Logg inn med Facebook eller Google!

Sykling på Lesbos

Started by Maritsa, 08. Jan 08, 19:51:23

Previous topic - Next topic

Maritsa

Hei er det noen som har erfaring med å sykle på Lesbos. Skal dit i september og vil gjerne leie sykkel. Skal bo like ved Plomari. Lurer på om
det er mye trafikk, mange bakker o.l.

Tommy

Quote from: \"Maritsa\"Hei er det noen som har erfaring med å sykle på Lesbos. Skal dit i september og vil gjerne leie sykkel. Skal bo like ved Plomari. Lurer på om
det er mye trafikk, mange bakker o.l.

Hej

Jag har aldrig varit på Lesvos. Men däremot hyrde vi cyklar då vi var på Samos i somras. O jag föreställer mig att topografin på de öarna är rätt lika varann, det vill säja där är rätt mycket backar, oppför och nerför. Trafiken på huvudvägarna opplevdes aldrig farlig tyckte vi. O jag tror inte det är så stor skillnad vad gäller trafik mellan de två öarna heller.

Att cykla var ett härligt sätt att se sig omkring, det går att stanna till mycket enklare än med annat fordon, man hinner se mer, det går att ta sig fram på småvägar enklare. Blir det för jobbigt i oppförsbackarna kan man alltid kliva av o ta en paus eller gå med cykeln.

 Rekommenderas :-)

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

Hej! Vi bodde lite utanför Plomari i Agios Isidoros, och det är lååångt till andra byar och sevärdheter, backar är oundvikliga då alla vägar går över bergen. Vi brukar alltid hyra moped men Lesvos är en så stor ö  (nr 3 i grekland) att vi hyrde bil i stället, jag rekommenderar dig att göra detsamma om Du vill se lite mer av ön. Trafiken är ganska lugn med grekiska mått..

//PO
//PO

Maritsa

Takk for svar. Men jeg vil gjerne sykle. Har syklet mye på Samos også
hvor vi bodde i Kokkari og syklet nordover til Karlovasi og så langt veien
gikk. Der er også mange bakker hvor vi måtte gå litt. Men du verden så
mye man får se og oppleve ved å sykle.

Tommy

Quote from: \"Maritsa\"Takk for svar. Men jeg vil gjerne sykle. Har syklet mye på Samos også
hvor vi bodde i Kokkari og syklet nordover til Karlovasi og så langt veien
gikk. Der er også mange bakker hvor vi måtte gå litt. Men du verden så
mye man får se og oppleve ved å sykle.

Ja men då så, då är det ju bara att skaffa en god karta o hiva sig ut på nya cykeläventyr då. Så blir det väl ni som kan skriva o ge lite goda råd om cykling på Lesvos efter er resa, hoppas jag :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

sandalar

Mannen min sykla på Lesbos i 2003. Han er i god form og er ein erfaren syklist. Han seier at det er flotte forhold for sykling på Lesbos. Bakkar? Ja! Mykje trafikk? Nei. Han sykla ein tur på 20 mil ein dag frå Scala Erossos til eit av dei høgaste fjella, hugsar ikkje navnet. Passerte mange idylliske fjell-landsbyar. NB turen vart noko forlenga p.g.a. unøyaktige kart. Han hadde stor glede av turen og snakkar ofte om den. Ein bør vere i bra form for å sykle lange turar, men det virkar det som du er.  :flower: Så lykke til, kos deg på sykkelsetet. Det er veldig koseleg der du skal bu, der var vi også nokre dagar. fredeleg plass. Mannen min sykla frå Scala Kalloni til Scala Erossos. Lang, lang bakke opp på fjellet ca. 1/2 time. Deretter fjell-landskap, småkupert. Nokre små fjell-landsbyar. Lang unnabakke til Scala Erossos. Der er det ei nydeleg strand. Kjempefin plass. Vi budde der ei veke. Du har mykje å glede deg til!!!

sandalar

Oops! Såg at det var i Plomari du skal bu.  :drunken: Der har vi ikkje vore, men ut frå det eg hugsar frå kartet, vil du nok måtte sykle ein del bakkar der også. Du kjem til å like Lesbos. Det er ei stor øy med mange flotte plassar.
God tur!!

operafantomet

Enig med sandalar - det er mye bakker, spesielt der du er, men snill trafikk. Jeg leide sykkel da jeg bodde ved Kalloni, og jeg syklet mye rundt. Det anbefales! Men rundt Kallonigulfen er det litt flatere enn ved Plomari, bare så det er nevnt...

Lesbos er en stor øy, forsåvidt, men kun halvparten så stor som f.eks Fyn i Danmark. Bare for å gi deg et bilde. På det bredeste er øya 70 km, og det er faktisk ikke allverdens. Det som gjør øya litt \"klønete\", er de to gulfene, som ikke har noen bilferge- eller broforbindelse til den andre siden. Det vil si at man må kjøre rundt, og sånn sett blir det mer tidkrevende å ta seg rundt på øya. Det er også mye natur mellom byene. Det er heller ingen kystvei fra Plomari til Vatera (synes jeg å huske), ellers hadde det vært en fabelaktig stripe å sykle.  

Men om du har tenkt å holde deg i Plomari og omegn, så tror jeg det er fint med sykkel. Eneste aberet er at Lesbos\' høyeste fjell, Olympos, ligger ovenfor Plomari, og det er \"fjellete\" på vei ned til byen. Men vestover er det rimelig flatt, og det vil bringe deg til stranden Melinda. Østover ligger Ag. Isiodoros, og herfra kan du sykle videre til Yera-bukten, og (om du vil) inn til hovedstaden. En ferge krysser Yerabuktas munning, og jeg vil tro den tar med sykler?

Vet ikke hvordan det er med busstransport og sykkel (eller om det går busser opp i det hele tatt...), men jeg anbefaler et besøk i fjellandsbyen Agiassos like ved Olympos-fjelltoppen. Ordentlig idyllisk by. Og hjem igjen er det nedoverbakke hele veien... ;)

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Haris

Det er flott å sykle på Lesvos. Fin natur og lite biltrafikk. Bruker mye sykkelen når jeg er i Plomari. To viktige ting å huske på er nok drikke og stor nok flaske, for det kan være et stykke mellom mulighetene for å fylle opp.

Da de fleste grekere mener at sykkel kun er for barn som ikke er store nok til å kjøre moped, er det ikke mange stødige sykkelmekanikere å oppdrive langs veien.  :biggrin: Derfor kan det være greit å ta med et universalverktøy for sykkel og kunne fikse/justere småting selv.

September bør være en fin tid for sykling på Lesvos, i juli og august kan det fort bli litt for varmt for de lengre turene.
____________________
Redskaper er best nye, men vennskap er best gammelt

operafantomet

Quote from: \"Haris\"Da de fleste grekere mener at sykkel kun er for barn som ikke er store nok til å kjøre moped, er det ikke mange stødige sykkelmekanikere å oppdrive langs veien.  :biggrin:
Ha-ha-ha, dagens sitat!!!  :hello1:

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Maritsa

Det var mye fin informasjon. Takk skal dere ha operafantomet og Haris.
Gleder meg til Lesbosferien til september.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...