Logg inn med Facebook eller Google!

Fotokurs

Started by Mixelite, 05. Apr 08, 10:59:53

Previous topic - Next topic

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Tommy: Det är en jäkla skillnad, det skulle vara intressant att ställa upp
dem bredvid varandra och ta samma bild, blir det lika stor skillnad
så leder ju Pentax stort.

//PO

Det skulle vara intressant PO, jag tror jag ska höra om jag kan låna canonen jag hade med mig till Samos o göra experimentet :-)

Mix ; Bra opplysning om Moare´ effekten, kanske det rent av kan ge oväntat skojiga effekter också, som kan användas medvetet  :cyclopsani:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

En amatöristisk jämförelse som gjordes nyss ;

Samma inställningar, Automatisk program ( P ), ISO 1600, exponeringskompensation +1 steg, AWB, flerpunktsfokus.

Slutartid ; Canonen valde 1/1000. Pentax valde 1/2000

Bländare ; Canonen valde  f/18. Pentax valde f/9,5

Objektiv 18-55mm ( hade inget tele med mig idag )

Brännvidd 18mm

Canonbilden blev som man kan se något mörkare.



Och här är Pentaxbilden.

 

En viss skillnad alltså. Till Pentax fördel ?

Ska jämföra med så kallade tele-objektiv en annan gång  :cyclopsani:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ouzolina

Quote from: \"Tommy\"En viss skillnad alltså. Till Pentax fördel ?
QuoteEr WB sat til det samme? Den ene er måske sat til overskyet, den anden automatisk... ?
Skopelit på deltid

Tommy

Quote from: \"ouzolina\"
Quote from: \"Tommy\"En viss skillnad alltså. Till Pentax fördel ?
QuoteEr WB sat til det samme? Den ene er måske sat til overskyet, den anden automatisk... ?

Näe, Mette orsaken i skillnaden kan inte ligga där, för som jag skrev ovan använde jag inställningen AWB på båda kamerorna.

Men en fundering jag har är om skillnaden ligger i att Pentaxen har en känsligare ljusmätning ? Canonen går ju inte högre än ISO 1600, Pentaxen går opp till ISO 3200. Kan det ha något med resultatet att göra ?
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ouzolina

Quote from: \"Tommy\"Canonen går ju inte högre än ISO 1600, Pentaxen går opp till ISO 3200. Kan det ha något med resultatet att göra ?

Man siger, at kameraet udgør 10%, objektivet udgør 60% og fotografen 30% af billedet. Jeg tror, forskellen ligger i objektivet.
Skopelit på deltid

Mixelite

Quote from: \"ouzolina\"Man siger, at kameraet udgør 10%, objektivet udgør 60% og fotografen 30% af billedet. Jeg tror, forskellen ligger i objektivet.

Avsporing: Så når jeg beklager at jeg er en dårlig fotograf, er det egentlig objektivet sin feil?  :cheers: På den andre siden kan jeg jo da ikke briske meg for mye de gangene jeg tar gode bilder ;-)

ouzolina

Quote from: \"Mixelite\"Avsporing: Så når jeg beklager at jeg er en dårlig fotograf, er det egentlig objektivet sin feil?  :cheers: På den andre siden kan jeg jo da ikke briske meg for mye de gangene jeg tar gode bilder ;-)

Det kan du Mixelite :-) Men du er en rigtig god fotograf... :-) Det betyder noget, hvad man sætter foran kameraet. Du ved skarphed, kontraster, farver (der er forskel på billedfarvene - objektiver gengiver farver på hver sin måde), lysstærkt, osv. Jo mere lys du kan få ind, jo skarpere billeder.

Det er ikke for ingenting, de professionelle bruger de meget dyre objektiver.

Mette
Skopelit på deltid

Tommy

Quote from: \"ouzolina\"
Quote from: \"Tommy\"Canonen går ju inte högre än ISO 1600, Pentaxen går opp till ISO 3200. Kan det ha något med resultatet att göra ?

Man siger, at kameraet udgør 10%, objektivet udgør 60% og fotografen 30% af billedet. Jeg tror, forskellen ligger i objektivet.

Det är mycket man säjer Mette, om fotofering, men objektiven är rätt likvärdiga som sådana, jag tror att skillnaden ligger i att Pentax K100D har en en annan censor än Canon 400D. Men annars kan jag ju trösta mig med att i detta fallet berodde inte skillnaden på fotografen :D

Hur som helst är det ju intressant att konstatera att bilderna blir så olika med två relativt likvärdiga kameror under samma förutsättningar och med samma inställningar, och att man får lära känna sin egen kamera oavsett fabrikat för att få ut det resultat man önskar.Eller så opptäcker man helt enkelt något nytt som man inte visste då man gjort \"fel\"  :dontknow:  enligt boken.

Skojigt är det detta med bilder i vikke fall  :cyclopsani:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ouzolina

Quote from: \"Tommy\"Hur som helst är det ju intressant att konstatera att bilderna blir så olika med två relativt likvärdiga kameror under samma förutsättningar och med samma inställningar, och att man får lära känna sin egen kamera oavsett fabrikat för att få ut det resultat man önskar.Eller så opptäcker man helt enkelt något nytt som man inte visste då man gjort \"fel\"  :dontknow:  enligt boken.

Skojigt är det detta med bilder i vikke fall  :cyclopsani:

Det kan du ha\' ret i Tommy
Skopelit på deltid

Tommy

Quote from: \"ouzolina\"
Quote from: \"Tommy\"Hur som helst är det ju intressant att konstatera att bilderna blir så olika med två relativt likvärdiga kameror under samma förutsättningar och med samma inställningar, och att man får lära känna sin egen kamera oavsett fabrikat för att få ut det resultat man önskar.Eller så opptäcker man helt enkelt något nytt som man inte visste då man gjort \"fel\"  :dontknow:  enligt boken.

Skojigt är det detta med bilder i vikke fall  :cyclopsani:

Det kan du ha\' ret i Tommy

Javisst har jag rätt i det Mette ;-) , så detta med vilken fotokurs jag behöver beror mycket på vilken kamera jag använder mig av, och vilka förkunskaper jag har. Men skoj med lite fotosnack är det ju oss amatörer emellan, alltid lär man sig något som man inte visste förut ju, hej o hopp galopp  :D ( o klick, klick på dej  :cyclopsani:  )
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

Något som kan skilja mellan kameror är hur mätpunkterna är fördelade
i bilden, tyngdpunkten för \"auto\" brukar ligga i mitten och sedan nedåt i bilden.
Man utgår alltså ifrån att det inte är himlen som är det viktigaste.
Vill man vara säker väljer man spot-mätning och ett ganska litet
mätområde i sökaren, då kan man mäta ljuset på tex byggnadens fasad,
låsa det och sedan komponera bilden.
Om Du har lust Tommy, vore det kul att se om skillnaden kvarstår om Du
gör om testet på det viset.

//PO
//PO

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Något som kan skilja mellan kameror är hur mätpunkterna är fördelade
i bilden, tyngdpunkten för \"auto\" brukar ligga i mitten och sedan nedåt i bilden.
Man utgår alltså ifrån att det inte är himlen som är det viktigaste.
Vill man vara säker väljer man spot-mätning och ett ganska litet
mätområde i sökaren, då kan man mäta ljuset på tex byggnadens fasad,
låsa det och sedan komponera bilden.
Om Du har lust Tommy, vore det kul att se om skillnaden kvarstår om Du
gör om testet på det viset.

//PO

Näe, det har jag ingen lust med PO, om inte Pentax sponsrar mig, för K100D vinner ju förståss :D Men tack för tipset ovan, och för rekommendationen av kameraval ;-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...