Logg inn med Facebook eller Google!

Rundvandring i Pythagorio med omnejd-bilder

Started by Tommy, 08. Mar 08, 18:47:58

Previous topic - Next topic

Tommy

Quote from: \"ouzolina\"
Quote from: \"Tommy\"Här är några utsiktsbilder från ett kloster som är beläget ovanför Pythagorio.

Den tur gik jeg også... Herlig tur uden alt for mange stradbasser.

Javisst är det Ouzolina, Pythagorio har mycket mer än bara hamnpromenaden och stränderna att bjuda en besökare. Och har ju ett enastående historiskt förflutet från antikens dagar, fast jag ska erkänna att jag ännu aldrig tagit mig en närmare titt på det gamla romerska badet Epi, något att titta närmare på en annan gång för min del alltså.

Om man kommer vägen från flygplatsen in mot Pythagorio så svänger huvudleden av till vänster opp mot byn, fortsätter man rakt fram hamnar man i hamnen. Alldeles där är ett Cafe´öppet om somrarna som heter \"Stavros\", där är gott att sitta en ljummen sommarafton, ett favoritställe. Under vinter halvåret är där inte öppet, men stället bredvid har öppet, o så klart blev det ett besök där under veckan. Fast inte just precis när denna bild är tagen.



:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Det var kul och se en häst :bom: Det har jag inte sett så många gånger i Grekland :cyclopsani:
Och den där flygplatsen. Där blir det en häftig bromsning vid landningen :cyclopsani:  :bom:  Det gäller och ha ordning på bromsarna :bom:
Härliga bilder igen Tommy :bounce:

Riitta

Tommy

Quote from: \"Riitta\"Det var kul och se en häst :bom: Det har jag inte sett så många gånger i Grekland :cyclopsani:
Och den där flygplatsen. Där blir det en häftig bromsning vid landningen :cyclopsani:  :bom:  Det gäller och ha ordning på bromsarna :bom:
Härliga bilder igen Tommy :bounce:

Riitta

Sant Riitta, det där med inbromsningen, den är kort. Bilder av flygplan, o inflygning o avflygning kommer längre fram i tråden :-)

Jag var också på en liten foto-safari i de övre delarna av Pythagorio, det blev nästan lite nostalgiskt. Det var här oppe Jesper o jag bodde förra sommaren då vi var på Samos, lugnare än nere vid hamnpromenaden o definitivt med en bättre utsikt.



Här bodde vi, Samosrooms ,  http://www.samosrooms.com/



En supérmarket i närheten.



Utsikt från huvudgatan ner mot byn och hamnen, med mera.



Huvudgatan ner mot byn.



utsiktsvy igen.

:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Barbro

Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Tommy

Tack för det, Barbro :-) här är en bild till från de övre delarna av byn, på vägen ut står denna gamla skönhet och visar opp sig. En Austin sunflower ?



:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Anne

Så utrolig fine bilder Tommy. Takk for at du tar oss med på vårturen din. Det er spennende å se sommerparadis uten om sesongen. Kanskje jeg tar deg på ordet når du sier at alle skulle oppleve det........Hmmm. :hello2:
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Torill

Flotte bilder Tommy! Får lyst til å bestille tur med en gang :cyclops: Håper ikke flybildene du skal legge ut setter alt for stor skrekk i oss litt engstelige da  :wink:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Tommy

Hej igen o tack för inspel :-)

Ja Ann jag tror inte det är något att ångra om man reser ner tidigt på året som jag nu gjort, o jag är övertygad om att Mix har det precis lika gott på sitt Chios, som jag haft det på Samos o i Pythagorio. Flygbilderna är inte så avskräckande Torill, inga hemskheter där.

Men nu över till rundvandringen igen :

Ska man ner mot hamnen o hamnpromenaden igen finns där ett flertal alternativ, det enklaste men längsta är att gå huvudgatan ner till hörnet där \"Stavros Cafe´\" ligger och sen ta till höger där längs huvudstråket neråt, men det är kanske också det tråkigaste alternativet.
.
I vart fall finns det skojigare alternativ att ta på nervägen om man nu inte ogillar att gå i branta trappor förståss, eller av andra anledningar föredrar mindre sluttande gångvägar.

Där finns både det ena och andra att kika på under vägen ner om man stannar till och ser i kring lite. Väl nere kan man till exempel slå sig ner på bar Iliad o kanske göra nya bekantskaper, eller så träffar man på gamla bekanta.

















:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Maritsa

Helt utrolig kjempeflotte billeder. Du er jo en stor fotokunster.

Torill

Å så flott :cheese: Det er jo sånne trapper og smug som gjør Hellas så spennende :cheers:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Tommy

Quote from: \"Maritsa\"Helt utrolig kjempeflotte billeder. Du er jo en stor fotokunster.

Ojdå, det var ett kraftfullt epitet. Stor fotokonstnär ? Näe, dit har jag nog lång väg kvar. Men tack ändå, det är skoj att leka med en kamera när tillfälle ges :-)

Är man nere vid hamnpromenaden när sardinfiskarna kommer in kan man ta del av ett skojigt skådespel. Då bjuder de sardinfiskande katterna på show, renset som kastas i sjön från fiskebåtarna är ett åtråvärt byte.











:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Katter är tacksamma fotoobjekt :cat: Dom här verkade ha det trivsamt där i hamnen :cat:  :bom:

Riitta

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...