Logg inn med Facebook eller Google!

Magnoliamannen.

Started by Magnolia, 06. Apr 08, 13:32:56

Previous topic - Next topic

Frost

Oi, så utrolig vakkert. :love7:

Hvordan var det mannen din fikk interesse for disse vakre blomstene?

Er det vanlig å få disse til i Norge?

Liv

Nydelige blomster!   :cheers:

Jeg er veldig glad i magnolia,dattera mi er blomsterdekoratør,hun kommer ofte med noen flotte oppsatser til meg.
Men aller vakrest er disse naturlige på treet. :-)

Liv

Nydelige blomster!   :cheers:

Jeg er veldig glad i magnolia,dattera mi er blomsterdekoratør,hun kommer ofte med noen flotte oppsatser til meg.
Men aller vakrest er disse naturlige på treet. :-)

Magnolia

Ja visst er det vakkert, Tommy. Magnoliene er nesten like forskjellige som vi mennesker. Noen dufter godt, andre har nesten ikke duft.
 Akkurat denne sorten har bare en svak duft, nesten ingen.
Tenkte jeg skulle legge ut bilder av forskjellige sorter etter hvert, etter som de blomstrer her hos oss.
Det blir jo litt vanskelig nå når jeg reiser og våren her er ganske sen, men jeg får ta et skippertak når jeg er vel heime igjen. :)

Frost spurte om hvordan mannen min fikk denne interessen. Det har nok sammenheng med at vi flyttet hit på begynnelsen av 70 tallet.
Da så han et tre i en hage, og var solgt! Etterpå har magnolia vært en av hans mage interesser.
Han har prøvd mange forskjellig sorter, og mange har vært for varmekjære til å tåle klimaet vårt. Likevel har vi ca 120 forskjellige magolier:
 rosa, lilla, hvite, gule, rødoransje, blålig. Noen har store blomster, andre små.

Tusen takk for alle gode tilbakemeldingene. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Torill

Ingen kan alt - alle kan noe.

Magnolia

Quote from: \"Magnolia\"Ja visst er det vakkert, Tommy. Magnoliene er nesten like forskjellige som vi mennesker. Noen dufter godt, andre har nesten ikke duft.

Uff, dette ble jo helt sprøtt! Mente ikke at mennesker dufter forskjellig, men at hvert enkelt menneske har forskjellige kvaliteter. :)
Det gikk litt fort i svingene, for vi skulle ut en tur i finværet. Vi har i alle fall fått oss en god latter. :) :) :)
Jeg får visst begynne å lese over teksten før jeg sender den.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Magnolia

Mens jeg er i gang, kan jeg poste et par bilder av magnolier som sikkert kommer til å blomstre mens jeg er borte.



De fleste som blomstrer tidlig om våren har hvite blomster.
Denne heter Double Diamond og kommer også fra Kina. En av forskjellene fra den forrige magnoliaen er at denne har mange
flere og bredere kronblader.Planten er uhyre sjelden, og det finnes bare et fåtall av den i Europa.



Dette er Ballerina. Denne har svært god duft som minner om liljekonvaller.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Athina

Nydelige magnoliabilder, Magnolia :flower:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Frost

Nydelig!

Er det Magnoliablomster man ser når man ser bilder av masse blomstertrær i Kina?

Finnes det noen sorter som kan overleve her nord tro?

Magnolia

Vi har nok sett en del bilder fra Kina med magnoliablomster, men når det ikke er nærbilder kan det være vanskelig å si sikkert.

Det er mannen min som er ekspert på magolia, og jeg spurte ham om det går an å dyrke dem i Nord-Norge. Det tvilte han sterkt på. Han hadde ikke hørt om noen som gjør det. Kanskje kunne det gå å få en liten plante og dyrke den  i potte inne i stua. Det har vi gjort flere ganger før de har blitt så store at de klarer seg ute. Vi har hatt blomster på magnolia som har stått inne, og jeg synes det er flott. Men vi har altså mulighet å plante dem ut når de har blitt større.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Torill

Helt nydelig :flower: Takk og lov at vi er inne i en herlig årstid,enten vi er i Hellas eller her i høye nord :cheers:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Magnolia

Før jeg reiste til Kardamili i april postet jeg noen bilder av magnoliaer som sto i blomst. Nå er det gått flere uker, og mange sorter er allerede avblomstret. Dessuten har vi hatt 4-5 netter med frostgrader den siste uka, så mange av blomstene har blitt brune av frostskader.
Endelig i dag fikk jeg tid til å ta en tur til \"den andre hagen\" vår. Fremdeles fant jeg noen blomster, og her kommer et lite utvalg.



Dennis Ledvina.



Stellar Acclaim.



Heaven Scent.



Gullmarsfjord.



Ultimate Yellow.



Sunsation.

Nå har jeg fått magnoliamannen til å navngi blomstene. Jeg bare nyter synet og husker ikke navnene på alle plantene. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...