Logg inn med Facebook eller Google!

Behandling av asylsøkere og flyktninger i Hellas

Started by Måne, 25. Jan 08, 16:43:24

Previous topic - Next topic

Barbro

Quote from: \"marjana\"Takk jeg har blitt fengslet med stramme håndjern og satt på glattcelle i 11 timer.
Frihetsberøvelse er noe av det ondeste/vanskeligske som kan skje en normal person.

Jeg måtte bare tenke på å holde varmen, ikke bli redd og rope for da slår de.
Grusom opplevelse..og hadde du villet dele historien her,hadde du nok gjort det.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Calle

Quote from: \"bengalow\"Nu är grekiska polisen inte så \"dum\" som det antages...att dom torterar folk för nöjes skull, t.ex. är rent nys.

Ja du bengalow!
Det är bara att läsa mitt inlägg långt längre upp i denna tråd, fast jag citerar det igen (det är Git som har skrivit och är hämtat från vår lilla blogg)

Ursäkta för denna dubbelpostning!

[ul]Citat från Git[/ul]

\"Hej igen alla!

Nu kommer storyn, för någon vecka sedan vaknade jag av att Calle väckte mig mitt i natten och sa att jag måste stiga upp för det var fullt med folk i huset. Va.... ok jag slängde på mig kläderna som låg närmast och gick ut i hallen. Mycket riktigt där stod 4 personer, två riktigt stora typer som såg ganska ilskna ut. Den ene röt åt mig och frågade om det fanns en CD-spelare på hyllan i trappan, nej det finns det inte svarade jag, är det bara böcker här röt han vidare, var på jag svarade ja det är bara böcker.

Alltså jag fattade ingenting, yrvaken som jag var.

De gav sig iväg nerför trappan och ut, lite nyfiken var man ju så jag gick ut på balkongen och ser att killarna som de hade med sig får sig vars en rejäl smäll i skallen med största modellens ficklampa (Mag-Light i stål).

Så de försvann ut och förde ett herrans oväsen på vägen. Calle berättade att de bara kom indundrandes och upp för trappan och skrek efter en CD-spelare varpå Calle hade sagt till honom att komma in och leta. Calle visade honom att här är DVD-spelare, och en till DVD-spelare, dator mm. Snubben lyste runt med sin ficklampa och hittar självklart ingen CD-spelare. Calle talar om för honom att han skall väcka sin fru, tänker om han skall in i sovrummet och lysa runt så kan det ju vara bra om jag är vaken och påklädd. Men de brydde sig inte om sovrummet, tror de fattade snabbt att de var och letade i fel hus.

När jag vaknade nästa morgon undrade jag en stund om det var en dröm eller....

Calle berättade att han varit upp en stund till och sett poliserna komma vallandes med de två (med hand-fängsel mellan dem så de inte kunde rymma) och de fick en omgång till med den där ficklampan.

Dagen därpå fick vi förklaringen av Dimitris, det var alltså säkerhetspolisen som haffat två killar som hade slagit ner en äldre man och därefter gjort inbrott i en bil, därav letandet efter en CD-spelare. Killarna hade pekat ut vårt hus och sagt att den skulle ligga på vår hylla i trappan. Säkerhetspolisen var tydligen från Aten och visste så klart inte vem som bodde i huset. Vi tror att om det vore polisen här ifrån Rethymno hade de nog haft koll på att det är ägarna nere på café Galero som äger huset och de hade nog faktiskt frågat där först om det kunde finnas anledning att gå in.

Killarna i Calles band tyckte vi skulle stämma polisen för inte ens grekiska SÄPO har rätt att bara dundra in så där som de gjorde. Fast det är nog lugnast att inte få för sig att göra det och riskera att de där biffiga typerna sätter \"onda ögat\" på oss.

På ett sätt var det ju bra, om än obehagligt, att de kollade upp det på direkten och konstaterade att vi inte var inblandade och att killarna ljög sig blåa.\"

Slut Gits citat.

Även om killarna (albanerna) förmodligen eller kanske hade gjort sig skyldiga till misshandel samt stöld, så såg både jag och Git hur dom blev brutalt misshandlade av säkerhetspoliserna både i vår trappa samt direkt utanför vår lägenhet. Detta skedde sedan ännu en gång någon halv-timme senare när albanerna ånyo \"vallades\" runt kvarteret. Det var ren och skär misshandel för nöjes skull från polisernas sida.
Nu var det ju SÄPO från Athen som hade haffat grabbarna och utdelade det första straffet, jag och Git hade ju förstås kunnat ringa till den lokala polisen här i Rethymno och anmält misshandeln...Lycka till.....

Tro mig, efter endast 4 år här nere har jag sett ett antal oprovocerade fysiska övergrepp från polisens sida. (inte så ofta under turist-säsongen, det hade ju stört illusionen om Greklands-idyllen!).

Så det där du skrev: \"Nu är grekiska polisen inte så \"dum\" som det antages...att dom torterar folk för nöjes skull, t.ex. är rent nys.\"

Ditt konstaterande är rent nys enligt mig!!

Nota bene, inget personligt, jag har min erfarenhet och du och andra har sina och det är väl därför som vi har ett forum. Att diskutera, men inte nödvändigtvis hålla med varandra om allt!!

Calle! (från ett Rethymno som redan festar för fullt inför söndagens karneval när urladdningen sker och sedan kommer \"Clean Monday\"!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

ROLLE

Det är ju inte endast Hellas det gäller då de talas om omänsklig behandling av \"invandrare\" eller flyktingar som det så vackert heter idag. Det finns en allmänt utbredd främlingsfientlighet även mot folk som tillhör länder inom EU ? Här kallas de välfärdsflyktingar eller ekonomiska !! I Suomi är vi bekanta med interna \"flyktingar\" det gäller inte deportering mot sin vilja, utan folk från Karelen vilka Finska staten bad under kriget två gånger flytta från Karelen det gällde ca. 400 tusen pers, tro inte de var välkomna, tvärtom dessa \"flyktingar\" utan någonting, bostad, arbete, pengar skulle ordnas en dräglig tillvaro med skattemedel,  tvångsinlösning av anras land och  egendomar utan ersättning, de var ingen lätt uppgift. Ännu i denna dag är detta folk alltså Karelarna ej acsepterade som \"riktiga Finnar\" utan får alltid då och då höra sig vara \"gökar\". Tror personligen som många andra att det ej existerar någon verklig solidaritet eller humanism människor emellan, mindre mot främlingar med annat språk och egen kultur ? I dessa dagar skall det försiggå en EU konferans om romernas rätt till schengen och andra avtal inom unionen som alla länders medborgare har, de har och behandlas som rena rama pesten i de flesta länder, varför ? Jo fullkomlig rasism florerar också  i alla  länder på jorden, de är bara en sak vi ej kommer ifrån och de blir bara värre ju större klyftorna blir mella rik och fattig. Det är pengarna det gäller också i denna stora orättvisa !!! Fattiga länder har kanappast någon invandring att tala om. Tror det skulle bli billigare om allt vad detta nuvarande förfarande kostar skulle sändas direkt till länder med utvandring,  eller som NOKIA i \"kapitalismens\" namn nedlägga en fabrik som sysselsatt en hel stad i Tyskland gör \"kapitalistisk U-HJÄLP\" med att flytta fabriken till Rumänien !!!!! PENGAR. PS. Har för mej då jag nyligen besökte Ryssland några dagar, att det ej har dessa problem, kunde ej se det på gatubilden, troligen så har de skött det på ett \"utmärkt sätt\", kanske rentav varit slaviskt gästvänliga och gett \"invandrarna och flyktingarna\" möjlighet att bosätta sig i Sibirien eller de mest ogästvänliga trakter av det stora riket, att sköta sig själv som alla andra Ryssar ?. Eller så söker sig inte dessa stackars människor av någon orsak inte till detta stora land ??Kanske den behandling de får där av myndigheterna är av samma typ som den i Hellas, och ryktet sprider sig fort. Det blev en lång beskrivning  av detta ämne och det var ej allt jag hade på hjärtat ?Tilläggas bör att denna \"ulv i fårakläder\"som varit USA:s president hjälp till att göra skillnad på folk och folk med sitt krig mot påhittad terrorism. Och knappast blir det någon ändring i denna politiska \"satir\", endera komunism eller terrorism\" vad månne följande skräckfilm är som USA regigerar ?

Tove

Jeg tviler ikke paa at gresk politi behandler innvandrere, sigoeynere, fyllikker og de fleste arrestanter voldelig naar de faar sjansen, men jeg synes det blir fryktelig skjevt aa snakke om hvordan flyktninger og asylsoekere behandles i Hellas, og hvor mange som faar asyl, uten aa ta med at det faktisk er kommet saann circa to MILLIONER innvandrere til Hellas siden Murens fall. Vi snakker her om et land som foer hadde under ti millioner innbyggere og som for andre gang i loepet av et aarhundre (foerste gang var etter 1.verdenskrig) tar imot og integrerer en enorm folkemengde i forhold til folketallet. Til sammenlikning skrev Aftenposten om en \"boelge av bulgarske innvandrere\" da en buss med 89 bulgarere ble stoppet paa Svenskegrensen (og fra neste aar maa de jo slippe de inn alikevel...)

Det er en ekkel, voldelig holdning blant veldig mange greske politifolk og det er da ikke bare utlendinger som blir banket opp, men ogsaa andre som er saa uheldige aa bli arrestert. Men hva er verst: Aa gi noen juling eller aa stenge mennesker inne paa et asylmottak i opptil flere aar, hvor vedkommende verken faar lov til aa jobbe, laere seg spraak eller bli integrert i amfunnet, men maa leve paa venteliste??? Nei, dumt spoersmaal - det ene er ikke bedre enn det andre. Etter 15 aar i Hellas kan jeg paapeke mye som er daarlig i dette landet, men skulle jeg velge aa dra frem en positiv side ved det greske samfunnet maa det nettopp vaere hvordan landet tar imot innvandrere.

Her i Hellas faar mennesker fra andre land en sjanse til aa skape seg et nytt liv - og det store flertallet gjoer nettopp det. Jeg har en god venninne fra en tidligere Sovjetstat, et sted vi alle kan vaere glade for at vi ikke ble foedt. Hun har vaert her i ti aar, og i alle de aarene sendt penger hjem for aa forsoerge soesteren, mora og bestemora (Mora og bestemora var statsansatte geologer og mistet jobb og pensjon over natta den dagen repblikken ble selvstendig). I fjor doede foerst mora, saa bestemora, og min venninne ville faa soesteren hit. Det gikk greit, det var bare aa betale 3000 euro til de rette personene, jeg skal pga a de involverte ikke gaa i detaljer, men det var IKKE snakk om skruppeloes smugling i containere og slikt. Soesteren var hoeygravid og foedte barnet her, i min venninnes navn (min venninnes mann utga seg for aa vaere barnefaren). Selvfoelgelig skjoente personalet paa sykhuset dette, men - og det skal de ha! - de ser gjennom fingrene med det. Den virkelige barnefaren kom ogsaa til Hellas, for samme beloep, etter aa ha sittet en maaned i Tyrkia og ventet paa ok. Etter noen maaneder her reiste paret til et annet sted i Hellas hvor han hadde slektninger og hvor begge fikk jobb (han i bygningsbransjen, hun som dagmamma). Naa holder de paa aa soeke om \"groent kort\" og det vil de faa, ettersom de er i jobb og betaler enzyma, altsaa folketrygdavgift.

Naar det gjelder familier med barne i skolealder begynner barna paa skolen i foerste klasse til de har laert gresk, og flyttes saa over til et annet nivaa. Det er altdri noe mas fra myndighetene om hvilke barn som har Schengenvisum eller oppholdstillatelse. Dette betyr at mange smaasamfunn og smaa skoler blir \"reddet\", ettersom det naa bli nok unger paa skolen  - noe som igjen gir en positiv effekt i lokalsamfunnet. Veldig mange av innvandrerne er utrolig ambisisoese paa sine barns vegne og legger stort press paa ungene for at de skal lykkes og bli flinke - dette gir selvfoelgelig ogsaa en signaleffekt.

Norske mdia har en veldig nedlatende holdning til Hellas og er veldig flinke til aa gjoer naar av landet for aa framstille Norge som bedre. Kanskje bedre, og helt sikkert rikere i mynt og sedler, men den medmenneskeligheten du finner i Hellas skal du lete lenge etter. Og det er vel derfor vi elsker landet? Det er ikke bare turister som blir tatt vel imot, men alle mennesker.

Og hva kaller grekerne politiet... Batsoi-goronoi-dolofonoi
Krata re file, yera!
http://www.kairos-holidays.com

Barbro

Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Siste innlegg i forumet

Re: Turister mister livet på øyer i Hellas
by kaka | 06. Jul 24, 21:27:30
Viktige påminnelser....
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...