Logg inn med Facebook eller Google!

Strejker i Grekland

Started by bengalow, 10. May 08, 11:26:22

Previous topic - Next topic

bengalow

Nu drabbas Grekland av en våg av strejker. Lastbilschaufförerna vill ha mer betalt, så bensin kan inte levereras till stationerna. Taxiförana vill ha mer betalt, hamnarbetarna strejkar emellanåt, OTE(telefonbolaget) skall privatiseras och då strejkar folk....
Det är mycket på gång i den grekiska ekonomien, och missnöjet tar sig olika uttryck, bl.a. med dessa strejker, så vi får se upp och hålla oss informerade, så att vi inte drabbas allt för hårt, vi som snart skall dit!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Frappe

Bensinen börjar ta slut i Aten, pga inga leveranser, I morgon går taxiförare ut i strejk i Aten och en del bussförare vilka linjer det drabbar är dock oklart.

Camilla

Riitta

När dottern Mia kom hem från jobbet för en stund sedan ringde dom från Apollo att hennes plan till Karpathos avgår redan ca 2 i natt,istället för 7.20 i morgon bitti. Det blir flygstrejk i morgon så man kan inte landa där efter 8 på morgonen.
Så nu blev det bråttom och packa det sista och göra sig resklar :cyclopsani:  Leif skall köra henne till Landvetter under kvällen.
Barnbarnet har redan flyttat in här med sin kappsäck :bom:
Det blir jobbigt för dom som har en längre resväg till Landvetter.

Riitta

Margrethe

Quote from: \"Riitta\"När dottern Mia kom hem från jobbet för en stund sedan ringde dom från Apollo att hennes plan till Karpathos avgår redan ca 2 i natt,istället för 7.20 i morgon bitti. Det blir flygstrejk i morgon så man kan inte landa där efter 8 på morgonen.
Så nu blev det bråttom och packa det sista och göra sig resklar :cyclopsani:  Leif skall köra henne till Landvetter under kvällen.
Barnbarnet har redan flyttat in här med sin kappsäck :bom:
Det blir jobbigt för dom som har en längre resväg till Landvetter.

Riitta

Oisann, ja da tenker jeg nok det ble stress i heimen! Men det var jo godt at flyet skulle gå ihvertfall! Så får hun noen timer ekstra, da... :flower:
Jeg har egentlig aldri hatt lyst til å dra til Japan. Rett og slett fordi jeg ikke liker fisk. Og jeg vet at det er veldig populært der nede i Afrika. (Britney Spears)

Zakken

Siste nytt mht streiken, men på engelsk, og som en kan lese en det allerede kanseleringer for endel ferger:

 Ferry services affected by truckers strike
The repercussions of a week-plus strike by truckers extended to shipping on Tuesday, with several ferries forced to remain in port or cancel scheduled voyages due to a lack of fuel.
Among these the car ferry \"Ierapetra\" that remains stranded in the port of Piraeus since Monday evening, when it was scheduled to set sail for the islands of Milos, Thera, Agios Nikolaos, the Cretan city of Sitia, Kassos, Karpathos, Diafani, Halki and Rhodes.

Also stranded in Piraeus is the car and passenger ferry \"Anthi Marina\" that is due to set sail at 17:00 on Tuesday evening for Patmos, Leros, Kos and Rhodes, and the car and passenger ferry \"Milena\" that is due to depart at 22:00 for Paros, Naxos, Agios Kyrikas, Fourni, Karlovassi and Vathy.

In Kavala, the passenger/car ferry \"Panagia Soumela\" did not depart for Limnos and Lesvos on Monday evening, as scheduled, while a planned trip by the \"Skiathos Express\" leaving from Volos for the islands of Skiathos, Glossa, Skopelos and Alonissos was also cancelled.

The strike by the owners of public-use trucks, including tanker trucks carrying fuel, has now entered its ninth day and is having widespread repercussions on Greek markets everywhere, leading to shortages of fuel but also other goods. The key demand being made by truck owners, who operate on the basis of a license given by the government that then control their haulage rates, is a 13 percent increase in their rates, as opposed to 5 percent offered by the government. In addition, they want to be allowed to use national highways at weekends and have demands related to their social insurance contributions and pensions.
Lipsi til sommeren igjen

marjana

Kan forstå at de streiker, de vil ha mere Euro for jobbene de gjør. En vanlig arbeider får 1000 Euro i måneden som det er nå. Mat, strøm, telefon, alt er på europeisk plan, altså dyrt, men lønnene står stille.
Glika i zoi

bengalow

Det ser ut som om strejkviljan har stärkts....här är dagens nytheter från ERT

Tension at Kotzias Square :
The five rallies launched by GSEE and ADEDY have paralyzed the Athens centre today. GSEE held a rally at Kaningos Square, ADEDY at Korai Square, PAME (All Workers Militant Front) at Omonia Square, hotel employees at Akadimias and University students at the Propylae.

Meanwhile, hospital doctors are on strike for the second consecutive day.

In parallel, employees of National Bank of Greece, Alpha Bank, Eurobank, Probank, FBB, HSBC, BNP Paribas, Citibank, Hellenic Bank, American Express and Cyprus Bank are on strike, demanding the signing of a work agreement.

Tension prevailed before the National Bank of Greece at Kotzias Square when OTOE members tried to attend the shareholders' meeting.

The police intervened and used teargas to disperse the employees. However, later the OTOE members were allowed to attend the meeting.

Meanwhile, University students and professors met at the Propylae and marched to the Parliament to protest against the framework law on Tertiary Education.

At the same time, employees at PPC (Public Power Corporation), ELTA (Hellenic Post), Olympic Airlines and EYDAP (Athens Water Supply and Sewage Company) called a three-hour work stoppage starting at 12.00pm.

Olympic Airlines have cancelled 40 flights, while the time schedule for 24 flights has changed. Passengers can call 210-966 66 66 and 801-11-44 444 for more information.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Thera

Jeg og venninna mi skulle ta buss til flyplassen kl 10 i går. Litt før kl 7 våkna vi av at hotelleieren ringte på døra, sa at bussen vår gikk for en time siden, fordi at flyet vårt ble fremskyndet pga streik. :o
Da var det bare å få på seg klær og kaste seg i en taxi! Vi kom hjem 4 timer før vi egentlig skulle, syntes det bare var godt jeg. Selv om det ble litt stress på morgenen. :)

Ellers registrerte vi at det ikke var lett å få ta i bensin, men vi ble ikke berørt av den streiken.
..Don`t dream your life, live your dreams..

Rodakino

Det virker som det er streik hele tiden i Hellas nå. Da jeg var der i mars gikk strømmen annenhver time pga.streik og søppel lå strødd i hauger i gatene..Heldigvis ble streiken avblåst mens jeg var der enda. Måtte sitte på do med stearinlys!

Camillchen

Jeg var på Kreta forrige uke, og vi fikk merke bensinstreiken. Planen var å kjøre litt rundt med leiebil, men det var jo vanskelig uten bensin!
Streiken sluttet sist torsdag, så vi fikk heldigvis bil de 2 siste dagene av ferien. Ergelig nok var det også de dagene da været var som best.

Men fikk i alle fall sett og opplevd nok til at jeg vet at det blir flere turer til Kreta (også)!

Ellers traff vi jo fint på flystreiken da vi skulle hjem igjen. Fikk en ekstra busssightseeing fra Stavanger til Bergen. ;-)
Livet er en bok. Og den som ikke reiser, leser bare en side.

Liv

Det eneste vi merka på Kreta nå av bensinstreiken var at bussene ut av Rethymnon stod over flere ruter.Ble lenge å vente, og svært overfylte busser når de endelig kom. Taxier gikk som vanlig. Leiebil var det ikke noe problem med der vi var,men jeg ble fortalt at mange utleiere ville ikke leie ut, da de ville spare på bensinen til seg selv, i tilfelle streiken ble langvarig.Privatpersoner hadde problemer med å komme seg på jobb etc. En morgen telte jeg 9 stk i en toseters lastebil.
 Samtidig med streiken var det mye politikontroll av biler,antall personer,sertifikat, bilbelter etc. Det er også store bøter nå for å snakke i mobiltlefonen mens man kjører.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...