Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas i pressen

Started by operafantomet, 07. Apr 08, 06:04:46

Previous topic - Next topic

JanBe

Kanskje ikke så mange i denne gruppen som er redd for å reise til Hellas, poster allikevel, mange flotte Hellasbilder.............

http://www.buzzfeed.com/niaalavezos/reasons-you-should-never-go-to-greece#.bdlrbpJPe

kaka

14. Jun 15, 19:53:19 #1225 Last Edit: 14. Jun 15, 23:39:44 by kaka
Er det noen som har fått med seg mer detaljer i hva bruddet i forhandlingene i dag vil bety?
Jeg tolket det som ble sagt i Dagsrevyen som et brudd i forhandlingene, - men mulig det ikke er så dramatisk?

fra NRK: "19:29  Hellas-samtaler uten resultat Søndagens forhandlinger om en gjeldsløsning for Hellas er avsluttet uten resultat. En gresk representant sier at kreditorenes krav er «irrasjonelle». En EU-kilde sier det fortsatt er stor avstand mellom partene."

Litt fyldigere her:
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_14/06/2015_551037

KariK

mouche

Tja, ikke godt å si, men situasjonen er ganske alvorlig, trolig langt alvorligere enn folk flest er klar over eller villig til å ta inn over seg. Den greske regjeringen har vist at de består av folk med liten erfaring og kompetanse både hva nagår hva man kan kalle "statesmanship" og politisk erfaring, har tatt seg vann over hodet i betydning lovet sine velgere (og vunnet valget på det) på basis av løfter og lovnader som aldri vil kunne bli gjennomført mens den annen part (ECB/IMF/EU) er bundet av lover og regler som rett og slett umuliggjør en avtale på basis av hva Hellas insisterer på. Saken er nokså fastlåst og i begge parters leire er det nok til dels betydelig uenighet med hensyn til hvor langt man kan strekke seg. Det jeg frykter er at det blir en slags løsning og at Hellas vil halte videre uten muligheter for å tiltrekke seg kapital/investeringer utenfra, fortsatt være utestengt fra de internajsonale kredittmarkeder (ingen, absolutt ingen vil låne Hellas penger i dag!) hvilket vil gjøre krisen enda mer langvarig, dessverre.
Noterer at den greske regjeringen til stadighet gjentar at deres motpart ikke aksepterer detmandat det greske folk har gitt regjeringen i valg, kaller derfor motparten for udemokratisk, men med hvilken rett skal IMF/EU/ECB anses seg som bunder av hva mannen i gata i Athen måtte mene om saken? SÅnt skjønner ikke jeg! Når det er sagt så er det vel nokså åpenbart at Hellas må få til en delvis gjeldssanering, men det forutsetter nok at man kommer frem til en avtale OG at Hellas over noe tid viser seg i stand til å gjennomføre de helt nødvendige tiltake en slik avtale vil beskrive. På det punkt er jeg meget tvilende, dessverre, men håper jeg tar feil!

På en måte tenker jeg at en "dårlig" avtale er bedre enn ingen avtale for den usikkerhet som nå (fortsatt) råder kan ikke vare stort lenger!

kaka

Takk for svar Mouche.
Det virker dystert, og det er vanskelig å ta inn over seg omfanget av dette, her jeg sitter i et land der det meste går veldig greit (tross alt som går ugreit).
KariK

filhellener

15. Jun 15, 12:02:54 #1228 Last Edit: 15. Jun 15, 12:04:26 by filhellener
Jeg leste nylig på et svensk forum en betraktning av krisen sett i et større ( tidsmessig) perspektiv, det er skrevet av Theodor Kallifatidis, jeg har lest noen av bøkene hans, de anbefales selv om de ikke er oversatt til norsk ( såvidt jeg vet)

Først litt o m Kallifatidis, siden jeg ikke vet hvor godt kjent han er i Norge? - og fordi jeg selv liker å vite litt om den som skriver, om jeg kan

Dette er fra Wikipedia

"Theodor Kallifatides (fødd 12. mars 1938) er ein svensk forfattar og kulturperson. Han skriv på svensk. I 2000 blei Kallifatides tildeld ærestittelen Professors namn av den svenske regjeringa. Kallifatides er fødd i landsbyen Molai på halvøya Peloponnes i Hellas. Etter artium i 1956 arbeidde Kallifatides som skodespelar og avtente verneplikta. Kallifatides kom til Sverige i 1964. Han fekk fyrst småjobbar, lærte svensk og studerte filosofi. Han blei Cand.mag. i 1967. Han arbeidde som fiosofilærar i vidaregåande skule i Täby åra 1967-1969 på universitetet i Stockholm 1969-1972. Kallifatides var ansvarleg redaktør for tidsskriftet Bonniers litterära magasin mellom 1972 og 1976."

Og h e r er link til  det han skriver, interessant synes jeg :

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/hjalp-grekland-i-kampen-mot-korruptionens-hydra/
Kari

bengalow

15. Jun 15, 20:09:34 #1229 Last Edit: 15. Jun 15, 20:13:51 by bengalow
Mycket intressant! Han har kvar sitt hjärta i Grekland, men skriver på utmärkt svenska, mycket bättre än de flesta svenskar, som är födda här.
Hans synpunkter på sitt forna hemland är träffsäkra, och kan hjälpa till att förstå varför det är som det är.
Jag själv röstade emot EG-anslutning: "-Hur kan vi komma på idén, att vara i union med Italien, och spanjorer?" /samt Grekland...
Artikeln är spännande att läsa, men till slut blir det lite "tyck-synd-om-mig". Man har haft denna korruption i all modern tid, och haft 100-tals möjligheter att rätta till det, men icke...vanligt folk i Grekland litar inte på sina egna regeringar och statsapparat, vare sig de är höger- eller vänster. Vad hjälper då?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Här en artikel, som säger att Grekland borde ställa in betalningarna till långivarna. Intressant läsning från "höger"-tidningen Svenska Dagbladet. Ett nytt ljus över grekiska situationen kanske? Det låter förnuftigt i mina öron i alla fall

http://www.svd.se/grekland-bor-stalla-in-betalningarna/om/grexit-hotet#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1506]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Interessant lesing, Bengalow.
KariK

mouche

At korrupsjon er et utbredt problem i Hellas tror jeg de aller fleste er enige om, men mange synes å tro at denne korrupsjonen kun skjer på "øverste" hold, blant ledende politikere, og det er nok en betydelig misfortåelse da problemet er utbredt og skjer på alle nivåer, dessverre. Et uttrykk som "små konvolutter" burde være dokumentasjon god nok på det i kombinasjon med de mange helt vanvittige eksemplene på hva politikere har lovet sine velgere hvis de bare stemmer på akkurat ham, og som velgerne har fått ved å stemme nettop på ham! Dette dreier seg blant annet om ekempler på statlige instirusjoner hvor kun folk fra et bestemt valgdistrikt har fått jobb, en jobb for livet hvor kaffedrikking og prating med kolleger har utgjort det meste av "arbeidsinnholdet" i løpet av dagen samt tidlig pensjon med full lønn!

Det som for oss resiende til Hellas er nokså spennende er hva som i praksis vil skje ved en evnetuell "grexit" og mange av artiklene det linkes til om dagen påpeker muligheten for stengte grenser (!), stengte banker, kaos osv selv om det nok ikke vil vare langvarig, men kunne få nokså store konsekvenser for turistene. Om, eller når, dette vil skje vil forbli ren spekulasjon, men man får håpe at et ike vil skje før utpå høsten en gang, hvis det skjer! At noe vil/må skje kan det vel dog ikke være så stor uenighet om????

polyanna

Umulig å spå  :). Mens Storbritannia forbereder seg på 'det verste' nå som Tsipras og resten av EU-landene står steilt på sitt.
Tsipras sier i dag at IMF bevisst ønsker å ydmyke hele det greske folket. Statsministeren er i hvert fall flink til å spille på nasjonalfølelsen - og folket har han jo med seg. Den greske banken er ikke like begeistret, den har sendt et brev eller 'rapport' til regjeringen der de i følge The Guardian 'trygler' om at en videre avtale blir inngått raskest mulig. En ny resesjon kan bety at Hellas kommer på et fattigdomsnivå lik den som finnes lenger sør.   http://www.bankofgreece.gr/Pages/en/Bank/News/PressReleases/DispItem.aspx?Item_ID=4988&List_ID=1af869f3-57fb-4de6-b9ae-bdfd83c66c95&Filter_by=DT


mouche

Tsipras har et enormt innenrikspolitisk problem og har lovet mer enn han kan levere. Man tyr da gjerne til den type argumentasjon som han gjør uten at det gjør situasjonen noe enklere. Selv de fra motpartens side som har vist/uttrykt mest sympati med Hellas sier med rene ord at Tsipras lyver til sine velgere/folk og direkte underslår hva han har blit fortalt fra motpartens side under samtaler og forhandlinger.
I kroner og øre kan det se ut som om partene ikke står så langt fra hverandre, men Tsipras/Hellas "sliter" også med å komme opp med helt konkrete og målbare (!) løfter med hensyn til de endringer som (uansett!) må gjøres for at Hellas skal komme gjennom krisen. En reforhandling/nedskriving av gjeld vil komme selv om dette vil bli nokså teknisk komplisert og egentlig litt skjult for folk flest, ikke minst av hensyn til de øvrige innbyggere i Europa som ikke ser noen grunn til å bli sittende med regningen.
Hva tror så grekere flest og hvilken tillit har de til situasjonen og regjeringen? Vel, de fleste støtter opp under regjeringens harde linje, fullt forståelig, de ønsker med klart flertall fortsatt euro og medlemskap i EU, men de tar ut sine penger av greske banker og sender disse enten til utlandet eller kjøper kapitalvarer (!) eksempelvis biler som selger som aldri før! Grekerne har nå tatt ut 50 milliarder euro (!) fra sine konti, den greske sentralbanken har da måttet låne penger til de greske bankene for at de skal kunne fortsatt operere, den greske nasjonalbanken har ingen penger så de har måttet låne disse av de øvrige europeiske nasjonalbankene. Ikke mindt fra Tyskland som nå har tilgode totalt rundt 500 milliarder euro fra europeiske nasjonalbanker og egentlig bærer det aller meste av byrden for dagens økonomiske situasjon i Europa. Er det ikke da forståelig at tyske lønnsmotagere som ikke har sett lønnsøkninger på ti år, og produserer  varer som er sterkt ettersourte, synes at nok er nok? SOm et lite apropos til dette så kjøpte vi i går en 30 liters sekk med blomsterjord her på Kreta og gjette hvor denna var produsert? Joda, Made in Germany! Det var forøvrig også hagebordet vi kjøpte mens liggeputene til solsengene var laget i Vietnam.

mouche

Fortsatt penger i greske banker, i alle fall litt til!

http://apokoronasnews.gr/?p=1597

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | Today at 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...