Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor skal jeg ta han med? :)

Started by Thera, 13. Apr 08, 17:12:52

Previous topic - Next topic

Thera

Kjæresten min har aldri vært veldig reiselysten. Men nå har han lyst til å være med meg til Hellas. Og det synes jeg er veldig koslig! :iconbiggrin:

Jeg vil gjerne til Santorini. Har bare bodd i Kamari før, men vil prøve et annet sted hvis vi skal til dit. Hvilke steder anbefaler dere? Vi vil helst ha pakketur, og da er det kanskje ikke mange steder å velge mellom?
Tenker litt på Karpathos også, og da vil vi til Pigadia tror jeg. Hvilke andre fine steder finnes på den øya?

Han er interessert i historie. Og jeg tror at en øy med gamle byer, slott, ruiner, skog og fantasylignende omgivelser hadde vært noe for han.
Hvilken gresk øy er mest passende da, tro?
..Don`t dream your life, live your dreams..

Riitta

Karpathos är ju en härlig ö på många sätt,men tyvärr så finns det inte så mycket ruiner och historiska saker och titta på där :cyclopsani:

Skulle tänka mig att Kreta skulle passa bra. Där finns ju Knossos och massa annat antikt och se på :bom:

Riitta

Tommy

Jag rekommenderar ingen ö, utan Parga på fastlandet, en by rik på historia i en del av Grekland som också bär på intressanta historiska minnen och storslagen natur med mycket skog, gamla venetianska fort o turkiska borgar.

 Och för exempel ruinerna efter den gamla romerska staden Nicopolis som grundades av Octavius Augustus efter att han besegrat Antonios och Cleopatra´s flotta i havet utanför Preveza.

Ravinen där floden Acheron flyter fram bjuder på ett storslaget natursceneri, och eggar fantasin då floden under antiken enligt mytologin var en av floderna i Hades dödsrike, därför ligger också ett annat intrassant historiskt utflyktsmål i närheten, Necromantio, där orakel under antiken höll till och förmedlade kontakt åt de levande med de döda.

 En bit inåt landet ligger en annan av antikens mest betydande platser, Dodoni där självaste Zeus orakel höll till.

Med mera, med mera, med mera. Här finns lite till att läsa under rubriken \"Parga\" på forumet ; http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewforum&f=40

:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Parga låter perfekt för en historieintresserad och vackert är det ju där också :bom:  Av obesökta ställen i Grekland så ligger Parga högt på listan :bom:

Riitta

Mixelite

Chios!  :cheers:

Øya er rik på gammel historie. Godt bevarte historiske Mesta, Olympi, Pirgi, Avgonima og Anavatos f.eks. Slott? Hm. Teller festningsbyer? Eller borger?  og middelaldertårn. Klostre. Kambos med Genovesiske/italienske herregårder, gamle tyrkiske bygg i gamlebyen i Chios, innenfor festningsmurene.

Fantasylignende... Hm. Les om massakren i 1822 og Anavatos. Ehm... Les om hvordan klosteret Nea Moni som står på Unescos liste over verdensarv oppstod. Besøk grottene i Olymbi, Gå og sitt på Homers sten i Vrondados...

Skog... Ta en overnatting på Markos place og bo i gamle munkeceller. Markos Place ligger i et skogholt bak Karfas. Kjør nordover og kjør på veien som går over nordsiden og svinger seg opp og ned gjennom dalene. Stopp og ta en tur i Kambiaravinen som går ned til Kambiastranden(eller gjør som oss late og kjør ned veien som går litt lenger borte).

Mastic-trær er ikke skog akkurat, men mastiktreet har en egen historie. Det er et tre hvorfra det fremstilles kvae som blir brukt i malingproduksjon, til likør, medisin(betennelsesdempende virkning og har vist seg effektiv på magesår), makeup, kremer, tannpleie... Mastic-treet sies å bare avgi kvae på Chios og bare på sørsiden av Chios. Utallige forsøk på produksjon andre steder har vært mislykket. Det sies at treet begynte å felle tårer da Chios\' skytshelgen Aigios Isidoros ble henrettet. Masticen har vært en verdifull inntektskilde på Chios og hjalp også øya da de var under tyrkisk herredømme. De betalte sin skatt i mastic, og mye av den ble tygget som tannpleie av sultanens harem. Så lenge de leverte mastic, fikk de være sånn nogenlunde i fred.

Det ligger litt info om Chios på hjemmesiden min og på linksiden ligger det en masse linker til andres info om Chios.

Katta

Enig med Mix, Chios har masse interesant å by på. Chios har dessuten to fine grotter man kan besøke. Har kun vært i den ene, Cave of Olympi. Den er vel verdt et besøk.
http://www.chrysanthi.gr/cave_eng.html

Den andre er nord på øya, Agios Galas Cave. Ser veldig spennende ut den også: http://www.amani.gr/content/view/32/34/lang,en/

Mixelite

Quote from: \"Katta\"Den andre er nord på øya, Agios Galas Cave. Ser veldig spennende ut den også: http://www.amani.gr/content/view/32/34/lang,en/

Agios Galas har jeg vært ved to ganger og begge gangene har den vært stengt. Denne grotten var ikke åpen tidligere, men nå har de guidede turer der også. Likevel, bare kirken og området rundt er verdt et besøk alene, selv om man ikke kommer ned i grotten!

kari

Historie er det jo rundt hvert et hjørne i hellas, så det blir vel oppfylt.

Men veit ikke helt om jeg ville valgt Santorini. For all del, det er en flott og dramatisk øy. Solnedgangen fra Oia er jo fantastisk. Men veldig mye folk, i alle fall på de tidene vi har vært der; juni og juli. Strendene på Santorini er heller ikke allverden. I alle fall sammenlignet med andre øyer i nærheten, som f ex naxos og paros. Jeg hadde valgt Naxos hvis jeg ville på en øy i nærheten av Santorini.

Ellers har du jo fått mange andre gode tips her. Både Chios og Parga høres jo veldig spennende ut. Jeg hadde nok landet på en av de forslagene. Nå har ikke jeg vært på noen av disse stedene selv, men bekrivelsene her setter jo reiselysten i gang.

Uansett valg får dere nok en flott ferie.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Tjorven

Det fins vel knapt et mer romantisk sted enn Parga...... ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Thera

Quote from: \"Riitta\"Karpathos är ju en härlig ö på många sätt,men tyvärr så finns det inte så mycket ruiner och historiska saker och titta på där :cyclopsani:
Jeg tror det er så fint på Karpathos allikevel, at det ikke er så viktig med ruiner og sånt. Samme med Santorini.. :icon_smile:
Kjæresten min vil nok bli med hvor som helst, og jeg tror vi får det fint uansett hvor i Hellas vi reiser, men det hadde vært ekstra gøy å finne et sted han synes er helt topp!

Quote from: \"kari\"Men veit ikke helt om jeg ville valgt Santorini. For all del, det er en flott og dramatisk øy. Solnedgangen fra Oia er jo fantastisk. Men veldig mye folk, i alle fall på de tidene vi har vært der; juni og juli.
Ellers har du jo fått mange andre gode tips her. Både Chios og Parga høres jo veldig spennende ut.
Vi vil ikke reise i høysesongen uansett hvor vi skal. Håper vi får til en tur i september. Jeg synes også at Parga høres spennende ut. Og Chios virker helt fantastisk!

I tråden "Å gjøre i og rundt Parga" under "Fastlandet og Peloponnes> Parga" var det mange fine bilder. F.eks dette bildet som Tommy la inn:
http://i32.photobucket.com/albums/d46/toy778/Parga/P61.jpg Ser herlig ut å bade der!

Quote from: \"Mixelite\"Chios!  :cheers:
Øya er rik på gammel historie. Godt bevarte historiske Mesta, Olympi, Pirgi, Avgonima og Anavatos f.eks. Slott? Hm. Teller festningsbyer? Eller borger?  og middelaldertårn. Klostre. Kambos med Genovesiske/italienske herregårder, gamle tyrkiske bygg i gamlebyen i Chios, innenfor festningsmurene.
Det var vel mest borger jeg tenkte på da jeg skrev slott.. Hehe..
Alt du skriver om Chios høres veldig, veldig flott ut! Men verken Apollo, Startour eller Ving har turer dit. Hvor på nettet bør vi se? Skal se mer på hjemmesiden din, og linkesida..
Jeg ble helt  :love10:  da jeg så bildet av den lille kirka øverst på denne sida: http://home.no.net/mixelite/sommeren_2006.php

Og Katta, de grottene ser litt skumle, men veldig spennende ut!
..Don`t dream your life, live your dreams..

Katta

Hei Thera!
Det er kun to charterselskap på Chios:

http://www.lilleput.no/ og http://www.hellaswings.no/

Dessuten må du se på Pjokkens foto fra Chios på denne siden:

www.chiostravel.com

Mixelite

Quote from: \"Thera\"Det var vel mest borger jeg tenkte på da jeg skrev slott.. Hehe..
Alt du skriver om Chios høres veldig, veldig flott ut! Men verken Apollo, Startour eller Ving har turer dit. Hvor på nettet bør vi se? Skal se mer på hjemmesiden din, og linkesida..
Jeg ble helt  :love10:  da jeg så bildet av den lille kirka øverst på denne sida: http://home.no.net/mixelite/sommeren_2006.php

Og Katta, de grottene ser litt skumle, men veldig spennende ut!

Reiseselskaper og pjokkens side har jo Katta alt informert deg om :)

Kirka heter Agios Isidoros og jeg ble også helt betatt da jeg oppdaget at \"vi\" hadde noe så smått og nydelig på Chios  :cheers: Den ligger på østkysten, litt sør for Langada og tenk at det tok så lang tid, 15 år, før jeg oppdaget bildet av den på nett  :clown: Den er nok ikke av de mest kjente stedene på Chios, men absolutt verdt et besøk. Da vi var der var det en hel gjeng som badet der.

En fin tur på den siden er Daskalopetra, Homers sten, i Vrondados, Agios Isidoros og et stopp i Langada(Hellas Venezia) for fiskelunsj. Her ser du over til Inousses. Gjerne enda litt nordover til Nagos for å bade!

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...