Logg inn med Facebook eller Google!

Nu lyssnar jag på.... (gresk musikk!)

Started by bengalow, 26. Dec 07, 16:17:59

Previous topic - Next topic

bengalow

Ja, se det var andra grejer det!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Xristos Kyriazis - plågar fram sin kärlek i en skiva som kommit i serien \"Xrysi diskothiki\" och jag bara njuter av hans sällsamma, sköna röst! \"Mou thymizeis tin mana mou\", \"Sto imerovigli\", \"Epimeno\", \"Den proskynisa\"... ja man kan fortsätta tills skivan är slut.

Köptips: ***********+ (eller skriv till mig!)
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Vasilis Karras - Tha mou kleiseis to spiti....jisses det var många år sedan, och han är bara så häftig....Radio Derti precis nu!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Petros Imvrios - en sångare, som har varit lite i bakgrunden en tid, men som har en sjusärdeles schwung i sin framtoning. Han har kommit med en \"live\"-skiva, som heter \"Mia vrady ston Empati\". Den rekommenderar jag att ni köper, eller åtminstone lyssnar på om ni skall handla musik på ferien!!! 3 studioinspelningar + 51 från konserten = 54 låter på raken....Mitt i alltihop kommer några kretensiska sånger, och publiken fulkomligt exploderar!
Han föddes i Stuttgart, Tyskland, 1965, men flyttade till Thessaloniki 1983. Han gifte sig med Natalia Germanou 1998, men dom är numera skiljda. Han \"sällskapar\" med Sofia Aliberti. Lite skvaller skadar inte, eller hur?

Köptips ****
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

En av de största stjärnorna inom genren \"laika\" är definitivt Giorgos Margaritis. Han har lyckats förnya denna musikstil, så att den passar i tiden, och ändå känner man att detta är ursprungligt. Ni som inte har hört honom gör klokt i att köpa ett ex och lyssna av honom, eller slå på Google...där finns massor av youtube-exempel på hans lite \"säregna\" stil. Jag törs nästan slå vad om att ni fastnar för hans \"sköna\" sångstil!! Pareoula har gjort en sammanställning kallad \"Anthologia\" med 4 CD, och dom kommer växelvis att snurra nu i någon vecka!!

Köptips: *****
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Kvällen får avslutas med Antonis Kalogiannis....En gammal skiva \"Ta simerina\" med lugna, sköna låtar som alltid med denne underbare sångare...är du orolig, så lägg på en skiva med honom, och hans sång kommer garanterat att få dig att stressa av!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Stratos Dionisiou - en av legenderna inom grekisk laikomusik, tillsammans med Grigoris Bithikotsis och Stelios Kazantsidis med flera.
Hans söner Stelos och Aggelos har fortsatt familjetradiotionen på ett snyggt sätt, men kommer aldrig upp till deras fars storhet. Det gör knappast någon annan heller.....
Det har kommit en serie CD, 6 stycken, som jag håller på att lyssna mig igenom. Idel kända samt förvisso okända melodier. Jag känner att det finns ingen som honom! Den känsla som han lyckas få in i sin sång, är den som brukar kallas \"äkta\". Det är inte bara sång för sångens skull!!!
Han dog för några år sedan. Han är saknad...!
Nu har jag lyssnat igenom de 6 skivorna, och så mycket har jag aldrig hört Stratos Dionisiou förut. Det som slår mig är att den är nog den mest \"maskuline\" sångare som Grekland någonsin haft. Rösten är bärande i alla sånger, en kraftig och ändå känslig stämma, som bär fram den genuint grekiska tonen, antingen det är lättsam tavernamusik eller \"hjärta och smärta\". Han är en milstolpe i deras musik, visst och sant!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

När jag ändå är inne på familjen Dionisiou....Aggelos, äldste sonen, har en skiva som heter \"Xryses epityxies\", vilket är ungefär \"gyllene tillfällen\". Han har bl.a. en duett med sin far Stratos. Enda gången jag har hört dom sjunga tillsammans...
Ett av spåren heter \"Xionanthropos\", som även Mitropanos har gjort. Denna framför Aggelos mycket lugnare än Dimitris, mycket lyssvärd!! En av Anitas favoriter.
Men nu är det snart dags för Giro d\'Italia på Eurosport!!! Hej då!!

Köptips ****
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Stelios Petrakis med sin helt speciella Kreta-lira! Ett underbart ljud, måste jag erkänna! Jag hittade hans senaste platta \"Orion\", som kom i april. Första melodin \"Voreia monopatia\" är en \"sorglig\" stämma, tillsammans med en flöjt och en grekisk säckpipa (eller är det en rak träflöjt?), som jag får ståpäls av och nästan får mig att gråta.
Jag har inte hört talas om honom förut. Tack öyvind för tipset!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Anastasia Moutsatsou - med sin mjuka, underbara stämma. Hon sjunger \"pino, pino\" helt sköööönt!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Vasilis Papakonstantinos - hans nya skiva \"Vatomoura\", en alldeles skön lyssning kan jag lova!!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Min sønn som synger av hjertens lyst mens han spiller nettspill. Her er det tydelig stor glede over at to måneders skoleferie ligger foran oss :)

Siste greske sangen jeg hørte var forleden dag. Eleni av Anna Vissi. Fin :)

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...