16. Jun 24, 05:50:32


Logg inn med Facebook eller Google!

Kleftiko

Started by xristina, 09. Mar 07, 17:28:29

Previous topic - Next topic

xristina

Kleftiko

Antal portioner: 4

Ingredienser:
500 - 600 g lammekjøtt (uten ben)
4 fedd (klyftor) hvitløk i skiver
4 små løk i skiver
4 små/middels poteter i skiver
4 små gulrøtter delt i fire biter
100-200 gram fetaost
4 ss (matsked) nypresset sitronsaft
4 ss smeltet smør
Eventuelt 8 ss rødvin
1 ts oregano
1 ts mynte
nykvernet pepper og salt

Tillagning:
Del kjøttet i store biter og fordel det til fire stykker. Ta et passende stykke aluminiumsfolie slik at det blir plass til alle ingrediensene inni. Smør litt smør på folien. Legg kjøtt på folien sammen med poteter, gulrøtter, løk og hvitløk. Fetaost i terninger. Hell over sitronsaft. Krydre med pepper, salt, oregano og mynte. Lag tre pakker til. Tilsett gjerne 2 ss rødvin i hver pakke. Brett godt slik at det blir tett. Løft hjørnene litt opp så saften ikke renner ut. Legg pakkene i en ildfast form. Kok dem i ovn på 175 grader i 1 1/2 - 2 timer.

Alternativt kan pakken fylles med tomat, paprika, squash, aubergine eller andre grønnsaker du liker. Prøv deg fram.

Mixelite

Åååå. Kanskje mix skal forsøke å lage Kleftiko en dag. Det er det første jeg ber om på favorittavernaen. \"Når får vi kleftiko\". Sist hadde de laget en vri på den, med lammekjøtt, poteter, lys saus.... ettellerannet. Absolutt ikke sånn kleftiko jeg vil ha! Den jeg vil ha, ligner på din, men med tomat. *sukk* jammen godt nedtellingen er i full gang!

xristina

Den de lager på min favoritt-taverna ligner ikke på denne her. Den inneholder vinblader og ingen rødvin... Veldig god den også, men den har jeg ikke forsøkt å lage enda. Men jeg gleder meg veldig til å spise den igjen i juni!

Riitta

Jag skulle nog aldrig klara av och laga en god kleftiko :???:
Den bästa fick vi på Lefkas en gång för länge sedan :razz:

Riitta

Barbro

Visst klarer du det,Riitta :smile: ! Du må bare føle kjærlighet når du lager maten,så kommer resten av seg selv :wink: .
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

janne

Kleftiko er utrolig godt. Jeg tror jeg vil prøve oppskriften din en av dagene!

xristina

Hei Janne - og velkommen hit! :-)

Kleftiko er veldig godt! Jeg skal sikre meg oppskriften på den jeg liker aller best når jeg er på Kos i juni, men dette er en veldig god erstatning!
Lykke til, og fortell gjerne hva du synes om du tester den!

JohnS

Jeg har laget kleftiko mange ganger med utgangspunkt i denne oppskriften, men pleier gjerne å bruke olivenolje i stedet for smør, og toppe med en halv tomat i hver pakke.  Kjøttet har variert fra renskårne lårskiver nesten helt uten fett, til vanlig fårikålkjøtt med litt fett, ben og det hele.  Smaken blir best hvis kjøttet ikke er altfor magert og tørt, synes vi da.....

Har servert den til gjester flere ganger, og har ennå til gode å servere den til noen som ikke ble begeistret.  Og det er jo noe av det enkleste man kan lage, ikke noe hokuspokus i det hele tatt!  Det er ingen fare om den blir stående i ovnen en halvtime eller time lengre enn oppskriften sier  heller, hvis man slår ned varmen litt, og forutsatt at pakkene er tette.

Ett lite tips:  Det er enklest å holde styr på råvarene hvis man bruker en passende bolle eller krukke med passe størrelse og helst med rette vegger, som man \"kler\" med alufolien mens man lager i stand pakken.  Det er en del ingredienser som skal stables som ikke akkurat er egnet for det, og på flat folie har de lett for å rase utover når man legger tomaten på toppen til sist.   ztweeeeeeeee   Jeg har en krukke som egentlig er til sursild som jeg har funnet ut er ideell i størrelse og form.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

xristina

Jeg bruker også olje i stedet for smør... Har bare ikke endret på oppskriften jeg la inn. Og nå har jeg fått sånne fine, små keramikkformer som de bruker i Hellas, og da dekker jeg bare de med aluminiumsfolie.

Og i stedet for mynte, bruker jeg litt gresk kryddermix jeg har kjøpt i Hellas. Blir godt det!

xristina

Fant denne kleftiko-oppskriften på http://www.gourmet.gr/index.asp:

1 kg leg of lamb
100 ml olive oil
200 gr hard cheese, kefalotyri
juice of 1 lemon
1 clove garlic
250 gr grams fresh broad beans
250 grams potatoes
salt
pepper
oregano
greaseproof paper sheets

Lurer på om jeg skal prøve den i morra, men dropper bønnene og legger i vinblader i stedet for. Da tror jeg den blir ganske lik den jeg får på Plaza...

Noen som har forslag til ost jeg kan bruke? Har ikke kefalotyri!

Anne

Du kan prøve Haloumiost fra Kypros. Det får du på Smartclub i Råde. Det er sikkert andre butikker som har også. Den er grei å bruke istede for Kefalotyri til ΤÏ...Ï?ι σαγανακι også. Nam nam
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

xristina

Haloumi kan jeg lete etter ja. Det har de kanskje på innvandrer-butikkene også? Takk for tips, Anne! (Råde er litt langt unna når jeg ikke har lappen... ;-) )

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...