Logg inn med Facebook eller Google!

Vår greske odysse - våren 2019. Kryss og tvers på det greske fastland

Started by Katherina, 19. Jan 20, 19:06:02

Previous topic - Next topic

Katherina

:teary: Både kirkens ytre og innvendige utsmykkingen var vakkert og imponerende. Enda mer inntrykk gjorde det på meg da jeg fikk høre om tankene og arbeidet som lå bak.
Iniativet til byggingen av klosteret kom fra munker tilhørende Xenophontos klosteret på Athos og Monastery of Timios Prodromos, som klosteret heter, er fortsatt under beskyttelse og administrasjon fra klosteret på Athos.  ;D  Kirken er bygget etter bysantinsk tradisjon og arkitektur og med gamle teknikker. Materialene til kirka er hentet fra den omliggende naturen. Blant annet grunnelementer til murverket, som sand, kalk, jord, vann og halm. Steiner ble skåret ut fra fjellet for hånd.  ;) Hele kirka har et areal på 500 kvadratmeter. I sannhet et imponerende byggverk.  :D  Men la oss gå inn. 
 ::) Jeg går opp til kirka og tar forsiktig i dørhåndtaket. Døren åpner seg og jeg går varsomt inn. Det som møter meg kan vanskelig beskrives med ord. Det er som om rommet stråler mot meg i sin skjønnhet.  ::) Blikket faller først på ikonostasen. Veggen nederst i kirkerommet, som alltid er fylt med ikoner / bilder av Jesus, Maria - Jesu mor, og andre personer som kirken anser som hellige. Her, i denne kirken er, ikonostasen laget som en tempelvegg med vakre søyler mellom bildene. Alt i nydelig marmor og vakre farger.   I midten ser jeg kongeporten, som er gullbelagt. Rundt på de andre veggene er det er mosaikker i vakre farger. Store, vakre marmorsøyler strekker seg opp mot takhvelvingen.  ::) I midten av kirkerommet henger det en stor, vakker åttekantet lysekrone og i midten av denne en mindre lysekrone med en forholdsvis stor marmorkule, som henger ned fra denne.
Jeg kjenner på meg at jeg ikke "bare" i et nydelig kirkerom, men et hellig sted. Et sted som innbyr til stillhet, kontemplasjon og tilbedelse.
 :45fjj: Med ett merker jeg at det står en person ved siden av meg. En søt, forholdsvis ung nonne. Hun henvender seg vennlig til meg og vi kommer i prat. Hun kan fortelle at hele innredningen, den minste detalj er laget av munker fra munkerepublikken, Athos og nonner både tilhørende dette klosteret og andre klostre. Hele arkitekturen er nøye planlagt og etter bysantinsk tradisjon. Nonnen forteller at alt her inne har sin mening og symbolikk. ::)
Hver enkelt marmorsøyle er formet av EN stein. Jeg stryker på en av dem. Den er helt glatt. Ikke en eneste, liten bulk eller knupp.:D Det har tatt 18 år å innrede kirken.
 :D Nonnen tar meg med til den enorme lysekronen og hun heiser ned den midtre. Hun retter oppmerksomheten min mot marmorkula, som er festet i midten og henger ned fra lysekronen. "Dette er et bilde på vår jord og alle som bor på den. Hele skaperverket" forklarer hun. "Det som er rundt er planetene og universet. Det "danner det en helhet." Så setter hun setter lysekronen i bevegelse og den svinger rolig. "Det er den treenige Gud, som holder alt i balanse. Som gir kraft til bevegelsen. Slik ønsker vi å minne om at alt er ivaretatt av den treenige Gud og at han fyller alt i alle."
Ingen er unntatt fra denne i varetakelsen. Guds forunderlige kjærlighet."
"Hver onsdag", fortsetter nonnen å si, "har vi en spesiell gudstjeneste. Vi setter lysekronen i bevegelse og lar den svinge og imens løfter vi vår sjel til Gud og ber for hele vår klode. Mennesker og natur. Alt det skapte."
 :winking: Jeg kjenner på meg at det er noe med området rundt Limni Kerkini, som drar meg tilbake og min drøm er å kunne komme dit enda tidligere på våren. Når alt er i blomstring, når flamingoene er fortsatt er til stede og å kunne oppleve påsken sammen med nonnene i klosteret og lokalbefolkningen i de små landsbyene. Men vi får se. Får se når vi igjen kan reise hvor vi vil også får vi håpe at helsa holder. Vi er ikke helt unge lenger til å farte slik vi holder på. Men drømmen er der.   :winking:

Kabi

Venter spent på flere bilder fra dette klosteret og området rundt ;)

Siste innlegg i forumet

Re: Gresk taverna på Tofte (Asker sør) - verdt et besøk
by mouche | 11. Jul 20, 20:06:50
Tofte i Nordland Northern Norway? Tripadvisor er v...
Re: Reiser 2020
by Anders | 11. Jul 20, 19:30:52
Skal vi ta det på Syros i stedet, marjana? :-) Hv...
Re: Ny fergerute via Kykladene til Kreta
by Heidrun | 11. Jul 20, 12:31:05
Synd de ikke legger en slik rute fra Hania ( Souda...
Re: Husbygging på Ithaka/Ithaki
by tosk74 | 09. Jul 20, 20:02:36
Hei espeno.Jeg ser at det er en stund du har lagt ...
Re: Mygg!
by marjana | 08. Jul 20, 17:23:21
Mot mygg så virker MyggA og Autan veldig bra.Båd...
Re: Endelig på Kreta igjen !
by mouche | 08. Jul 20, 08:47:25
Takk for enda en rapport. Jeg vet ikke om jeg skal...
Re: Peloponnes/Kalamata tatt av programmet for Apollo??
by Kritios | 05. Jul 20, 21:10:47
Jeg så idag at noen skrev de hadde landet i Kalam...
Re: Coronavirus
by kaka | 03. Jul 20, 19:56:22
Håper, for alles beste, at det ikke blir noen sto...
Re: Hvor er dette? 984 LØST
by Ole | 01. Jul 20, 15:38:29
Det er helt korrekt!...
Re: Hvor er dette? 985 LØST
by Ole | 01. Jul 20, 11:40:39
Det er helt riktig! Den Saroniske gulf....
Re: Kalo mina 2020
by Ole | 01. Jul 20, 01:16:46
Kalo Mina! Herlig bilde! Der skulle vi ha vært n...
Re: Velkommen til nye medlemmer!
by kaka | 30. Jun 20, 13:49:48
Velkommen til alle nye, og takk til alle "gam...
Re: Et lite "lån" fra FB-siden til Hellasforum - oppskrifter
by Carl Lucas Löfgren | 30. Jun 20, 12:28:19
Anbefaler også Admiralas matblogg :) ...
Re: Vår greske odysse - våren 2019. Kryss og tvers på det greske fastland
by Kabi | 29. Jun 20, 20:56:01
Venter spent på flere bilder fra dette klosteret ...
Re: Alonissos ønsker velkommen!!!
by kaka | 27. Jun 20, 14:47:19
Hei alle som lurer på hva vi skal gjøre på ette...