Logg inn med Facebook eller Google!

Min vintervecka på Samos

Started by Tommy, 02. Mar 08, 20:26:02

Previous topic - Next topic

gesse

Herlig lesning og herlige bilder. :flower:

Gleder meg til fortsettelsen. :sunny:

Vil prøve å komme meg til Samos i mars en gang. Vet bare ikke når. Trenger mer ferie og mer penger.

Tommy

Tack till Ole o Gesse för goa kommentarer.

Jag ville under veckan ju också prova på möjligheten att fiska, så här är jag in action vid piren närmast hamnpromenaden i Pythagorion, på jakt efter Octuposs.

Det nappade nästan genast jag kastat ut betet som bestod av en gummikrabba med stora krok i gumpen och en sjuhelsikes blytyngd
undertill. Här är några bilder från det fiskafänget, fångsten blev som synes en octupossus trassolussus, en väldigt speciell art som vid denna tiden på året förekommer endast i Pythagorions hamnbassäng :-)



VA I HELSIKE, JAG HAR NÅT PÅ KROKEN !!!!!!



DE VA SOM TUSAN VIKKE MOTSTÅND HAN GÖR !!!!

 

KOLLA  VILKET FINT EXEMPLAR octupossus trassolussus :-)

Efter ett sådant fiskafänge blir man lite matt av kämpandet med havsvidundren, det uppväges av ett besök på bar illiad där lämplig dryck intagas som väl förtjänad belöning åt en hårt arbetande fiskare.




Tack för nu

:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Michael

Fantastiske billeder....

Mvh Michael

Tjorven

Kjempefint å være med deg på tur, Tommy. Flotte bilder, og så forteller du så bra :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

Tack o tack igen :-)

Fiskafänget gick som sagt inget vidare under veckan, men det var skoj att prova på, och jag hade fiskespöt med mig även vid andra tillfällen då jag var ute och russlade runt i Pythagorions omgivningar både morgon och kväll, men någon fisk blev det inte fångad under denna veckan. Kanske en annan gång ?

Men som väl är finns en fiskbutik i Pythagorio där det tillhandahålles färsk nyinfångad fisk, direktlevererad från egeiska havet av yrkesfiskarna i byn. Så dit gick vi en morgon och inhandlade fisk o skaldjur för att tillaga oss en fisksoppa, resten av ingredienserna köpte vi färska hos grönsakshandlaren, krydderier hade Inge redan inhandlat så det behövde vi inte tänka på. Anrättningen tillagades efter alla konstens regler i rummet jag hyrde, och intogs på min balkong i strålande solsken, därtill drack vi ett gott vitt vin, Samena golden, det smakade förträffligt.

Allt som allt kostade oss härligheten kanske 25 euro, och då var där soppa som hade räckt åt minst 4 personer till. Billig och välförtjänt gastronomisk lyx, tyckte vi. Vi åt också av soppan till lunch nästkommande dag.

 























Receptet/oppskriften finns på Inges blogg : http://www.pythagorion-club.net/samoslife/index.html

Bon appetit

:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Misstänkte väl att det inte var \"octupossus trassolussus\" ni lagade till :iconbiggrin:

Soppan såg vädigt god och varm ut :bom:

Riitta

MaFi

Ja, dette så godt ut! Heldige dere!
 :cat:

Magnolia

Du kan friste du Tommy. Dette går det an å bli sulten av.  
Flotte bilder. Du kunne jo lage en kokebok med så flotte bilder. :)
Takk for titten. Jeg får ta en tur på kjøkkenet å se om jeg finner noe mat, selv om det ikke kan måle seg med din fiskesuppe. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Tjorven

Å jøje meg hvilke fristende ingredienser. Dette fikk jeg vann i munnen av. Nam nam
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

Ja, den fisksoppan smakade inte illa, det kan jag lova. Octupussus Trassolussus fick återvända till havet Riitta, vi hade inte hjärta nog att låta en så rar varelse hamna i grytan vår :-)

När jag var i Pythagorio för första gången bodde jag på ett pensionat som heter \"fishermans house\", det sköts om av Effie som har ett gott hjärta att dela med sig av till sina gäster, det var också där den legendariska \"sexy nordic guys bar\" föddes. Och så klart kunde jag inte lämna Pythagorio utan att besöka Effie och fishermans house igen, tyckte Inge. Det tyckte inte jag heller, så vi gick dit när vi hade vägarna förbi och störde Effie i hennes sysslor. Det hade hon inget emot, och strax blev vi trakterade med kaffe och kakor av en glad Effie. Dock var den legendariska \"sexy nordic guy bar\" stängd för säsongen. Men vad gjorde det, kaffet smaka bra och solen sken i kapp med våra leenden.









:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Johanne

Ser ut som din semestervecka både har gjett avslappning och energi tillförsel! Skoj att följa er på er biltur varje dag och också för att man känner igjen både byar och naturen på vägen. \"Skitt\" med fisket.... men vad gör väl det... bara att kunna vara där och stå att filosofera med fiskespöt det är ju inte fel heller. En förfriskning på Ilead i vårsolen ser ju underbart ut! :iconbiggrin:

Johanne

Barbro

Den fiskesuppa..og tilberedningen..var nesten ikke til å holde ut...
Mm..ser aldeles nydelig ut!
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...