Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas i pressen

Started by operafantomet, 07. Apr 08, 06:04:46

Previous topic - Next topic

mouche

Dette oppslaget som er fra 2008 og allerede nevnt i denne tråden det året, viser vel med noen grad av tydelighet at signalene var rimelige klare med hensyn til hvilken vei det bar, eller ville bære, hvis man ikke tok rev i seilene. Oppslaget viser seg å ha fått helt rett, dessverre!


Anders

Det er ikke min mening å "politisere" dette forumet... det har jo klart seg utrolig bra uten noen slike ting gjennom alt det som har skjedd i Hellas de siste ukene. Men her er iallfall et ganske interessant innlegg fra Der Spiegel, som forteller litt om Tysklands rolle og tyskernes nøling når det gjelder det å innta noen "leder-posisjon" i Europa (basert på historien). Beklager at det er på engelsk, men jeg vil tro at ganske mange av forumets medlemmer mestrer det :-)  Jeg syns iallfall at artikkelen er ganske så åpen og ærlig, og gir et lite innblikk i hvordan ting fungerer når fremtiden skal formes. Og så syns jeg personlig at den polske statsminister Tusk fortjener et klapp på skulderen... han sørget vel for å forhindre det totale kaos?     
http://www.spiegel.de/international/germany/schaeuble-pushed-for-a-grexit-and-backed-merkel-into-a-corner-a-1044259.html

bengalow

19. Jul 15, 23:18:07 #1275 Last Edit: 19. Jul 15, 23:21:20 by bengalow
Anders! Om du lånat ut 1000 spänn till en kompis, och sedan får tillbaka 100, utan löfte om mer senare. Vad hade du sagt då? Schäuble är den dom som ansvarar för de pengar, som Grekland har fått låna från Tyskland. Och det är inte bara 1000 kronor. Deras sammanlagda skuldbörda ligger på 2900 miljarder...eller mer.
Nu skall vi inte låta sympatitårarna flöda. Fakta är fakta, och det är bara Grekland som kan lösa detta - eventuellt...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

- når det har kommet dit det har i dag, tror jeg ikke svaret er så enkelt, Bengalow.
Også i Norge forekommer gjeldsslette når situasjonen er fastlåst for en familie (feks).
KariK

mouche

Det skal svært mye til for å få gjeldsslette i Norge. Vi snakker da om personlig konkurs/gjeldsordning og at man blir satt under administrasjon en rekke år og må selge alt man har av verdi. Disse betingelse er ikke på noen måte sammenlignbare med hva Hellas blir utsatt for, heldigvis!

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-99

kaka

Jeg vet selvsagt ikke nok om dette.
Men, jeg synes alt tyder på at det nå er et uføre som bare fører til en negativ spiral, der mulighetene til å bli produktive igjen synes uendelig langt framme.
I mellomtiden er jeg redd for at alt for mange vil lide enda mer enn tilfelle er i dag.
Derfor sier "hjertefornuften" min at noe gjeldssanering (eller "haircut" som det visstnok også kalles) er nødvendig for å komme i gang igjen.
Jeg har etterhvert lest og hørt ganske mange uttaleleser i den retningen også, - men også det motsatte.
Jeg er, i utgangspunktet, for at man må ta konsekvensene av sine handlinger. Likevel vil det, av og til, oppstå situasjoner der det blir for tungt å makte "full pakke".
KariK

mouche

En gjeldssanering vil nok tvinge seg frem på et eller annet vis, men hvem skal ta regningen? Jeg står gjerne frem og sier at jeg ser ikke noen grunn til at jeg skal bli med på den hverken direkte, eller indirekte. Hvorfor skal ike da også Portugal, Spania, Irland og en rekke andre EU-land få tilsvanrende ordning, land som også ahr vøært gjennom tilsvarende tøff periode som Hellas? Og skal disse landene som IKKE har fått gjeldslette være med på å betale denne regningen?

kaka

Vanskelig det der, Mouche.
Det er vel det som brukes som argument mot gjeldssanering for Hellas (at da må flere land få det).
Nå blir det kanskje feil å ha diskusjonen i denne tråden, men, når det gjelder å betale regningen indirekte, så gjør "vi" vel det allerede i dag, på et vis?
http://www.nrk.no/nordland/fiskeeksporten-til-hellas-har-stanset-helt-opp-1.12465705

(Men, igjen: jeg skjønner jo ikke omfanget av alt dette, er bare engasjert)
KariK


bengalow

Ja, hur många för ett kvitto på betalning för boende/övernattning av alla turister? Tavernorna har fått kontroller, men vad med uthyrningen? Det är detta som kallas "subekonomi", eller "svarta pengar" på vanlig svenska - Greklands eviga och återkommande  problem -att inte finna sig i, att staten behöver pengar till alla åtagande: vägar, sjukhus, pensioner, skolor m.m.
Och turisterna gläds åt de "billiga" priserna...
När staten t.o.m. behövde elverkens kundlista för att driva in fastighetsskatt, för dom inte hade ett register själva, så förstår man hur illa deras statsapparat fungerar, trots överbemanningen. Vad sysslar dom med på jobbet?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

mouche

Er helt enig i at dette er en uting (ulovlig privat utleie), men er du klar over hva som faktisk skal til for å få en såkalt EOT-lisens? Har undersøktlitt rundt dette og selv advokater og skatteeksperter er usikre og reglene endres til stadighet. Dessuten er det dyrt, tar lang tid og medfører en endeløs byråkratisk prosess under utleieprosessen selv om det for eksempel bare er snakk om et enkelt utleie til noen venner eller familie hvis det er noe betaling involvert. Man skal for eksempel ha registrert leiekontrakten hos myndighetene før leieforholdet begynner og selv om et enkelt utleieforhold ikke utløser noe skatteansvar. Igjen eksempel på hvor håpløst byråkratisk det greske systemet er, dessverre.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...