Logg inn med Facebook eller Google!

Mating av katter i Hellas, ja eller nei?

Started by Katta, 12. Jan 08, 16:00:35

Previous topic - Next topic

Admirala

Bare så det er sagt: grekere mater også katter når de er på tavernabesøk. Det er ikke alle grekere som er dyre- (katte)hatere som man kanskje kan få inntrykk av her.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tommy

ja Brit som jag skrev, det är möjligt jag minns fel  :bom: , men dom bestående kattminnena jag har från Skopelos är i vart fall inte tiggande katter på tavernor.

Och till Admirala; jag har inte fått intryck av något inlägg i denna tråden  att greker generellt sett skulle vara Katt eller djurhatare.

Men däremot tror jag att man i andra kulturer ( här sydeuropeisk ) ser på detta med katter och djur lite annorlunda än vad vi gör. Rent etnocentriskt utgår vi ju från vår egen nordeuropeiska kultur då vi diskuterar detta med utfordring av herrelösa katter här. Det ska vi kanske tänka på.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Laila

Grunnen til at jeg ikke mater katter på serveringsstedene er at jeg har lært at man skal opptre i andre land slik som man opptrer hjemme. Der mater jeg  ikke katter hverken på uteserveringer eller utenfor gatekjøkken.

Liv

Grekerne (som noen har nevnt her) mater også katter ved bord,restauranter. Noen kelnere/innehavere gjør det,noen sparker de vekk fordi de vet at mange turister syns det er ekkelt med katter så nært innpå maten sin. Noen av kelnerne og innehaverne mater kattene litt mer diskrete et stykke unna bordene.Tømmer gjerne matavfallet fra tallerkerne til kattene. Som det er mest igjen av etter grekerne. Grekerne spør gjerne etter å få med restematen hjem til hund/katt.

Hvordan hadde kattene overlevd vinteren og \"utenom-turist\" sesongen hvis det bare var turister som matet kattene. Denne problematikken må sees i et videre perspektiv,ikke bare om turister mater kattene,som denne tråden har fokusert på.

Ang. hygiene/matavfall/dyr på spisesteder så jobbes det med det også i Hellas.

Livsnyteren

Det var akkurat det jeg å prøvde å si.Problemet er mer en at turister gir kattene mat.De har jo det samme problemet der som vi delvis har her hjemme.Folk kastrerer og vaksinerer ikke kattene slik de burde gjøre.Dermed så blir det så mye uønskede katter som må sitte på tavernaer for å få mat fordi de ikke blir godt nok tatt vare på hjemme.Men det er et problem de har i de fleste land og ikke bare i Hellas

IngerMarit

Quote from: \"Livsnyteren\"Det var akkurat det jeg å prøvde å si.Problemet er mer en at turister gir kattene mat.De har jo det samme problemet der som vi delvis har her hjemme.Folk kastrerer og vaksinerer ikke kattene slik de burde gjøre.Dermed så blir det så mye uønskede katter som må sitte på tavernaer for å få mat fordi de ikke blir godt nok tatt vare på hjemme.Men det er et problem de har i de fleste land og ikke bare i Hellas

Her er vi jo i kjernen av diskusjonen egentlig. Selv jeg som er meget glad i dyr skulle ønske jeg slapp å se disse sultne og mer eller mindre friske dyrene. For kattenes skyld hadde det vært best om mange av dem ikke fikk vokse opp, så kunne heller de som hørte til noen kastreres, få halsbånd og mat hjemme. Inntil så skjer så mater jeg katter :cat:

Marit

Jeg har oppfattet det slik at de fleste her synes det er helt ok å mate kattene i Hellas, men ikke nødvendigvis ved matbordet.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

IngerMarit

Quote from: \"Marit\"Jeg har oppfattet det slik at de fleste her synes det er helt ok å mate kattene i Hellas, men ikke nødvendigvis ved matbordet.

Slik har jeg oppfattet det også.

ouzolina

På Skopelos fodrede jeg for nogle år siden kattene på tavernaerne, hvor jeg spiste.

En dag da jeg spiste på Taverna Taverna eller var det Ouzoria Ouzoria ?, gav jeg dem, som sædvanlig, resterne af mit måltid... Ejerne af tavernaen havde ikke noget imod at jeg gjorde det. De var selv meget glade for dyr.

Lidt efter kom et par potentielle gæster forbi og kiggede på menukortet, der stod på gaden. Da de opdagede, at kattene åd det, jag havde lagt på jorden, gik de igen med væmmelse i ansigtet. Siden har jeg ikke gjort det. Jeg vil ikke risikere, at tavernaejerne mister kunder, fordi jeg fodrer katte.

Men jeg vil give Tommy ret, der er ikke ret mange katte tilbage på Skopelos, der tigger mad. Men precis der du spiste Brit, har jeg set 3-4 katte som bare venter på mad.
Skopelit på deltid

Katta

Takk for svarene alle sammen! Har vært bortreist noen dager, så jeg har ikke fått lest alt før nå. Mange ulike synspunkter, mye å tenke over. Vi får prøve å ta litt hensyn til hverandre - vedrørende mating ved bordene. Skal fortsette med¨å se det litt an, man merker fort dersom folk misliker kattene rundt bordene. Fint med disse organisasjonene som deler ut mat. Supert tiltak.

Anne

Her er noen av matfrierne våre. Vi har en nabo som har geiter og høner og hun mater katter hele vinteren, men om sommeren så kommer de til oss som ferierer. Det er de samme kattene flere år på rad, og de hører til inne på området hos oss og hos Sofia.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Barbro

Så fine bilder,Anne..og så fint det du skriver..jeg blir helt varm inni meg :love7: .
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...