Logg inn med Facebook eller Google!

Kirkegårder

Started by Anne, 26. Apr 08, 12:42:08

Previous topic - Next topic

Anne

Jeg la ut noen bilder fra kirkegården på Skiathos hvor navn synes på noen av gravstøttene og fikk reaksjon på det. Jeg tenkte ikke over at det kunne støte noen og var glad at de sa ifra. Er det greit å legge ut bilder fra en kirkegård bare navnene ikke synes eller bør man ikke legge ut bilder derifra i det hele tatt? Når jeg ble gjort oppmerksom på dette så tok jeg vekk alle bildene for jeg følte det var riktig. Hva mener dere?
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Tjorven

Jeg har ikke sett de nevnte bildene dine, Anne, men tror nok ikke det var meningen å støte noen. En gravlund kan være vakker og fredfull, og det kan gi en ro og rusle rundt på slike steder. Tar man bilder for å ta vare på stemningen, syns jeg imidlertid navn på gravstøtter bør skjermes.

Men var det ikke med et bilde fra en gravplass i fotokonkurransen i fjor? Men tror ikke den viste gravstøtter, bare kors, om jeg ikke tar helt feil.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Måne

Jeg tenkte over kommentaren om at man ikke skulle legge ut bilder der navnet synes, og må innrømme at dette ikke falt meg inn som et problem før nå (jeg har selv lagt ut slike bilder tidligere.)

Personlig synes jeg ikke at det er noe problem at man legger ut bilder av kirkegårder der man har \"oversiktsbilde\" med flere gravsteiner. Så at du hadde et slikt, som var veldig fint. Når det ble påpekt at gravsteiner kunne være et problem så la jeg merke til at du hadde tatt bilde av en spesifik grav, og dette ville jeg nok syntes var rart hvis jeg kjente personen.

Men helt ærlig, så så jeg ikke problemet før det ble påpekt...  Jeg skjønner dog hvorfor noen vil reagere på det. Kanskje du kan blurre vekk navnet?..

Liv

Det var navngitte graver jeg reagerte på (i den andre tråden).

Jeg ville vært veldig forsiktig med å ta bilder av graver som kan identifiseres,selv om navnet kke vises.
Å ta bilde av en kirkegård på litt avstand, uten nærbilder av enkeltgraver,syns jeg må være greitt. Men jeg vet at mange grekere reagerer på turister som flyr rundt på kirkegårder og knipser.
Dette er som med alt annet, at man viser hensyn og respekt ved fotografering.

Anne

Jeg har også sett et bilde fra en gravlund helt ute på en kant ved vannet, men jeg husker ikke om det synes noe navn. Jeg la ut et bilde som viser korsene og gravene bakfra, men jeg tok vekk det også. Jeg er innom den kirkegården mange ganger i løpet av ferien, både på dagtid og kveldstid. Det er så fredfult og herlig der og derfor blir det tatt noen bilder. Jeg ville vel egentlig bare dele det med dere og tenkte ikke at det var galt.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Liv

Bildet med gravene tatt bakfra syns jeg du kan legge inn igjen hvis du vil.
Det var et fredelig fint bilde, viste ingen enkeltgraver med navn. Det var spesielt de to gravene med navn på som jeg reagerte på. De andre du hadde inne husker jeg ikke, festet meg bare ved de to navngitte gravene, og det ovennevnte av kirkegården.
(Fint du lagde egen tråd om dette, tenkte litt på å gjøre det da jeg skrev innlegget mitt, hadde ikke lyst til å ødelegge Skiathostråden din.Men så følte jeg sterkt for å kommentere bildene dine,og skrev der likevel.)

Kan vel ikke akkurat si du gjorde noe galt.Men enkelte ting er vel mer \'\'touchy\'\' enn andre.

Tommy

Och en del människor är mer \"touchy\" än andra ? Jag tycker egentligen inte det spelar någon roll i fall ett namn på en gravsten i Grekland någonstans råkar av en händelse synas på en bild här på forumet. Risken eller chansen att någon släkting råkar se det och blir illa berörd är i det närmaste obefintlig. Sedan är det väl så att begravningsplatser är en del av vardagen o livet det också, och inget att förargas över om det blir exponerat på en bild. Att en del kanske blir det kommer inte begränsa mig i vad slags bilder jag vill visa fram här. Inte så länge det inte är ett uttalat regelbrott att göra det.



Så jag minns också en debatt på gamla forumet om en sköldpadda jag visade en bild på, det var också dom som reagerade på, eller en bild av en orm som jag också la ut här. Så länge en bild inte är direkt menat som en förolämpning mot någon utpekad person eller grupp ser jag inget problem med att lägga ut den här eller någon annan stans.

Vi är olika, men vad som kan kännas obehagligt eller stötande för mig får inte hindra andra från att tycka annorlunda. Och vi ska absolut inte börja censurera andras bilder eller moralisera över vad andra lägger ut för slags bilder, så länge bilderna håller sig inom lagens råmärken.  

Vi har ju förståss yttrandefrihet, här som överallt där demokrati råder,
men jag tycker detta om kyrkogårdsbilder eller ej är att göra en höna av en fjäder.

Och ser inget som helst problem med bilderna du la ut Anne, faktiskt.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Anne

Det var ikke navnene som var målet med bildene heller de kom bare med. Det ene var tatt om kvelden for å vise lysene som var tent, og det andre var av en nydelig grav med treverk rundt. Jeg er ikke flink til å \"manipulere\" bilder og ikke tenkte jeg på at navnet var med og kanskje burde vært fjernet.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Liv

Quote from: \"Tommy\".... tycker detta om kyrkogårdsbilder eller ej är att göra en höna av en fjäder.

Jeg vil bare presisere siden det var jeg som startet denne diskusjonen at det var ikke kirkegårdsbilder generelt jeg reagerte på,men nærbilder av graver med navn på. Det jeg også nevnte var at grekere syns dette er respektløst. Siden vi er turister i deres land, så kan man kanskje bruke \"trø varsomt\'\' plakaten også i disse tilfellene,selv om det er som du sier Tommy ytringsfrihet aldri så mye.

Til Anne...håper ikke du ble såret over dette. Skjønner godt at du ville dele bildene med oss.

Tommy

Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"Tommy\".... tycker detta om kyrkogårdsbilder eller ej är att göra en höna av en fjäder.
Det jeg også nevnte var at grekere syns dette er respektløst. Siden vi er turister i deres land, så kan man kanskje bruke \"trø varsomt\'\' plakaten også i disse tilfellene

Naturligtvis ska vi vara varsamma med vad vi gör, var vi än befinner oss i världen  :cyclopsani:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Anne

Jeg ble absolutt ikke såret Liv. Nå fikk vi jo en diskusjon om emnet og det kan jo være nyttig. Jeg har alltid blitt møtt med smil og hilsner fra de som har vært på kirkegården når jeg har vært innom. Kamera og video er jo alltid med, men ingen har vist noe reaksjon på det. Jeg passer alltid på å være \"anstendig\" kledd når jeg går innom. Det er det samme med kirkene.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Liv

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"Tommy\".... tycker detta om kyrkogårdsbilder eller ej är att göra en höna av en fjäder.
Det jeg også nevnte var at grekere syns dette er respektløst. Siden vi er turister i deres land, så kan man kanskje bruke \"trø varsomt\'\' plakaten også i disse tilfellene

Naturligtvis ska vi vara varsamma med vad vi gör, var vi än befinner oss i världen  :cyclopsani:

Nettopp! :-)

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...