Logg inn med Facebook eller Google!

Nu lyssnar jag på.... (gresk musikk!)

Started by bengalow, 26. Dec 07, 16:17:59

Previous topic - Next topic

bengalow

Xorevtakis - en otroligt häftig sångare och lira-spelare fråm Kreta. Han har lärt mig att tycka VÄLDIGT mycket om kretisk musik. Har du hört talas om honom, Liv?? Han verkar rätt ung faktiskt...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

filhellener

Quote from: \"bengalow\"Xorevtakis - en otroligt häftig sångare och lira-spelare fråm Kreta. Han har lärt mig att tycka VÄLDIGT mycket om kretisk musik

- der har j e g en \"jobb å gjøre\" !
- er nærmest altetende når det gjelder gresk musikk, liker det meste fra Sotiria Bellou til de nye unge sangerene  :iconbiggrin:

-  m e n ....det jeg har hørt av musikk fra Kreta ( dvs det jeg v e t  er derfra) har vært enerverende og slitsomt - kanskje jeg og skulle lytte til  Xorevtakis da, for jeg er jo veldig glad i K r e t a  :cheese:
Kari

Liv

Bengalow;
Ja,har hørt Ilias Xorevtakis. Men ikke opplevd han \"live\".
 Søkte litt på nettet,han er født i 1972.
Men han jeg tenker på spiller fiolin,er det samme mann?



Kari;
det er utrolig mye flott kretisk musikk.
Hør også på Nikos Zoidakis (min favoritt).
Denne CD`n anbefales på det sterkeste.



Kakokaria- også en flott CD


Søk på youtube på Nikos Zoidakis og Ilias Xorevtakis, så får du noen smakebiter.
(Søk også på Horeftakis)

bengalow

Jo, där du har nog rätt, Liv. Det är inte en lira, utan en fiol han spelar. När jag hör efter så är det naturligtvis ett mycket större tonomfång på instrumentet. Men han spelar väldigt skickligt, ooch hans mantinadas är helt enastående!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Liv

Skal se om han har konserter når jeg skal til Kreta seinere i sommer.
Hadde vært artig og hørt han. Kommer jeg meg på konsert eller noe, skal du få referat.

Vi skal foresten i bryllup der,men vet ikke om de skal ha et skikkelig tradisjonelt bryllup,eller et mer moderne med \"rocka\" band. Er det et trad. bryllup, så spiller jo de beste lyre/fiolinspillerne. (Vet bare at det er hundrevis av gjester..... Forlovelsesfesten for et par år siden hadde over 300 gjester.) Vet ikke helt om jeg skal glede eller grue meg :pale:  De kommer vel til å skyte noe voldsomt utpå kvelden. (Kreterne skyter med pistol rett opp i været når de skal feste og more seg, spesielt ved  bryllup,Panegyri,påskefeiring). Men nå har jeg havna utenfor emnet i tråden din Bengalow.  :oops:

Mixelite

Ta med deg skuddsikker hjelm Liv!

Hohoho, det hadde vært noe det! (mix har nettopp hatt en kveld med pludring og snakk om sprø og morsomme ting enkelte gjør, men det hører til i en helt annen tråd).

Liv

Har vurdert både skuddsikker vest og hjelm...samt bli igjen hjemme. :cheese:

Blir gjerne med på en tråd om \"sprø og morsomme ting enkelte gjør\", så får Bengalow ha tråden sin i fred. :-)

bengalow

Det gör ingenting att det kommer in lite sidospår, det handlar ju om \"fest\"-musik. Bara kul!
Just nu hittade jag en \"gammal\" CD med Athinaïki Kompania, som heter \"tesseris + MIA\" som abtyder att det är fyra gubbs + en kvinna med och spelar/sjunger. Och det gör dom alldeles utmärkt, precis sådan musik som vi gillar skarpt!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Liksom i andra länder, så dräller det av artister i Grekland, som man aldrig hört talas om, t.ex. en dam som heter Eirini Lolou. Inte världens vackraste röst, men känslan, och melodivalet är det absolut inget fel på. Jag har lyssnat på skivan sedan klockan 13, och inte tröttnat ännu, kanske för att just musikvalet är så himla bra: Den se thelo pia, Ela opa, Exei gia Panagia, Ntari ntari, S\'agapo giati eisai orea, Tsivaeri... med flera sköna sånger.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Giannis Ploutarxos senaste skiva \"O,ti genniete stin psyxi\". Jag har alltid hållt honom för lite mindre än vad han egetligen är värd. Denna skivan tycker jag om, hans röst är stabilare, lite mer rytm, och inte bara ballader, även om det också finns några bra sådana också...Ett genombrott hos mig.

Köptips ****
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Så har en av mina stora favoriter släppt en skiva - Giorgos Margaritis: \"Katse na logariastoume\" (Sitt ner så gör vi upp räkningen!)
Denne Margaritis har en häftig röst, helt egen, och när man ser honom sjunga så rycks man med i hans sång. Inte många av dem jag gillar har den egenskapen. Verkligen en artist som jag skulle vilja se i verkliga livet!!!

Köptips *****+
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Pyx Lax heter ett väldigt populärt band i Grekland, som spelat i många år. Nu har sångaren och ledaren av gruppen, Babis Stokas, börjat en egen karriär som sångare. Han var inte illa förut, och med egna förutsättningar så kommer han att uppnå ännu högre höjder.
Skivan heter \"Tragoudiste min drepeste\" (Sjung och skäms inte för det!) och är en dubbel CD. Det är inte en direkt \"grekisk\" musik, mer av modern pop med \"anor\", kanske lite ballad, även om det finns ett grekiskt stuk, så klart! Mycket lyssningsvärd, om man nu gillar den sortens musik, och det gör i varje fall jag!!!

Köptips ****+
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...