Logg inn med Facebook eller Google!

Mating av katter i Hellas, ja eller nei?

Started by Katta, 12. Jan 08, 16:00:35

Previous topic - Next topic

xristina

Jeg har i alle fall fått forståelse av at mange taverna-eiere ikke liker at gjestene mater kattene ved bordet. Uansett hvor diskret det gjøres. Flere steder står det også i menyen at de ber om at kattene ikke mates. Det bør man ha respekt for!

Ellers er jeg enig med Ole!

Laila

Oles siste innlegg er det beste i hele denne tråden om mating av katter.  Jeg undres på hva dere gjør i ellers i året for eksempel i forhold til alle dyrene som lider for at regnskogen blir hugget ned. Og hvordan reagerer dere når bjørn, ulv eller gaupe har tatt sau eller rein i Norge? De skal jo også leve.

Jeg skulle virkelig hatt lyst å se hva dere gjorde om dere var på ferie i India hvor kyrne går løs og er hellige. En høysekk her og en høysekk der kanskje?

Nei slutt med dette, det er ikke kattene men dere selv dere først og fremst vil tilredsstille.

Barbro

Jeg har overhodet ingen kommentar til siste innlegg. Det er ikke ofte jeg blir stum,men jeg er det nå.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Admirala

Nei ærlig talt, Laila!

For det første: At man hjelper noen dyr til et bedre liv, betyr det at man er forpliktet til å hjelpe absolutt alle andre dyr?
Og uansett, hva vet du om hvilke andre dyr folk på forumet hjelper?

Og bare oss selv vi vil tilfredsstille? I hvilken posisjon er du til å påstå noe sånn? Hvis det er ditt utgangspunkt, kan man ikke si det samme om folk som gir penger til Røde Kors eller SOS Barnebyer, går Natteravn eller arbeider frivillig som støttekontakt?

Og Ole, hvis kattene bare fikk mat 14 dager om sommeren av turistene, så ville det garantert ikke vært flere katter igjen i Hellas.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Eureka

Vi er jo alle forskjellig -også når det kommer til det å like dyr.
Jeg er ikke spesielt glad i katter -verken hjemme eller ute -derfor
gjør jeg minst mulig for å tiltrekke meg dem  :oops:
Men det er to måter på alt -opplevde en gang at en ansatt på en taverna
tok fart og sparket en katt utfra tavernaen. Det var ingen god opplevelse,
og det ble ikke flere måltider der for å si det sånn... 8O

Sjøløve

Jeg undres på hva Indias hellige kyr, rovdyr mot husdyr i Norge og nedhugging av regnskog har i denne diskusjonen å gjøre, som handler om hvorvidt man mater katter eller ikke i Hellas.

For mitt vedkommende er det ikke snakk om å tilfredsstille noe annet enn en sulten kattemage - men dog ikke ved tavernabordet.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Barbro

Til sjøløve`s innlegg:jeg kan ikke si meg skyldfri her,har matet både katter og hunder under bordet..men...har som prinsipp å prøve å gjøre det borte fra selve spisestedet..
Skjønner de som reagerer på f eks kattene som sirkler under bordene..men kattene..og evt hundene er utsultet
Jeg klarer ikke spise,jeg,og sitte der og bli så mett at jeg er helt kokt,når andre er desperate..
Sånn er nå det..og jeg kommer alltid til å mate dyr,men PRØVER å gå unna bordene..men..å ikke gi dem mat..aldri!
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Tommy

\"Barbro wrote:     
Jeg blir varm i hele meg for hver eneste person som skriver om det som er viktig..at dyrene får mat!
Som mennesker bør vi tenke over hva som er det viktigste behov vi har i livet..mat..for å kunne leve/overleve!
Vi kan snakke,det kan ikke dyr,men ethvert menneske kan se hva dyreøyne ber om... ..takk til alle dem som har åpne øyne,og ser!
\"   
\"Ole wrote:
Åpne øyne? Jeg tror ikke man har spesielt åpne øyne hvis man mater katter i Hellas. I alle fall ser man ikke særlig langt fram i tid. Jeg ønsker ikke å bidra til å holde oppe en unormal høy kattebestand på de greske øyer. Kattebestanden bør reguleres av naturen og eventuelle eiere som mater sine katter, ikke av tilfeldige turister som gir dem mat 14 dager om sommeren. Det er å ha åpne øyner!

En annen ting: Hva med allergikere som skal spise ute i Hellas? Er det noen som har erfaring med dette?
\"

Jag hade egentligen ikke överhuvudtaget tänkt säja något i denna tråden, men då debatten tagit den vändningen det gjort så kan jag utifrån ovanstående citerade inlägg förstå Laila´s reaktion om problemen med, som jag tolkar det, situationen kring djurhållning o naturförstöring överhuvudtaget jorden kring, för att så att säja se det med öppna ögon som turist. Som fastboende iGrekland tror jag att detta med herrelösa katter och hundar kan vara ett miljö-problem som jag som turist har svårt att förstå, jag ser bara gulliga husdjur som har det svårt. Men som en paralell kan jag ju se \"problemen\" med exempelvis duvor, eller måsar, som i alla fall här i Malmö skjuts av stadsanställda jägare för att decimera stammen så dom så att säja inte skitar ner och skränar så det stör oss människor för mycket. O jag vill ju inte ha en massa duvor omkring mig när jag sitter o äter, till exempel, så kan inte naturen återställa den av oss människor störda ekologiska balansen så får vi se till att göra det själva. O att en massa herrelösa hundar o katter springer vind för våg är så klart ett problem, men för vem ? Mig som turist ?

 Ett större problem med mina ögon sett tycker jag är att den vildkattras \"Felis silvestris cretensis\" som Sigbjörn nämde här tidigare i tråden är närmast, om inte totalt utrotad på Kreta. För dom katterna saknades det kanske inte mat i första hand, men livsrum , som människor satt stopp för på grund av exploatering av mark ? hänsynslös jakt ?
Så vad är det vi ska öppna ögonen för ?

Tommy

Ps.Det händer jag matar katter när jag är i Grekland :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Barbro

Vi burde vel ikke trenge å åpne øynene i det hele tatt..øyne bør være åpne,det er derfor vi har fått dem.
Jeg skal ikke gi meg inn på noen stor diskusjon her..men som medmenneske..og menneske..bør man se andres nød,det være seg i langtvekkistan,eller i Hellas..hvor som helst..
Vi er alle forskjellige.Jeg må bare si at jeg spiser meg ikke godt mett om jeg vet at det sitter noen i nærheten som er desperate etter å fylle behov nr 1:Mat.
Og det gjelder både dyr og mennesker.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Laila

30 til 40 grader varmt og dere mater kattene med mat som inneholder både salt og krydder. Passer dere på å gi kattene noe å drikke også eller stoler dere på at de finner det selv?

Barbro

Jeg har iallefall med meg små plastkopper som jeg fyller med vann,hva andre gjør,vet jeg ikke.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Tjorven

Denne tråden handler om å mate katter i Hellas eller ei. Andre verdensproblemer hører ikke til her, de kan du drøfte andre steder, Laila.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...