Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas i pressen

Started by operafantomet, 07. Apr 08, 06:04:46

Previous topic - Next topic

Mixelite

Jeg har lest artikkelen og sett på lysbildeserien, og jeg skulle veldig gjerne hørt mannens tale også! Fra alle mine upolitiske bein; Han peker fingeren midt på det som gjør mest vondt og sier en masse riktig, såvidt jeg kan oppfatte iallfall! - Og selv om han ikke snudde Apple alene, så betyr det vel ikke at det er dumt å høre litt på ham iallfall?


Mixelite

17. Nov 11, 13:33:35 #565 Last Edit: 17. Nov 11, 13:35:33 by Mixelite
Han innleder på gresk, men slår over til engelsk etterpå.


bengalow

Nu har jag läst hela artikeln, och finner inget nytt alls i den. Hur fan kan en männisla som han, välbetald och utan bekymmer, sitta och skriva, att vanliga människor i Grekland bara skall ha "tro på framtiden", så ordnar det sig?! Nej, då hade H.C. Andersen större koll på verkligheten. Denne Ekonomides har kommit på, att det är bara att ta fram en "slogan", så vänder allt till det bättre. Han har ingen som helst lösning på hur eller ens att det blir bättre. Munväder skulle jag kalla det. Det finns en brutal verklighet i dagens Grekland - man har inte ens pengar  att betala sina tjänstemän och arbetare. Sopåkarna, polisen, militären, skollärarna m.fl. stora yrkesgrupper blir utan pengar, eftersom det inte finns något i kassan. Någon insändare skrev, att dom får 14 månadslöner. Den som skrev det har förmodligen aldrig deltagit i en löneförhandling. DÄR vet man, att det kommer extra till jul, och så räknar man in det i kalkylen - man håller tillbakade andra 10 månadslönerna såklart. Nu skall man ta bort de extra 2 månaderna, utan att ge kompensation under de övriga månaderna på året...
Men, så dyker denne reklamagent upp på banan, och vips så har han, och endast han, klarat av hur Greklands ekonomi ska komma på fötter igen. Tänk att inte någon annan kommit på det förut (ironi!). Passa gärna på att kalla honom för geni...men det skriver jag inte under på. Vad har han egentligen gjort? Nada, tipota, mer än snackat inför ett forum, och fått gott om pengar för det, kan jag tänka. En vanlig grek hade förmodligen levt gott i ett helt år med den ersättningen. "-Tänk annorlunda, så löser det sig!". En svensk journalist uttryckte sig lite klumpigt en gång, och på pekade att det finns två slags människor i vår Herres hage - de närande och de tärande. Hon fick också på nöten, när hon förklarade vem som var i de olika grupperna. Kommunaltjänstemännen höll på att skära halsen av detsamma fruntimmret...Vem f-n klarar sig utan den andre? Journalister och reklammakare -göre sig ej besvär med att försöka blidka mig!!! Jag har redan min mening klar.
Jo förresten, en journalist gillar jag...hon bor i Nafplion.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

For å ta en Hellasforumvinkling på det: Uansett hva ellers som må gjøres for å få økonomien i Hellas på fote, så kan vi vel være enige om at landet ikke er tjente med at turistene forsvinner? Jeg oppfatter dette innlegget som en oppfordring til Grekerne om å ta stoltheten tilbake og samtidig skape/selge en merkevare som vi ønsker å kjøpe.

At han ikke er blant dem som sitter uten penger i dag gjør ham vel ikke diskvalifisert fra å mene noe om hvordan landet hans har det og om hva som kan gjøres for å starte en snuoperasjon?

bengalow

Jag uppfattade inte artikeln som du beskriver, Mix. Han poängterar att Grekland inte bara skall vara ett turistparadis, man måste "sälja" andra delar av landet också, genom att resa sig i "stolthet" och visa att det inte bara är bad och avslappning.
Naturligtvis har han rätt att säga sin mening om vad som bör göras för att få Grekland på fötter, men vad hade han för råd att ge? Vad handlade hans föredrag om? Blaha blaha! Han är reklamagent som lyckats i en del av sina satsningar, men det behövs lite mer är "fagert snack" för att rädda Grekland. Här hjälper inga slogans, vilket verkar vara hans recept...
Jag kan förstå applåderna, för han är inte politiker. Han är affärsman. Det är för det mesta politikerna som får sopa rent efter affärsmännens misslyckande - inte utan motvilja, och med folks spott och spe rungande efter sig. Jag högaktar Giorgos Papandreou för det han sa i parlamentet en av de sista dagarna innan förhandlingarna om en ny regering: "-Jag struntar i om jag bli omvald eller ej, för mig är detta en större sak än min stolthet!"
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

(kikket du på filmen med foredrag også? "horses mouth" heller enn noen andres gjenfortelling...)

Litt av kritikken hans oppfatter jeg går på Hellas som varemerke eller som ikkevaremerke. Han poengterer at logoen har blitt endret ørten ganger, og at kampanjer blir laget nye hvert år. I motsetning til andre land rundt middelhavet som tenker mer langsiktig og bruker det de har(reklamens makt). Hellas har mistet en veldig stor andel av turistmarkedet, og han skylder på dårlig markedsføring. Det burde han jo vite litt om...

Når en helt vanlig greker står frem i media og forteller at han skammer seg... Da får jeg lyst til å gråte. Kanskje kan reklamemannen være med på å snu måten folk takler krisen på, om ikke annet? Være med på å gi dem tilbake stoltheten over å være gresk?

Er du så sikker på at ikke slogans og slikt kunne hjelpe i forhold til krisen også? Se på hva som skjer i Europa nå. "Alle" ugleser Hellas, folk vurderer om de skal reise dit eller ikke, og de som ikke har noe forhold til det annet enn at det er "Syden" velger garantert andre reisemål. Han refererer til at Hellas går fra å være demokratiets vugge til "et land vi ikke trenger". Noen må jo være med på å snu den oppfatningen, og hvorfor ikke en reklamemann eller to? -Og kanskje har han rett i at man må være litt sprø for å få resultater...


Mixelite

Apropos ikke bare satse på turisme, så hadde han et godt eksempel på det også. Til OL bygget de blant annet et enormt mediesenter som jeg oppfatter kunne blitt verdens navle. Eller en av dem... Noe å satse videre på, iallfall.  Etter OL bygget de det om til sjoppingsenter...

bengalow

Nåja, mix, jag tror inte, att du innerst inne tror, att en reklamman kan rädda Grekland. Det folk tvekar om, når det gäller att åka dit eller inte, är om det finns osäkerhetsmoment på resmålet. Strejker hör ju till den grekiska vardagen, men som det ser ut nu, så tror jag att folk faktiskt tänker både en och två gånger, innan man bestämmer sig (nu menarr jag inte Forumsmedlemmar, som ändå åker dit ner)!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Nei, jeg tror ikke en reklamemann kan redde Hellas. -men så forsøker han jo heller ikke å innbille meg at han kan det.

Morten



Helt enig marjana og Mixelite. Dere siterer mange punkter i dette foredraget som jeg også synes er veldig bra.
Her må en få meg seg både youtube'en og Ekathimerini.

Ønsker vi å forbinde Hellas med Zorba - en litt udugelig lat tyv ?
Ønsker vi at Kroatia skal være - "The Mediterranean as it once was"

Enig Bengalow i det Giorgos Papandreou sa: "-Jag struntar i om jag bli omvald eller ej, för mig är detta en större sak än min stolthet!"   Men det hjelper da ikke Hellas, han er så utrolig alene! Det er på tide at alle politikerne går forran her og ikke bare "tenker på seg selv" .

"Because the people who are crazy enough to think they can change the world ... are the ones who do"  - Lets be crazy!

Dette foredraget burde etter min mening gått rett inn i det greske skolevesnet som pensum  :)

Jeg håper inderlig at Hellas kommer seg igjennom denne krisen og pr nå har jeg 2-3 turer i hode som ønskes gjennomført til neste år og de skal bestilles selv om enkelte "maler denne del av verden svart". 

Ingen kan ta fra meg gleden av å feriere i Hellas  :)



Κρήτη στην καρδιά μου.

bengalow

Javisst vore det bra om Grekland kan ta sig ur sin kris, och landa på fötterna. Ingen önskar väl något annat - allra minst grekerna själva och vi grekofiler.
Beträffande politiker i landet, så är det inte bara dom som sett till att ekonomin är som den är. Det finns advokater, företagsledare, tjänstemän i alla kategorier, lärare, besiktningsmän, hantverkare... ja listan kan göras otroligt lång. För att göra den kortare, så kan man kanske räkna upp dem, som INTE tar emot pengar under bordet. När hela samhället är genomsyrat av denna korrumption, nästan ett livsvillkor för att överleva, så kan man inte ta fram ett trollspö och säga "hokus pokus".
Hur samhället skall förändras vet jag också, men inte hur man kommer dit. Det tyckte jag inte heller att Peter Economides sade något om.
Jag säger bara att det kommer att ta låååång tid innan alla i Grekland har förstått, att ett stålbad är nödvändigt. OCH jag kan förstå medborgarnas reaktioner. De får alltid sitta emellan, när räkningen skall betalas, men nu kräver de, att det skall vara lite rättvisa också! Konstigt?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

Det er da ikke noe nytt at holdningskapere er like mye med på å påvirke samfunnet som politikere, media og vennene dine, og mora di for den del.

"The brand strategist, however, stresses that the attempt to rebrand Greece must be about much more than just selling it as a tourist destination. "There are two stages in this: involving the people in the development of the brand and then disseminating the brand so it becomes a behavioral or image guide for people to use generally," says Economides.

"It's not to sell tourism. It's to guide the actions of society. It's about changing the way people think and feel. Although the way out of crisis is economic, if you don't feel good, you're not going to do good things. I read the other week that half an hour of worry is more tiring than a week's work. This is a very worried nation and we need to get the worry out of the way. When you have vision, you can do amazing things."


Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...