Logg inn med Facebook eller Google!

Greske kirker...

Started by MaFi, 28. Feb 08, 15:46:18

Previous topic - Next topic

filhellener

Quote from: \"Tjorven\"Du verden, ei så flott kirke og brukes ikke mer enn 1 gang årlig!!! Men hvorfor, lurer nå jeg på....

Det er vanlig i Hellas at mindre kirker og kapeller kun brukes den dagen helgenen de har navn etter/ er bygget til ære for  feires, Tjorven  :icon_smile:
Kari

Tjorven

Takk for svar Filhellener. Det var det jeg trodde ja. Vet jo at de har spesielle feiringer på deres respektive helgendager, men overraskende at de bare blir brukt til dette. Ikke rart det er mange kirker/kapell rundt omkring hvis det alltid er sånn. Synd igrunnen, de er jo så vakre innvendig også.
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

Quote from: \"Tjorven\"Synd igrunnen, de er jo så vakre innvendig også./quote]

- enig, Tjorven  :icon_smile:
 
Skal fortelle om e n opplevelse somer den \"verste\" jeg har opplevd:
 
Vi var på en stor Helgenfeiring på et vakkert sted like utenfor Pigadia på Karpathos, det var virkelig storslagent ! - og imponerende organisert.  Her ble over 2 0 0 0  mennesker servert v a r m mat, salat, retsina og brød, det var sitte plasser til alle, rekker med benker og bord var bygget i mur oppover berget  -og ble brukt  e n  gang i året, 7 september, da helgenen ble feiret !
Spesielt var det også ( med forbehold om at vi ble riktig informert) at det var populært, blant de som hadde råd til det, å betale for hele gildet, det ga  status og æ r e til familien!
Kari

Tjorven

Ja, det har jeg lest om. Dvs at EN familie står for hele gildet (mat, drikke, pynt og arrangement) for hele landsbyen. De påtar seg også å hvitkalke og vedlikeholde kirka det året de har ansvar for den. Helt utrolig, det må jo koste en formue å \"ha æra i behold\".
There are no strangers, only friends we haven't met.

gagga

Og hvor ofte er denne kirken/kapellet i bruk, tro?    zqr2eeeeee
Det e bærre lækkert

Tjorven

Neimen er det mulig??? Stakkars kirke får jeg lyst å si. Jeg trodde grekerne hadde mer respekt for kirkene sine enn å bygge et kompleks som dette omtrent på kirketrappa.. ;(
There are no strangers, only friends we haven't met.

bengalow

Det står på bilden att det är i Kardamili, men det är väl i Kalamata som kyrkan står???
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

MaFi

Quote from: \"Tjorven\"Neimen er det mulig??? Stakkars kirke får jeg lyst å si. Jeg trodde grekerne hadde mer respekt for kirkene sine enn å bygge et kompleks som dette omtrent på kirketrappa.. ;(

Hva skal vi da si om denne beliggenheten (i Athen)? Jeg tror kirka ligger i Mitropoleos-gata i retning av Syntagma, hvis jeg ikke husker feil?

MaFi

Yes! Jeg fant litt info om den på nettet: \"Also on Mitropoleos, crouched on the sidewalk below an ugly modern building, is the minuscule chapel of Ayia Dynamis, where women who want to become pregnant light candles.\"
http://www.frommers.com/destinations/athens/0044020222.html

Mer om kirka og historien her: http://www.athensinfoguide.com/otbp.htm
http://www.athensinfoguide.com/wtschurches/agiadynami.htm

Svein~B

Her er hovedkirka på Lipsi. Den ligger i sentrum, med utsikt over havna. Bildet er tatt fra havna. Ole har vist bilder fra den i Lipsi-tråden.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Quote from: \"MaFi\"
Quote from: \"Tjorven\"Neimen er det mulig??? Stakkars kirke får jeg lyst å si. Jeg trodde grekerne hadde mer respekt for kirkene sine enn å bygge et kompleks som dette omtrent på kirketrappa.. ;(

Hva skal vi da si om denne beliggenheten (i Athen)? Jeg tror kirka ligger i Mitropoleos-gata i retning av Syntagma, hvis jeg ikke husker feil?

Dette blir jo bare verre og verre. Tror man heller bir mer stressa enn fruktbar i disse omgivelsene  :cyclopsani:
There are no strangers, only friends we haven't met.

MaFi

Quote from: \"Tjorven\"
Quote from: \"MaFi\"
Quote from: \"Tjorven\"Neimen er det mulig??? Stakkars kirke får jeg lyst å si. Jeg trodde grekerne hadde mer respekt for kirkene sine enn å bygge et kompleks som dette omtrent på kirketrappa.. ;(

Hva skal vi da si om denne beliggenheten (i Athen)? Jeg tror kirka ligger i Mitropoleos-gata i retning av Syntagma, hvis jeg ikke husker feil?

Dette blir jo bare verre og verre. Tror man heller bir mer stressa enn fruktbar i disse omgivelsene  :cyclopsani:

Hehe - kanskje, det, men samtidig vitner jo denne lille kirkas historie om en viss respekt også - såpass mye respekt at kirka ikke ble revet da den nye bygningen skulle oppføres... Athenere er svært glade i denne kirka, og den er flittig brukt, jamfør lenka fra Athens Infoguide: http://www.athensinfoguide.com/wtschurches/agiadynami.htm
... Den kan ikke rives på grunn av historisk betydning, og dermed står den der, den dag i dag... :-)

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...