Logg inn med Facebook eller Google!

Landsbyer på Mani

Started by Magnolia, 19. Feb 08, 16:10:20

Previous topic - Next topic

brit

Ja,jeg lurte på hvor mange riper det ble i lakken på bilen? Var det virkelig plass? Utrolig at dere fikk en taxisjåfør til å kjøre der!

Anne

Nå har jeg hatt en herlig morgen med bildene dine Magnolia. Ute snør det og kroppen er vond, men i tråden din er det nydelige bilder og varme. Det er så deilig og bare la seg dra med i stemningene som du har \"fanget\". Tenk om noen dager er du der igjen. Du må fange litt påskestemning så vi kan få være med på feiringen når du kommer hjem. Hellaslengselen er stor disse dager og bildene dine er en spore til masse lengsel. Takk. :cloud9:
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Magnolia

Tusen takk igjen. :)

Den lille veistubben fra hovedveien til Pighi var en opplevelse å kjøre. Drosjesjåføren er jo kjent i området, og spurte om vi hadde lyst å besøke landsbyen. Han hadde nok kjørt der mange ganger. Jeg har bare vært der en gang, men senere en gang spurte jeg om han ville kjøre meg dit igjen. Da svarte han at den drosjen han hadde nå var litt bredere, så nå var det umulig å kjøre der. Det viser at det var ikke mange millimeter å gå på. :)

Og Anne, nedtellingen til hellasturen er i full gang. Lengselen og gleden vokser seg stor og sterk. Jeg ser fram mot å feire påsken der nede. Jeg har hørt mye om det og lest mye om det. Jeg har bare opplevd siste del av påsken tildligere. Det blir helt sikkert noen bilder, men jeg er litt usikker på hvor mye jeg føler meg komfortabel med å fotografere. Jeg vil i alle fall ikke virke påtrengende og fotografere det som for grekerne er hellig.
Dessuten er det ikke mange andre motiv jeg ikke allerede har fotografert. :)

Tusen takk for at dere orker å være med på mimreturene mine fremdeles. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Magnolia

Hvis vi kjører litt sørover fra Pighi, kommer vi den lille landsbyen Thalame. Vi tok en stopp der en gang.



Thalame er en koselig liten landsby. Vi starter på platiaen.



Under vinløvet kan en bl a få kjøpt seg noe å drikke.



Kirka.



Idyllisk.



Gjett om jeg fant noen ruiner her også? :)





Esel eller muldyr, i alle fall - det var ikke lett å se i skyggen under trærne.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

brit

Åh........så nydelig...eselet og bougenvillaen tok meg med storm! :flower:

Frost

Vakre bilder.

Har du vært overalt på Peloponnes, i vest også, Magnolia?

Bor det folk i alle de små perlene av noen landsbyer?

MaFi

Quote from: \"Magnolia\"Nei, jeg har ikke planlagt noe utover å feire den greske påsken i Kardamili.

...men da får du jo rikelig anledning til å ta flotte bilder fra Kardamili og omegn, Magnolia...! Jeg gleder meg allerede til å se vårlige, greske påskebilder derfra...
:flower:

MaFi

Quote from: \"Magnolia\"Det blir helt sikkert noen bilder, men jeg er litt usikker på hvor mye jeg føler meg komfortabel med å fotografere. Jeg vil i alle fall ikke virke påtrengende og fotografere det som for grekerne er hellig.
Dessuten er det ikke mange andre motiv jeg ikke allerede har fotografert. :)

Det forstår jeg forsåvidt godt - og det er en god innstilling, men grilling av påskelam, påskedekorasjoner, rødmalte påske-egg, vårblomster og liknende går da an å fotografere... og kanskje noen av menneskene du møter på din vei? Jeg er helt sikker på at du vil finne nye, flotte motiver... som vi kan ha glede av her... og jeg gleder meg allerede!
:flower:

Maritsa

Thalame. Jeg sier bare nydelig Magnolia. Vi kommer til å savne deg, det er
jo ikke lenge til du drar. Men den 17 mai drar jeg og får kanskje oppleve
virekeligheten av alle de små landsbyer.

MaFi

Quote from: \"Magnolia\"Jeg har før fortalt at veien fra hovedveien og inn til landsbyen er svært smal. Det er hus og høye murer på begge sider av veien. De er så nær at vi kan rulle ned vinduene og ta på dem
 Det er overhode ikke mulig å møte en bil der, så det er laget et lyssystem som forteller at det er bil på vei. Den møtende bilden kan vente til veien igjen er fri.

 8O  (Gisp!) Det der så heller nifst ut... :pale:

Magnolia

Jeg må bare si tusen takk enda en gang. :)

Til Frost kan jeg si at jeg liker å ta turer rundt på Peloponnes. Jeg har vært noen steder ja, men det er enda mye å utforske.

Jeg har bl a vært på et par turer til halvøya vest for Mani, den kalles vel Messinia-halvøya, men jeg har ikke overnattet der. Dessuten har det blitt noen turer opp til Olympia. Naturen er vakker også der, men ikke så storslått som på Mani.

Det bor forsatt mennesker i alle landsbyene jeg har besøkt på Mani, men det minker. Nå finner vi helst eldre mennesker i mange av landsbyene.
Det ligger en landsby, Vathia, langt sør på Mani. Der har jeg hørt at det i en periode bare bodde ei gammel dame.



Vathi.
Jeg kan kanskje vise flere bilder derfra senere en gang.

Og MaFi. Jeg har vist en del påskebilder i kardamilitråden tidligere, men jeg er sikker på at det blir noen flere etter at jeg er vel heime igjen. Fotoapparatet ligger alltid i sekken, og jeg lar aldri en god anledning gå fra meg.
Åh, som jeg gleder meg til turen!
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Magnolia

Velkommet etter, Maritsa. Jeg håper du får oppleve den spesielle stemningen i mange av de små landsbyene. Ta deg god tid og nyt atmosfæren.
Jeg skulle gjerne opplevd dem sammen med deg, men jeg reiser heim når du kommer ned. :)

MaFi, det var ikke nifst å sitte i baksetet, men jeg hadde ikke likt å kjøre der selv. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...