Logg inn med Facebook eller Google!

Kodelås koffert?

Started by Kretaa, 19. Feb 08, 11:30:14

Previous topic - Next topic

Kretaa

Hei!  :compress:

Jeg skal til Kreta i sommer, og har lyst til å skaffe meg koffert med kodelås. Men, så har jeg noen spørsmål angående det - ettersom jeg aldri har hatt kodelås før.

1. Hvordan velger man kode? Gjør man det i butikken, eller?
2. Hvis jeg glemmer koden, går det an å ødelegge låsen for å få opp kofferten da?
3. Har det noen gang skjedd at noens kodelås ikke har fungert? Også får de ikke opp kofferten?

Grunnen til at jeg vil ha det er fordi folk ikke skal stjele noe, og at noen ikke skal legge noe ulovelig der.  :albino:
Kretaa Ôo,

Marit

1. Det følger med en bruksanvisning om hvordan lage ny kode, så det gjør du selv hjemme.

2. Har aldri opplevd å glemme koden (har laget en som jeg garantert husker), så jeg har ikke noe svar der - men regner med at det ev. er nevnt noe om det i bruksanvisningen.

3. Har aldri opplevd at den ikke fungerer, så har ikke noe svar.

Jeg har kodelås på min koffert, og den bruker jeg alltid, i tillegg til at det er låser på som jeg også alltid låser i tillegg (og da gjelder det ikke å glemme igjen nøkkelen eller miste den).
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

bengalow

Jag har \"alltid\" haft kodlås på våra väskor. Den senaste vi köpte (Samsonite) pajade redan på första resan, så nu får vi använda en kraftig skruvmejsel för att bryta upp den, senast på båten, och det är ganska lätt. Alltså ingen garanti för att den inte varit öppnad. Ett litet hänglås, som ibland följer med väskor är nog det lättaste att öppna, utan nyckel. Det duger med ett litet böjt pappersgem....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Bjørg

Kodelås fungerer utmerket. Bruk en av de du kan fra før! :bom:

marjana

Quote from: \"bengalow\"Jag har \"alltid\" haft kodlås på våra väskor. Den senaste vi köpte (Samsonite) pajade redan på första resan, så nu får vi använda en kraftig skruvmejsel för att bryta upp den, senast på båten, och det är ganska lätt. Alltså ingen garanti för att den inte varit öppnad. Ett litet hänglås, som ibland följer med väskor är nog det lättaste att öppna, utan nyckel. Det duger med ett litet böjt pappersgem....

Og sto i en på flyplassen i Aten lang, lang kø og en gammel dame som hadde vært på ferie med datteren, men fant ikke den lille nøkkelen, til den flate kofferten! Fomle og tenke og stresse og igjen og igen. Hun fant de bittesmå nøkene til slutt. Gjør som de blakke grekerne, bøy en stor binders så det blir et håndtak, surr med wire og bruk gaffa tape på resten.
Glika i zoi

polyanna

Både kodelås og hengelås har vært brutt opp etter innsjekking, derfor bruker jeg nå en \'julesløyfe\'. Enkelt og greit. Binders høres også bra ut!

Kretaa

Quote from: \"polyanna\"Både kodelås og hengelås har vært brutt opp etter innsjekking, derfor bruker jeg nå en \'julesløyfe\'. Enkelt og greit. Binders høres også bra ut!

Men hvem som helst kan jo knyte opp en julesløyfe..  :cyclops:  (?)
Kretaa Ôo,

polyanna

Men hvem som helst kan jo knyte opp en julesløyfe..  :cyclops:  (?)[/quote]

Og de fleste kan åpne en kodelås eller hengelås. For min del har jeg valgt silkesløyfe. Men så er der ikke verdisaker i kofferten. Bortsett fra bøker, shorts og den slags. Setter forøvrig ikke kofferten eller sekken hvor som helst, har den som regel under oppsyn.

bengalow

Så fick vi köpt oss en ny resväska, Samsonite 90 liters. Vi har en likadan, men kodlåset fick sig en smäll på första resan för 3-5 år sedan, så det har vi haft tejpat, annars riskerade vi att det öppnade sig. 1550 spänn, iofs mycket...
När vi sedan berättade att låset var sönder, så sa damen att vi skulle komma in med det trasiga låset, och visst, vi fick ett nytt för 35 ,- !!! Så nu står vi där med 2 \"jätte\"-väskor. Vi hade ju inte behövt att köpa ny väska först, och sedan fixa låset, men man lär sig av misstagen, sa igelkotten, när han kröp av rotborsten!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Måne

Jeg har kodelås på kofferten min. Bruker den aldri. Hvem som helst kan åpne kofferten hvis de føler for det... Er ikke noe der jeg ikke kan leve uten, hvis de virkelig vil gå gjennom kofferten min kommer de til å bryte den opp (kjæresten min har opplevd dette) og jeg er ikke spesielt bekymret for (mao. tenker aldri over) at noen kan putte noe i kofferten min underveis. Jeg kommer til å fortsette slik i framtiden også :P

Det er dog veldig enkelt å ordne kode selv. Enkel forklaring som følger med kofferten. Bruk de tre første siffrene i bursdagsdatoen eller tlf. nr ditt eller liknende hvis du er redd for å glemme den. Regner med at \"123\" \"000\" osv er ting de vil prøve først hvis de ønsker å stjele noe i kofferten din =)

Gro

Jeg har kodelås men bruker den ikke... trodde ikke det var lov lenger, pga sikkerhetssjekk?
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

IngerMarit

Jeg bruker heller ikke noen lås på kofferten  :bom:

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...