Logg inn med Facebook eller Google!

Språk - avdelingen stengt. Hvorfor?

Started by odyseas, 29. Dec 07, 11:14:05

Previous topic - Next topic

bengalow

Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Dette er ikke så mye et svar til Gian som et svar på generelt grunnlag. Jeg synes Gian skriver mye bra. Jeg burde vel egentlig ikke svare, men siden jeg føler at Gian henviser til blant annet mitt innlegg, gjør jeg det likevel.

Jeg har absolutt ikke noe imot språkdiskusjoner som går langt over hodet på meg. Jeg hoppet av trådene for lenge siden, som jeg gjør med tråder som ikke har noe å tilføre meg, eller som oftest som jeg ikke har noe å tilføre. Jeg hadde ikke noe imot språktrådene, jeg så jo at de var til glede for noen. Det er slik det bør være i slike fora. Noe for enhver og det vi ikke har noen interesse av, kan vi elegant hoppe over.

Det jeg fikk noe imot, var diskusjonene rundt dem. Personangrep og latterliggjøring er ikke akkurat dagligdags i dette forumet, heldigvis! Jeg har sansen for å ta ballen, ikke mannen(eller kvinnen).

 _Jeg_ gjør ikke narr av dem som ønsker å lære korrekt gresk grammatikk, jeg er snarere full av beundring for det, og forventer at man kan forsvare den \"retten\" uten å gjøre narr av dem som _ikke_ har de samme behovene.

Når det er sagt, har jeg full forståelse for at Ole slettet språktrådene. Ærlig talt hadde jeg gjort det samme for lenge siden hvis det var _mitt_ forum. Hvorfor? For det første pga kranglingen de tydeligvis fremprovoserer/te og for det andre fordi jeg med mine begrensede greskkunnskaper satt her og var helt blank på hva som var rett og hva som var galt. Ikke noe særlig godt utgangspunkt for megling. Og siden dette _ikke_ er det språklige fakultet, men et forum for dem som er glade i Hellas og ønsker å dele det med andre, hadde fordelene med å fjerne trådene mer enn oppveid ulempene.

Jeg synes Ole har vært tålmodig, som Ole alltid er. Han strør ikke akkurat om seg med restriksjoner i øst og vest!

Når man så bifaller fjerningen, er det ikke i yr glede over at tråder man ikke har noe forhold til blir borte, snarere en støtteerklæring til Ole.

bengalow

Det var också bra sagt Mix! Den smutskastning som förekom är emellertid borta, iallafall för en månad, och då är ju problemet i sig borta. Språktråden tycker jag var en av de \"friskaste\" diskussioner som förekommit här på länge, och jag vill till yttermera visso tillägga, att det kanske var den, plus Oles eminenta julkalender samt lite mer,  som skiljer oss från ett annat otroligt tråkigt forum....\"det grekiska kafferepet\"
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Det siste du skriver er jeg veldig enig i Bengalow.

Svein~B

Jeg har holdt meg utenfor diskusjonene hittil fordi jeg har følt at de til dels handlet om meg. Da stiller jeg meg på sidelinjen og overlater til andre å diskutere. Jeg må igjen få takke for all støtte.

Det vil kanskje overraske noen, men jeg har stor forståelse for Oles beslutning om å stenge språkavdelingen. Det er ikke en menneskerett å diskutere hva man vil hvor man vil. Jeg vil si at det at noen har misforstått dette er grunnen til at språkavdelingen er stengt.

Det er Oles rett og plikt å håndheve ro og orden i forumet, ellers blir hele forumet ødelagt. Jeg må si meg enig i Gians påstand om at barbarene har vunnet, men sånn som det var, kan ikke jeg se at Ole hadde noe annet valg.

Når det gjelder språkhistorie, så er jeg også interessert i den, men jeg synes det blir feil å la språkhistorien stå i veien for å lære det moderne, levende språket. Det blir enda mer feil å la språkhistorien stå i veien for at de som ikke engang ønsker å lære seg det levende språket skal få lære seg noen få nyttige ord og uttrykk.

Jeg er også helt enig i at den beste måten å lære seg et språk på er å lytte til språket i bruk. Likevel, når man fatter interesse for å lære og har begynt å sortere begrepene i hjernen, så vil man før eller siden støte på problemer; hvorfor heter det sånn og ikke sånn? Spør du en greker, så vil han bare trekke på skuldrene og si \"det bare er sånn\". I sitt eget språk har man en intuitiv språkfølelse, så man bare vet hva som går an å si og ikke går an å si. Når man lærer fremmedspråk, så er det ofte behov for forklaringer. Da må det grammatikk til. Jeg mener at det da blir mye lettere hvis man har litt grammatikkbegreper inne, sånn at man har sortert begrepene i de rette kassene fra starten av. Jeg er heller ingen tilhenger av pugging, jeg er tilhenger av å imitere naturmetoden så langt det lar seg gjøre, men med voksne mennesker så kommer man ikke mer enn et stykke med naturmetoden.

Jeg vet ikke hvor lenge du har fulgt med i forumet før du meldte deg inn for noen dager siden, Gian? Jeg tror jeg skal redegjøre litt for utviklingen av språktrådene:

Vi hadde en tråd som het \"Et gresk ord om dagen\" som opprinnelig ble startet av Retsina. Der var det en gang en som hadde problemer med å forstå hvorfor det hette sånn og ikke sånn. Så ble det litt forklaringer. Så var det noen som reagerte på at det ble for mye grammatikk i den tråden. Da valgte jeg å starte en tråd som het \"Enkel grammatikk\". Jeg har aldri ønsket å rette den spesielt mot gresk, jeg vil heller si at jeg syntes at siden dette er et hellasforum, så var det naturlig å bruke likheter og forskjeller mellom norsk og gresk som gjennomgående eksempel. Selv om det ble påstått noe annet i en diskusjon her, så har alle levende menneskespråk en del felles trekk. Det er også slik at norsk og gresk har mer til felles enn de fleste andre språk fordi de tilhører samme språkgruppe. Likevel fins det andre språk som er enda nærmere som jeg også har gitt eksempler på noen ganger. Tråden \"Minimumsgresk\" ble startet fordi noen i \"Et gresk ord om dagen\" spurte meg direkte hva jeg mener er minimum som man bør kunne. Først svarte jeg på det i den tråden og så valgte jeg å ta det litt mer grundig i en egen tråd etterpå. Det er historien om språkutviklingen i dette forumet. Jeg vet ikke hvor mye du har fulgt med i de siste ukenes hendelser i forumet? Jeg må si at vel har vi hatt friske diskusjoner i grammatikktrådene tidligere også, blant annet mellom meg og Bengalow, men de diskusjonen har likevel alltid vært saklige. Diskusjonene i det siste har i svært liten grad vært saklige og det er grunnen til at språkavdelingen nå er stengt, sånn jeg ser det. Jeg beklager det sterkt, men sånn er det.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

eijukka

Jag vill tacka dig S för dina många goda råd i grekiska och i synnerhet för \"undervisning\" med uttalet :bom: ! Jag måste medge att jag inte orkade att följa diskussionen (den blev emellan ganska svår för mig) så ofta jag hade velat och nu försöker jag igen att studera ensam.
Jag tänker också att fast grammatiken är grund för språket, är det med grekiska språket så att man bara borde TALA och TALA och göra grekiska människor så glada :flower: ! Det är visst en annan sak om man vill lära sig språket fullständigt.

Till alla trevliga stunder med grekiska språket :wall:
Eija

Gian

Takk for hyggelige tilbakemeldinger til dere, fra og med Bengalow og videre nedover på listen. Ja, gresk er et krevende språk å forsøke å trenge inn i, med alle dets nyanser. Så jeg forstår godt at de fleste er fornøyde med bare å kunne beherske litt enklere dagligtale og greier seg godt med det. Selv må jeg si at jeg hadde stort utbytte av de mer \"lærde\" innlegg og fulgte dem med stor interesse. Det var tydelig at vedkommende har meget omfattende språkkunnskaper, som han ønsket å dele med oss, og som var meget nyttige når man hadde nådd et visst nivå. Det siste kunne vi kanskje ha lagt oss mer på hjertet.
Så får vi andre bare fortsette å bygge oss opp, skritt for skritt gjennom praktisk samtaletrening. Det er både hyggelig og moro for grekere og oss!
Godt nytt år til alle sammen med ønske om mange hyggelige stunder i Hellas i det nye år!
Ubi bene, ibi patria

Svein~B

Quote from: \"Gian\"Det var tydelig at vedkommende har meget omfattende språkkunnskaper, som han ønsket å dele med oss, og som var meget nyttige når man hadde nådd et visst nivå.

Jeg må si at jeg ikke er imponert. Beklager altså, men jeg tror ikke at han var i nærheten av å være så lærd som han prøvde å gi inntrykk av. Det gjelder også de senere kopiene. Der var det mye fantasi og lite kunnskap. Det de driver med har ikke noe akademisk grunnlag vil jeg våge å påstå. Og hvis det mot formodning har det, så er det altfor gammelt til å ha noen nytte i dag.

Quote from: \"Gian\"Godt nytt år til alle sammen med ønske om mange hyggelige stunder i Hellas i det nye år!

Takk i like måte, Gian.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Gian

Takk igjen, Sven. Joda, man kan nok oppleve ting forskjellig. Min bakgrunn er vel at jeg også er ganske interessert i språk- og kulturhistorie, en interesse jeg har forfulgt tilbake til Linear A. På den bakgrunn har jeg lest Kritikos innlegg i forumet om minoisk skrift og språk med stor interesse. Men, som sagt, noen særlig praktisk nytte i dag har det jo ikke.
Ubi bene, ibi patria

lefkopyrgos

Svein B sier:
Når det gjelder språkhistorie, så er jeg også interessert i den, men jeg synes det blir feil å la språkhistorien stå i veien for å lære det moderne, levende språket.

Jeg spør:.
Når og hvor i forumet kom språkhistorien i veien for det "levende språk" og de som har som formål å lære bare noe begrenset gresk?   Sikter du til det som ligger på Hellas generelt? Det greske språkets utvikling. Vennligst forklar hva du mener. Er det disse artiklene som står i veien for at visse medlemmer i forumet ikke lærer gresk?

Svein B skriver:
Det blir enda mer feil å la språkhistorien stå i veien for at de som ikke ønsker å lære seg hele språket skal få lære seg noen få nyttige ord og uttrykk.

Jeg spør:

Hvor stor del av det greske språket mener du er tilstrekkelig å lære for å ha glede av det? Hvordan tror du grekerne ser på det? Ville det ikke være bedre om de som har denne innstillingen kunne vise Grekerne den respekten de fortjener ved å snakke Engelsk i stedet for å maltraktere verdens rikeste språk som er deres stolthet?
Bengalow har vært ute med sitat av Holberg. Hvorfor ikke sitere Ibsen, fra Peer Gynt: Det du gjør, gjør fult og helt, ikke stykkevis og delt!

Svein b skriver:
Det vil kanskje overraske noen, men jeg har stor forståelse for Oles beslutning om å stenge språkavdelingen. Det er ikke en menneskerett å diskutere hva man vil hvor man vil.
 Jeg vil si at det at noen har misforstått dette er grunnen til at språkavdelingen er stengt.

Jeg hevder:
Slike menneskerettigheter ble etablert i verdens eldste demokrati Hellas for mer enn 2000 år siden!
Svein B skriver:
Det er Oles rett og plikt å håndheve ro og orden i forumet, ellers blir hele forumet ødelagt. Jeg må si meg enig i Gians påstand om at barbarene har vunnet, men sånn som det var, kan ikke jeg se at Ole hadde noe annet valg.

Mitt svar:
Det er Oles forum, han er den formelle eier, men det er medlemmene som er de EGENTLIGE eiere! Uten dem er ikke forumet noe verdt for Ole, han driver ikke veldedighet, hans formål er klart, forumet må bli stort nokk til å bli et attraktivt reklamemedium. Du kan ikke få i både pose og sekk! Ole har lagt opp til en policy som tar sikte på å samle opp den kulturelt og intellektuelt laveste målgruppen. (Yamas bar har 14.500 oppslag på 30 dager. Her ligger nivået) Antagelig har han rett sett ut fra sin kommersielle målsetning. Denne målgruppen har god kjøpekraft, de er fornøyd med lite samtidig som de er lettpåvirkelige og mindre kritisk overfor reklamens virkemidler. "Kontaktprisen" som definert i markedsføringen blir da rimeligere.

 Hva var det som egentlig hendte? Hva var egentlig så meget verre med denne språkdiskusjonen en den skravlingen som foregår på Yamas bar? Hvem sa egentlig hva i siden du, svein. b legger deg så flat for Ole, i den diskusjonen som skal ha vært så skadelig for forumet, hva ble sagt og hvem sa det?? Datoen var 30. desember. Jeg husker bare Bengalow og Gian på banen da det ble stengt. Hva sa de som var så ille?

Ole

Bare en kort kommentar: Slike tåpeligheter gidder jeg ikke bruke tid på å besvare!

Barbro

Sitat fra Lefkopyrgos`innlegg:Ole har lagt opp til en policy som tar sikte på å samle opp den kulturelt og intellektuelt laveste målgruppen.
Sitat slutt.
Jeg vil på det varmeste anbefale Lefkopyrgos å melde seg inn i Mensa,og spare seg selv for å delta i et forum som dette.Det er bare ment som et godt forslag,av ren nestekjærlighet.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | Today at 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...