23. May 24, 06:59:28


Logg inn med Facebook eller Google!

Kos

Started by xristina, 08. May 08, 17:03:28

Previous topic - Next topic

Svein~B

Dette er enda ei gate som ligger nær havna.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er vi nede på havna igjen og der ligger dagsturbåtene på rekke og rad, som sagt tidligere i tråden.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

xristina

Quote from: \"Svein~B\"Mitt inntrykk er at sentrum i Kos by har et veldig tyrkisk preg. Det er kanskje ikke så rart, tatt i betraktning den korte avstanden til Tyrkia?
For ikke å snakke om alle de årene de var under tyrkisk okkupasjon? :-)

xristina

Quote from: \"Svein~B\"Her er enda et bilde fra Kos sentrum. Jeg husker ikke hvilken gate dette er. Noen andre som kjenner seg igjen?
Dette er gaten som går langs nedsiden av Frihetstorget, forbi kinoen som vi her ser på venstre side og bort til Hotel Alexandra osv. Den heter 25th Martiou! :-)

bengalow

...och från 1911 till 1947, dvs under tiden som världen \"utvecklades\", så var det italienskt område
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Quote from: \"xristina\"
Quote from: \"Svein~B\"Mitt inntrykk er at sentrum i Kos by har et veldig tyrkisk preg. Det er kanskje ikke så rart, tatt i betraktning den korte avstanden til Tyrkia?
For ikke å snakke om alle de årene de var under tyrkisk okkupasjon? :-)

Størsteparten av dagens Hellas var jo okkupert, men det er få steder som er så preget av det som Kos by, tror jeg.  :-)

Vi er fortsatt på havna, men det har blitt ny dag. Dette er ferjekaien, sett fra nordsida av havna. Noen som drar kjensel på forummedlemmet?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Joda, bak solbrillene er det jo Torgeir som nyter sola ;)
Mange fine bilder fra Kos by, Svein. Kjenner meg igjen fra siste feriedagen min der.
There are no strangers, only friends we haven't met.

xristina

Kos er en av øyene som lengst har vært under tyrkisk herredømme. Og som Bengalow riktig påpeker, så har det vært under italiensk herredømme senere. Et kraftig jordskjelv i 1933 ødela mye av den greske og tyrkiske byggestilen som fantes på øya, og ble erstattet av italiensk arkitektur - fordi italienerne styrte øya da. Dette er hovedgrunnen til at øya kanskje ikke har så mye av det vi forbinder med gresk arkitektur.

Men jordskjelvet avdekket også masse historie, da store ruinområder \"kom fram i lyset\" - som vi i dag har stor glede av.

Svein~B

Velkommen tilbake, forresten, Xristina   :cheers:

Denne gata heter Averof og går parallelt med stranda, nordover fra havna. Dette er sørenden. Jeg står altså med ryggen til havna, nærmest på kaikanten, og tar bildet. Hotellet til venstre heter Kosta Palace. Der ville jeg ha bodd hvis det ikke hadde vært plass på Imperial.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

xristina

Takk for det, Svein!  :flower:
Har hatt en strålende tur og tatt ca 1500 bilder. Noen skal nok vises fram i denne tråden om ikke lenge.

Kosta Palace har blitt et flott hotell. Før het hotellet Marina og jeg har bodd der et par tre ganger. Veldig hyggelig da også. Litt slitsom med trafikkstøyen, men ellers veldig bra!

Svein~B

Quote from: \"xristina\"Har hatt en strålende tur og tatt ca 1500 bilder. Noen skal nok vises fram i denne tråden om ikke lenge.

Jøsses! Du er verre enn meg du!  ;-)

Quote from: \"xristina\"Kosta Palace har blitt et flott hotell. Før het hotellet Marina og jeg har bodd der et par tre ganger. Veldig hyggelig da også. Litt slitsom med trafikkstøyen, men ellers veldig bra!

Jeg får jo si det sånn at jeg skjønner veldig godt at du har festet deg ved Imperial. Apropos: Her er litt av utsikten fra balkongen til Poppi og Torgeir. Her ser vi litt mer av bassengområdet enn vi gjorde på det første bildet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Marit

Gleder meg til denne utsikten om ikke alt for lenge.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...