Logg inn med Facebook eller Google!

Når var første gang du....

Started by Ole, 19. Nov 07, 18:50:25

Previous topic - Next topic

Ole


Ole

Rhodos 1985. Nesten 15 år gammel. Husker Live Aid ble vist alle steder.


Tommy

Tågluffade från Malmö till Athen 1974 eller var det -75 ???  nerresan tog 2 dygn, med ånglok genom Östtyskland, Tjeckoslovakien, Ungern, forna Jugoslavien. Väl i Grekland blev det båtluff, Syros, Paros och Kos.... Blev allvarligt magsjuk på Kos, fick avbryta o ta båten tillbaka till Athen o sedan samma tågresa tillbaka till Sverige igen. Kom hem mager som en tändsticka, men med många goda minnen i bagaget :D
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"


Mixelite

Chios(hahaha) 1990. På bryllupsreisen til to vennepar som ville ha fint hotell og det fant vi billig på Chios pga introduksjonspris. Så takket være venners bryllupsreise havnet vi på Chios. :-D

Mikke

...13-16 år sen stack jag till \"kusin\" Maria i Xania, som e gift me en kretensisk koltrast (Kotsifakis), som heter Michailis i förnamn, å som e bortåt 2 meter lång å me svart skäggstubb... :D
Ser kjempe-farlig ut men aer supersnäll....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Riitta

1982 Åkte jag och våra flickor till Kos :bom:

Riitta

bengalow

Ojoj!!! 1962 med HEB-resor, vilken var den enda resebyrå som hade Grekland på sitt program. Jag var fascinerad av \"de gamla grekerna\" redan då, 18 år kantänka! En av mina kompisar hade betalt resan, men fick förhinder, och jag erbjöds att köpa hans biljett. Resan gick till Atén, och vår guide var Julius Rabe, Sveriges Radios röst därifrån. Vi flög med en DC-6B från Olympic Airways från Bromma, med mellanlandning på Bulltofta i Malmö. Det tog oss 6 timmar det den gången från Stockholm.
Jag minns än idag, hur värmen slog emot oss, när dom öppnade kabindörren... jag tror jag stod först i kö att komma ut...
Då var en drachma värd 18,5 öre. Jag hade med mig resecheckar i dollar, som man bara kunde växla in på speciella banker. Ni kan tro att man blev synad, både uppifrån och ner, passet vandrade mellan 2-3 tjänstemän och proceduren tog minst 15 minuter. Jag hade med mig 200 dollar - en hel månadslön -  och hade säkert med mig 50 hem. Då hade ändå vi levt som kungar i 14 dagar. Jag hade inte börjat röka då, och en av de dofter som jag tyckte var speciell, var man än kom, var doften av Papastratos 1, en cigarettyp som luktar som de franska Gauloise. Det har jag alltid förknippat med Atén sedan dess.
Men det var lääänge sedan.....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Magnolia

Mai 2002. Da gikk turen til Kardamili, og det har blitt mange turer dit etterpå.
Jeg føler meg som nybegynner som hellasfarer i forhold til de fleste her. Dessuten vet jeg at jeg har mye usett i Hellas, men det er så vanskelig å rive seg løs fra Mani-området. Jeg har funnet mitt paradis og reiser dit så ofte jeg kan.
Med fare for å gjenta meg selv, gjestfriheten vi som noen av de første charterturistene møtte, var unik. Vi ble - og blir - behandlet som gjester.
 :flower:
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Marit

Min første Hellas-tur gikk til Kos (!) i 1994. Det var den siste 2-ukers turen som gikk til Kos, og den kostet litt over 3.000 (og bare 100-lappen mer enn en ukestur). Hadde det veldig morsomt, noe som var grunnen til at jeg senere har reist tilbake til Kos hvert år.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

ROLLE

Papastratos var och är väl fortfarande tillverkare av NR1, bara att den kallas nuförtiden ASSOS, det fanns en utan filter jag själv rökte, och jag kände mig riktigt världsvan då jag sa åt kioskgubben redan då Assos ! Det måste ha varit under Papadopoulos tid 68-69 ?  zthhhhhhttttt roddigt på Rhodos !!! Det var inte många dåvarande mark man behövde för en fylla ?

bengalow

Jodå, Papastratos 1 /ena/ finns fortfarande. Den gången var dom ovala, så man fick trycka till dom för att bli runda. Nu har Philip Morris köpt upp företaget, och den största \"grekiskägda\" tillverkaren är Karelia. Den familjen kommer från Mani, och har med sina intjänade multimiljoner gjort en hel del för Grekland - sedan får det ju visa sig, om det har kostat grekiska staten mer än det smakar, i form av hälsobehandling!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...