Logg inn med Facebook eller Google!

Når var første gang du....

Started by Ole, 19. Nov 07, 18:50:25

Previous topic - Next topic

Athina

September 1994. Athen. Vi skulle i bryllupet til min bror som skulle gifte seg med greske Vasiliki.
 
Vi var 25 familie og venner av brudgommen som reiste med samme fly, og det ble 8 uforglemmelige dager i den greske hovedstaden.

Noen av oss bodde privat hos brudens familie, og vi fikk fra første stund erfare grekernes store gjestfrihet.

Athen har helt siden den gang hatt en helt spesiell plass i hjertet mitt.

Dette bildet ble tatt en dag vi var på Voula beach til solen gikk ned, det var en flott opplevelse :sunny:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Tjorven

Første gang i Hellas var i -84. Jeg og en venninne dro fra Stockholm med et flyselskap som het Perikles,tror jeg.Vi var 3 dager i Aten på besøk hos to venninner som jobba der,og deretter tok vi ferje fra Pireus til Samos. Turen tok 13 timer. Ankom Samos by sent om kvelden,fikk oss et rom,og tok buss neste dag til Pythagorion. Bodde billig midt i byen,og storkoste oss. Foruten en dagstur til Patmos,ble vi også invitert på biltur rundt øya,og var med på båttur med garnsetting og overnatta på dekk og henta opp garn tidlig neste morgen. Jeg fikk \"1000\" myggstikk,men pytt. Jeg hadde 3 uker ferie,venninna mi 4,så jeg tok Olympic tilbake til Aten alene. Det viste seg at Perikles hadde gått konkurs i mellomtiden,så der jobba folk på spreng for å få oss turister hjem igjen. Satt på kontoret hele dagen og endelig fikk jeg fly via Rhodos,som gikk midt på natta. Mye styr før jeg endelig var hjemme, men hva gjør vel det når man er ung og nyforelska. Og etter det har forelskelsen gått over til dyp og evig kjærlighet - til Hellas :) :flower:
There are no strangers, only friends we haven't met.

sunbjorn

Paros og Santorini 2000. Jeg visste det med det samme - jeg var fortapt. Ikke bare øyene, men særlig folket. De siste årene er det blitt Samos. Og det gjentar seg i 2008. Så lenge pensjonen strekker til hellasbilletten, nekter jeg å forlate jorden!

Hellasfrelst

Korfu 1990.
Etter laaaaaangvarig mas fra et vennepar som ville ha oss med til Hellas, ga vi oss og bestilte en tur sammen med dem til Korfu sommeren 1990.
Vi kjørte moped og bil rundt på øya, var på båttur, gikk lange turer, OG BLE HELT FRELST.
Siden da må vi bare til Hellas en eller to ganger i året for å oppleve late lange frokoster, mopedturer i fjellene, herlig turkis badevann, trivelige landsbyer, lange luncher, trivelige mennesker, mørke fløyelskvelder, Tzatziki, Keftedes, Souvlaki, vin, gresk musikk.......mmmm. :notworthy:
i zoi ine tora - livet er nå

Svein~B

Rhodos, 1988, to uker. Jeg festet den første uka og sov den andre uka.  :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Torill

Quote from: \"Magnolia\"Mai 2002. Da gikk turen til Kardamili, og det har blitt mange turer dit etterpå.
Jeg føler meg som nybegynner som hellasfarer i forhold til de fleste her. Dessuten vet jeg at jeg har mye usett i Hellas, men det er så vanskelig å rive seg løs fra Mani-området. Jeg har funnet mitt paradis og reiser dit så ofte jeg kan.
Med fare for å gjenta meg selv, gjestfriheten vi som noen av de første charterturistene møtte, var unik. Vi ble - og blir - behandlet som gjester.
 :flower:
Nybegynner Magnolia. Hva skal jeg si da?  :cyclops: Første gang til Hellas 18 sept 2007!!!! Skiathos. Men mer skulle det ikke til. Ble helt frelst  :love7:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Anne

Rhodos 1984, en opplevelse. Gamlebyen, Lindos og Tsambika. Det var også første gangen jeg hørte Giorgos Dalaras og ble \"fan\" for livet. :love4:
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

brit

September 1999 Skiathos. Helt tilfeldig. Vi hadde aldri reist til \"syden\" før. Reist mye ellers men ikke  charterturer til \"syden\" Hadde noen kroner til overs denne høsten og gikk på Ving og ba dem hjelpe oss. \"Hva med Skiathos og hotell Mira Mare\"? spurte de og vi sa ja takk. Det ene kunne jo være like godt som  det andre, vi hadde jo ingen erfaring.
Snakk om å treffe blink!!!! :flower:  :flower:
Kjærlighet ved første svømmetak! Helt fortapt! Siden har det blitt 10 turer til denne fantastiske øya og etterhvert mange til Skopelos også som er \"naboen\" og som også har en stor plass i våre hjerter. Vi kommer alltid til å elske Sporadene og Skiathos i særdeleshet....det er rart med den første kjærlighet.

Anders

1995, Skiathos. Det var nok til å \"se lyset\". Fortsatte der ett par år, men har blitt \"cycladist\" siden. Og øyene er for meg en bekreftelse på at den første forelskelse slett ikke behøver å gå over, selv om hverdagen kommer. Og det er \"noe\" med folket... vennligheten, hjelpsomheten, den evnen de har til å tappe av seg selv uten at der nødvendigvis ligger noen økonomisk gevinst og lokker. Strender og kulturskatter finnes så mange steder her i verden, natur og opplevelser likeså, men følelsen av å \"komme hjem\" har jeg bare funnet på de greske øyer. Har aldri besøkt fastlandet, men det kommer nok :-)

xristina

1983 - Kos og Rhodos.
En uke på Kos og to uker på Rhodos med Perikles reiser - og som de fleste vet resulterte dette i et evig kjærlighetsforhold til Kos. Rhodos frister fortsatt ikke til gjentakelse... :flower:


Anders

Kjenner ikke Kos, xristina, men liker din ubeskjemmede måte å uttrykke det du føler. Er jo litt rart at \"evig kjærlighet\" skal være så omtykt i alle andre sammenhenger enn hvor man foretrekker å tilbringe sin ferie... reiser man mer enn to ganger til samme sted blir man jo sett på som treig og feig og inngrodd. Men må jo innrømme at jeg avogtil gjør meg sllike tanker om mange av mine kjente som synes at Puerto Rico på GC er det ultimate feriemål :-)
Livet er egentlig en herlig tilværelse... :-)

venke

Quote from: \"sunbjorn\"Paros og Santorini 2000. Jeg visste det med det samme - jeg var fortapt. Ikke bare øyene, men særlig folket. De siste årene er det blitt Samos. Og det gjentar seg i 2008. Så lenge pensjonen strekker til hellasbilletten, nekter jeg å forlate jorden!

Disse uttalelsene rørte meg. Sterkt. Dette må være kjærlighet, til Hellas og til livet! Mitt første møte med det greske, var på Rhodos i 1980. Min første smak av tsatziki står fremdeles klart i bevisstheten min. Det var knall.  De siste årene har  min lidenskap vært sammenfallende  med Mixs. :bounce:
Livet er for kort til å la engasjementet drepes av fornuften.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...