.gr
____________________
Redskaper er best nye, men vennskap er best gammelt

Tjorven

Quote from: \"Haris\"Dere må regne med mellom 30 og 40 grader på dagtid i juli/august.
Det tar ca. 1 time og 45min å kjøre fra Plomari til Molivos/Petra og her er veien ganske bra mesteparten av veien.

Jeg vil nok anbefale å beregne mer enn et par timer på kjøreturen. Det er jo koselig å få se seg litt rundt underveis også, ikke bare rase avgårde fra A til B. Og jeg må bare si meg enig med Captain; bedre mat enn i Molivos skal man lete lenge etter. Drikken var det heller ikke noe å utsette på ;) og Plomari-ouzoen er viden kjent.
Kos dere på ei kjempeflott øy :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

operafantomet

Quote from: \"Gerrard1\"
Quote from: \"The_Captain\"Hvis jeg ikke skulle gjøre annet enn å spise og drikke på mine ferieturer tror jeg Lesvos ville vært noe nær førstevalget. ;-)

Ja, øya har jo andre kvaliteter også, men jeg mener bare at dette er HELT SPESIELT BRA akkurat her.

Uansett, her nå er mine helt personlige inntrykk: http://www.islandwalking.com/l
esvos.html

Er det andre ting som er bra ved øya, eller er det bare maten og drikka ? :-)
Ha-ha, hva mer trenger du??

Spøk til side... Om du ønsker noe mer konkret å gjøre/besøke, så finnes det mange alternaltiver:

Tror dere treffer midt i sardinfestivalen (!!) i Skala Kallonis. Sardiner i lange baner... Stekt, bakt, i biter, hele, grillede, rå, you name it.

Den forsteinede skogen vest på øya (ved Sigri) er åpen hele dagen (men det er ingen skygge eller le der, så unngå besøk midt på dagen om sola steiker). Ikke spektakulær, men verdt en tur.

I Skala Eressou er det stort oppbud av lesbiske, hovedsaklig fordi det var her Sappfo holdt til. Mange har flyttet til øya, og driver kreative butikker, overnattingssteder etc, og til å være en så knøttliten by er den full av liv. Men litt turistifisert. Fine strender!

www.lesbosdonkeytreks.com Sier ikke mer!  :compress:

Mange muséer og serverdigheter i Mytilini. Fabelaktig handlegate, og et skikkelig gresk kvartal.. Ermoy, Ermou? Noe i den gata. Øyas heftigste natteliv, for de som merker det rykker i partyfoten.

Limónosklosteret nord for Kalloni, med 120 små kapeller strødd rundt i landskapet. Målet er visstnok 365, ett for hver dag... De eldste delene av anlegget er fra 1500-tallet, og det er et museum med ikoner og gamle kirkeklær der.

Thermer/varme bad: finnes i Loutra Yerá, Loutra Eftalou og Polichnítos, sikkert andre steder også.

www.myleila.gr - vannmølle-museum-gourmetsenter-ish sted.

Men... onivenoljen... ouzoen... lynghonningen... valnøttene... retsinaen... tzatzikien... enten du vil det eller ei, så kommer mye av oppholdet til å huskes for god mat og drikke. ;)

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...