Logg inn med Facebook eller Google!

Vilken sorts fisk ???

Started by Tommy, 03. Jan 08, 18:04:00

Previous topic - Next topic

ROLLE

Vi scandinaver är bortskämda med fisk, japanen och asiaten i gemen äter allt som de tar upp från havet, de långa resepten med en massa kryddor får de\"fisken\"smaka fast marmelad ? om du tillreder denna bonito med de resept du har, är jag hundra procent säker att ingen vet vilken fisk det handlar om då de äter den ? Och den fisk de här använder är mången gång just den billigaste typen av tuna ? Inget fel på detta, gör detta själv då jag vet vad jag skall göra med fisken. Måste medge att jag jobbat med fisk i halva mitt lif, också med Japaner Koreaner Ryssar. Och sett vad de håller på med då de preparerar sin fisk för konsumenten. Du har startat ett bra forum Tommy, fisk tycker alla om att föra låda om, men nu verkar det vara en dialog ? Vi försöker hålla dehär resepten ute från discussionen och låter fantasin bereda den eventuella färska och frusna fisken ?

Tommy

Okey Rolle, tråden är mest startad på skoj o inte så seriöst menad, mest ett tidsfördriv som samtidigt kanske ger OSS som gillar fisk lite oppslag på vad vi kan göra med fiskar vi kan finna på i Grekland.

Opprinnelsen till frågan på vad det var för fisk är en mail-växling mellan mig o Inge som bor i Pythagorio. Han är ofta på besök hos fiskhandlaren där, och tillreder en del själv, o det är också han som fotograferat bilden på Boniton i fiskdisken. Om han ska tillreda Bonito vet jag inte, men kanske han vill prova någon gång ? Det jag vet om tillagning av Tuna är att om den steks/grillas ska man vara rätt exakt med tiden, steks/grillas den för länge lär den bli rätt träig í smaken ?

 :blackeye:  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ROLLE

Pröva äta den rå, som sushi eller gravad utanskinn vid gravningen, det finns  hos oss en idonesisk rå-röd tuna, som folk förväxlar med den de har sett på auktioner i Japan, som har en vikt på 500 kg, rena sällsyntheterna, det har fått den indonesiska fiskens pris stiga i höjerna hos oss, den köps i Holland, var de troligtvis har den nedfryst som julskinkan ? Köpte för några år sen Yellowfin tuna för 8 dkr kg fryst hel, mot den i Japan som kan gå för e 250- 350 kg hel färsk ?? Och den säljes ju ej på vanliga små bensinmackar till frukost utan det är den gula från Oman på 8,-dkr ?Färgen på fiskens kött har stor betydelse vid prissättningen, vad gäller rödfärg finns det olika sätt att göra den fast grön om så önskas ??

Tommy

Fler tillagningsvarianter på Bonito, Grillad Bonito ;

Grilled Bonito
 
Recipe Information
 
Prep Time:: Less than 15 minutes
Cook Time: Less than 15 minutes
Cooking Method: Grilled
Meal Type: Entree
Main Fish: Bonito
 
Ingredients
1 large bonito fish

5-6 garlic cloves

1 tbsp olive oil

a pinch of pepper

a pinch of oregano

juice of one lemon

 
Directions
Clean the fish well and allow to drain. Using a small, sharp knife make a number of incisions (the size of button holes) along the back and the sides. Into each of these openings insert half a clove of garlic cut lengthways, some oregano, very little pepper and a drop of olive oil.
Once this has been done, score the sides of the fish, brush lightly with oil and lemon, sprinkle with more oregano, either plain or mixed with a little flour, and grill.


receptet är hämtat här ; http://www.landbigfish.com/recipes/showcase.cfm?recipe=226

Låter lite som Gitas tips tidigare i tråden tycker jag ?

:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Gita

Ja, det där var nästan som \"mitt recept\", som jag har \"kokat ihop\" alldeles själv i mitt huvud. OK, kanske lite inspiration från Jamie Oliver då...

\"En riktig människa skall äta fisk, ej kött. Och inte alls korv, det blir man dum av\" sa alltid mor min som var född vid en fiskesjö...

Tommy

Quote from: \"Gita\"Ja, det där var nästan som \"mitt recept\", som jag har \"kokat ihop\" alldeles själv i mitt huvud. OK, kanske lite inspiration från Jamie Oliver då...

\"En riktig människa skall äta fisk, ej kött. Och inte alls korv, det blir man dum av\" sa alltid mor min som var född vid en fiskesjö...

Klokt sagt av din mor, Gita :-)

För att kunna svara på vad detta är för fisk behöver man inte vara klok, bara lite intresserad och nyfiken tror jag.

Den fanns hos fiskhandlaren i Pythagorio denna morgon, om den finns kvar där ännu vet jag ej, men vikten oppges vara omkring 10 kilo.

Vad är det för fisk ?





Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ROLLE

Om jag vågar gissa, så liknar de en zipura fisk ? men dehär är nog en ovanligt stor baddare !!De är en zipura !

Tommy

Quote from: \"ROLLE\"Om jag vågar gissa, så liknar de en zipura fisk ? men dehär är nog en ovanligt stor baddare !!De är en zipura !

Zipura ? Näe, det är det ikke.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kos44

Kan det vara en Synagrida ?
mvh.ulf
KOS LOVER

ROLLE

En andra gissning : sinagrida, den kan bli 10 kg och mer ? Kommer aldrig ihåg dessa grekiska fisknamn då jag är hemma, vill kanske ej för mej är namnen nästan omöjliga komma ihåg ?

ROLLE

Kos 44 och jag kan ju ej båda ha fel ? du måste komma med det rätta svaret Tommy !!!! Det är en kul frågetävling men svår .

Tommy

På grekiska Sinagrida eller Synagrida ska vara rätt svar, på svenska Havsruda, på norsk Havkaruss, på finska Hammasahven. För egen del var jag ett tag inne på att det var en Snapper, men det var fel ?

Som pris för riktiga svar är Kos44 och Rolle inbjudna på fiskmiddag i Pythagorio, ta kontakt med mannen bakom denna länken för detaljer :

http://www.pithagorio.net/

 :-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...