Logg inn med Facebook eller Google!

Korttidsleie for 2 til 3 måneder, hvor finner man ledige objekter?

Started by JanBe, 10. Feb 21, 17:29:09

Previous topic - Next topic

JanBe

Hei.

Hvor finner man leiligheter /hus til korttids leie, la oss si 2 til 3 måneder?

Når vi blir pensjonister, om en stund, så kan vi reise til Hellas i 182 dager i året uten å miste rettighetene i trygdekassen. Det er 182 dager ut av Norge.

Vi kunne tenke oss å være i Hellas en periode sen vinter/tidlig vår og en periode om høsten. Slik vi ser det nå så kunne vi tenke oss den første perioden på Kreta og høstturen på fastlands-Hellas. Dessuten kunne vi tenke oss å kjøre opp og ned med egen bil hver gang.

Har man lyst på en tur på 2 uker midt på sommeren så må disse dagene også trekkes fra disse 182 dagen. Regner vi med ca 1 uker kjøring ned og en ukes kjøring hjem igjen og så ganger dette med 2 for å dekke begge turen, så ha man allerede brukt opp 6 uker, altså 42 dager og har dermed igjen 140 dager nede i Hellas, fordelt på 2 turer, noe som gir omtrent 70 dager og da trenger man et sted å bo. Det blir for dyrt å bo på hotell i 70 dager, eller. Har sjekket litt på Airbnb og det er heller ikke så veldig rimelig for langtidsleie. Har funnet Hellas utgave av Finn for hus/leiligheter for salg evt langtidsleie, men det dekker ikke vårt behov. Har ikke klart å finne noe som averterer leiligheter/hus for korttidsleie for et par måneder, møblert.

Er det noen som har noen tips om hvordan man finner aktuelle objekter til leie for kortere tid, aller helst en database som dekker hele Hellas? Eller har andre innspill/synspunkter angående denne problemstillingen.....

Kritios

Jeg har vel inntrykk av at de fleste som leier ut også har funnet veien til Airbnb etterhvert, så det spørs vel om det er så mye veldig billig å finne lenger i markedet.
I hvertfall ikke i turistsesongen....
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

marjana

Jeg ser etter tilsvarende på Syros for min del, og jeg sjekker annonsene i den lokale internettavisen, og www.spiti24.gr. Sistnevnte har alle typer boliger både for kjøp og salg, leie fast og for ferie over hele Hellas. Denne nettsiden er den beste jeg har funnet så langt. Eiendomsmeglere annonserer også på spiti24, sa da kan man også kontakte dem direkte med en spesifikk forespørsel.
Glika i zoi

mouche

To ting som slår meg; 1. er det noen som faktisk holder kontroll med hvor mange dager man er hvor, hjemme eller i utla ndet og i hvilket, eller hvilke land? Ikke som noen form for oppfordring til å jukse, men..... 2. En ting å tenke på er forsikringer, reiseforsikring, når man er borte i lengre perioder ad gangen da en standard reiseforsikring ikke dekker ubegrenset tid.

Når det gjelder å finne et egnet hus, leilighet eller sted så kan man kanskje tenke å gjøre en avtale med noen som eier et hus/leilighet, ikke bruker det selv hele tiden og kan tenke seg å ha litt dekning av utgifter uten å måtte leie ut til mange forskjellige personer med all den usikkerhet det medfører?

Selv har vi et hus på Kreta og leier ut noe, men ikke via finn eller airbnb eller andre medier, kun kjente og tar heller en lavere (enn markedet) pris og er trygge på brukere, og bruken. Jeg legger vel ut et lite hint.

JanBe

Tusen takk for flotte tilbakemeldinger.

Jeg takker for hintet. Er det mulig å hinte tilbake om hvor på Kreta dette ligger (fylke?) Vi er tidlig ute med planlegning så det er ennå et par år frem til vi får denne anledningen. Tror det å bruke bekjente er en god mulighet, at man via - via noen, finner noe som passer. Når det gjelder sesong så ser vi for oss å reise i perioden januar til mai om våren, kanskje litt tidlig ett år og noe senere neste år. Vi har vært noen påsker på Kreta og vet at dette er en fantastisk tid på Kreta med en ufattelig flott flora og for noen som er glad i å reise rundt å fotografere blomster så er Kreta om våren helt fantastisk. Høstturen til fastlands-Hellas ser vi for oss i månedene september til og med november.

Så var det dette med de 182 dagene og om noen kontrollerer dette så er det vel egentlig meg bekjent ikke det. Kjenner til nordmenn som bor i Hellas året rundt, som selv regner med at de er en del av det norske trygdekassesystemet, da de ikke har meldt flytting til Hellas. De har bodd der i flere år, uten å være tilbake i Norge i denne perioden og regner med full tilhørighet til NAV. Tror heller ikke de har fått noen form for melding fra NAV at de ikke har rettigheter der. Loven sier 182 dager i året og jeg har vel en helse som gjør at jeg ikke vil ha noen problemer med trygdekassen. Vil trygdekassen spore hvor vi er, så tror jeg det er rimelig enkelt å gjøre det via de elektroniske sporene vi legger fra oss hele tiden, via mobiltelefon, minibankkort, bruk av internett, flyreiser også videre. Har ikke hørt at de har gjort det, men de har nok mulighet om de vil. Foreløpig så er i hvert fall intensjonen å prøve å holde seg i Norge de påkrevde 183 dagene.

Er enig i at mange grekere har oppdaget/bruker Airbnb, selv hoteller legger seg inn der. Jeg har snakket med grekere som ofte bor i Athen om vinteren og jobber der da, som forteller at det nesten er umulig å finne ledige leiligheter i Athen for utleie for vinterhalvåret uten å måtte gå via Airbnb. Det er dog fordeler med å leie via Airbnb, for det første så har man et system man leier gjennom som stiller mange krav til utleierne og ikke minst utleierne trenger positive tilbakemeldinger for lett å kunne leie ut på nytt igjen. Tror derfor at standarden er rimelig ok, man har som regel muligheten å se på mange bilder før man leier noe, spesielt på baderommet som kona vil ha en hvis standard på før hun vil leie. Har blitt fortalt av greske venner at man i nabolaget i en aktuell by i nord-Hellas kan leie et hus for 100 euro pr mnd om man leier på åremål. Men er redd at dette er gamle hus som aldri har vært rehabilitert noen gang og som helt sikkert ikke tilfredsstiller de kravene/ønskene vi har som en minimums standard. Det gjør nok veldig mange av enhetene som man kan leie via Airbnb.

www.spiti24.gr og https://en.spitogatos.gr Dette er 2 greske websider som inneholder akkurat de samme objektene som er enten til salgs eller for langtidsleie og som er tilgjengelige også på engelsk. De er det jeg kaller det greske utgaven av Finn når det gjelder kjøp/salg/utleie av eiendom i Hellas. Jeg skal ikke kjøpe noe i Hellas (samtidig som jeg har lyst på noe), men er allikevel innom disse 2 websidene flere ganger i uken og ser på eiendommer. Jeg har skrevet og stilt spørsmål om flere eiendommer som har vært til salgs flere ganger og av og til får man veldig gode svar og andre ganger hører man ikke noe i det hele tatt. Tipset med å ta kontakt med eiendomsmeglerne direkte å høre om de vet om noen som er til leie for et par måneder var god, kan absolutt være et alternativ.

mouche

Quote from: mouche on 10. Feb 21, 19:28:04To ting som slår meg; 1. er det noen som faktisk holder kontroll med hvor mange dager man er hvor, hjemme eller i utla ndet og i hvilket, eller hvilke land? Ikke som noen form for oppfordring til å jukse, men..... 2. En ting å tenke på er forsikringer, reiseforsikring, når man er borte i lengre perioder ad gangen da en standard reiseforsikring ikke dekker ubegrenset tid.

Når det gjelder å finne et egnet hus, leilighet eller sted så kan man kanskje tenke å gjøre en avtale med noen som eier et hus/leilighet, ikke bruker det selv hele tiden og kan tenke seg å ha litt dekning av utgifter uten å måtte leie ut til mange forskjellige personer med all den usikkerhet det medfører?

Selv har vi et hus på Kreta og leier ut noe, men ikke via finn eller airbnb eller andre medier, kun kjente og tar heller en lavere (enn markedet) pris og er trygge på brukere, og bruken. Jeg legger vel ut et lite hint.

Quote from: JanBe on 11. Feb 21, 09:46:03Tusen takk for flotte tilbakemeldinger.

Jeg takker for hintet. Er det mulig å hinte tilbake om hvor på Kreta dette ligger (fylke?) Vi er tidlig ute med planlegning så det er ennå et par år frem til vi får denne anledningen. Tror det å bruke bekjente er en god mulighet, at man via - via noen, finner noe som passer. Når det gjelder sesong så ser vi for oss å reise i perioden januar til mai om våren, kanskje litt tidlig ett år og noe senere neste år. Vi har vært noen påsker på Kreta og vet at dette er en fantastisk tid på Kreta med en ufattelig flott flora og for noen som er glad i å reise rundt å fotografere blomster så er Kreta om våren helt fantastisk. Høstturen til fastlands-Hellas ser vi for oss i månedene september til og med november.

Jada, kan hinte tilbake at huset ligger i landsbyen Plaka sånn cirka halveis mellom Chania og Rethymnon. Hus med stor hage og basseng, fire soverom og to bad. Både landlig og sentralt (fem minutters gange til landsbyen med helårsåpne tavernaer) og godt utstyrt sett også med norske øyne.
Har AC-enheter i sture og to soverom oppe samt takvifter i alle rom. Varmekabler i alle gulv samt innsatspeis i stuen med vifte, varmer fantastisk så ingen fare for å fryse selv på vinteren!

Ser nå i dag at også SAS har satt opp direkteruter til Chania til gode priser fra våren av!

JanBe

Plake må være en flott plass å ha hus på Kreta. Har aldri bodd der, men har svingt av hovedveien og kjørt ned til landsbyen bare for å få et lite glimt av hvordan det så ut der, da jeg vet at dette er et populært område å bosette/bygge hus i.

Varmekabler i gulvene anser jeg som et must, spesielt nede i Hellas hvor man stort sett har fliser på alle gulv. Jeg har alltid tenkt at skulle jeg bygge hus i Hellas noen gang, (noe jeg ikke skal) så ville jeg hatt varmekabler i absolutt alle rom, akkurat slik jeg har her hjemme i Norge, dog her så har vi vannbasert gulvvarme. Lukket innsatspeis med vifter er også veldig bra. Jeg har bodd på flere hotell oppe i fjellene som har dette og virkelig fått prøve hvor godt de varmer.

Det er dog en ting jeg ikke helt forstår når jeg reiser rundt i Hellas og ser hvor pipene på hus er. De er alltid plassert mot en yttervegg eller ennå verre, murt på utsiden av huset. Da vil man jo bokstavelig talt fyre for kråkene , selv om jeg ikke tror det er så mange kråker i Hellas. Etter mitt skjønn bør den jo plasseres så sentralt mitt inne i et hus for å varme opp mesteparten av huset. Det er dog en bisetning i denne sammenheng, men noe jeg har lagt merke til og forundret meg over.

Dere har gjort alt riktig og valgt gode, varme løsninger. Med 4 soverom så har dere jo også god plass. Høres ut til å være en ideell bolig og en flott boplass på Kreta......

mouche

Ja, veldig fornøyd med valg av sted/landsby. Huset ligger ovenfor Plaka, fem minutter å gå ned. Ligger innerst i en blindvei og bare store tomter, to mål eller mer, i området samt store tomter som ikke er, eller trolig vil bli, bebygget. Uansett hvor mye liv det måtte være av folk og musikk så hører vi fuglesangen.
Vår peis er også mot yttervegg, men peisinnsatsen er bygget inn i sandstein (etter modell av en stor peisvegg vi så i Østerrike for en del årsiden), og med ventiler over som blåser varm luft ut, ogsdå med hjelp av en elektrisk vifte så den gir god varme! Har stort innslipp av luft fra utsiden så peisen brenner også utrolig bra med god trekk.
Vi har også ventilasjon i yttervegger samt en svært viktig ting: Mange ventiler i hele huset, alle rom og i de fleste rom to. Dette er norske ventiler (15 centimeter) så vi har ikke hatt noe problem med fuktighet som blir stående i huset som mange ellers sliter med.

Huff, helt ille å skrive om dette når vi ikke kan være der!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...