Logg inn med Facebook eller Google!

Egina 2017

Started by Ole, 16. Aug 17, 21:28:26

Previous topic - Next topic

Ole

I slutten av juni tilbragte vi en uke på Egina. Vi bodde på Miranta i utkanten av byen, et eldre hotell med store rom og hyggelig betjening. Hotellet har et flott basseng som vi stort sett hadde for oss selv.

Ole

Det ble selvsagt mange turer gjennom Egina by både på dagtid og kveldstid. Stripa med tavernaer langs havna er hyggelig, men det er også gatene bak.

Lous

Så var vel Egina også engang hovedstad i Hellas. Sågar den første hovedstad i det frie Hellas. Men øya var ikke stor nok og Athen vokste frem og tok over rollen.

bengalow

Nej du, Lous, det är fel. Den första huvudstaden var Nafplio på Peloponnessos 1829-30...Kung Otto ville emellertid flytta till Aten, som då var en liten skitort med 3000 invånare. Han byggde ett slott och flyttade dit. Aten hade historiska rötter, som han ville komma åt.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Lous

21. Aug 17, 06:43:30 #4 Last Edit: 21. Aug 17, 06:50:01 by Lous
Jeg ble bare fortalt det for mange år siden av en gresk mann. At under oppbygging av Athen var Egina hovedsete for myndighetene i en periode før sete ble flyttet inn til Athen. Det var vel en skrønemaker det da. Du har sikkert helt rett i at Egina ikke var første hovedstad.

Ole

Det ble to turer til den lille øya Moni. Vi tok båt fra Egina by, og overfarten tok ca. 20 min. Her var det stille og rolig og påfuglene vandret rundt blant turistene.

Ole

En dag leide vi bil og vi kjørte bl.a. til Afaia-tempelet ved Agia Marina.

vandrer

Flotte bilder mot et fantastisk blått bakteppe🤗

dagstaalesen@hotmail.com

Fantastisk fine bilder av noen utrulig flotte byggverk.
Dag.

Heidrun

Har sett disse bildene og sett Akropolis med egne øyne. Dog noen år siden sist. Det som slår meg er at det ser ut som at med tiden vil alle disse byggverkene forsvinne fullstendig. Nå banner jeg i kjerka her. men kunne det ikke være mulig å gjennoppbygge byggverkene slik de engang var, og på den måten ta vare på byggene på en annen måte enn man gjør i dag. En ting er å se en ruin, men det hadde vært mye mere interessant å gå inne i et slikt bygg når man faktisk kunne se med egne øyne hvordan byggene var. Men selvsagt må det bygges med moderne måter å bygge på, men alikevel få det til å virke gammelt
Yamas til livet og til

Ole

Det ble en tur til Agia Marina også. Har likte vi oss godt og koste oss på stranda.

Frynse

Quote from: Heidrun on 03. Sep 17, 11:01:33
Har sett disse bildene og sett Akropolis med egne øyne. Dog noen år siden sist. Det som slår meg er at det ser ut som at med tiden vil alle disse byggverkene forsvinne fullstendig. Nå banner jeg i kjerka her. men kunne det ikke være mulig å gjennoppbygge byggverkene slik de engang var, og på den måten ta vare på byggene på en annen måte enn man gjør i dag. En ting er å se en ruin, men det hadde vært mye mere interessant å gå inne i et slikt bygg når man faktisk kunne se med egne øyne hvordan byggene var. Men selvsagt må det bygges med moderne måter å bygge på, men alikevel få det til å virke gammelt

Det finnes en fullskala kopi av Parthenon i Nashville, USA: https://en.wikipedia.org/wiki/Parthenon_(Nashville)

Siste innlegg i forumet

Re: Coronavirus
by Tjorven | Today at 00:18:18
Savner Hellas som bare det, men er glad jeg ikke h...
Re: NRK 2 : Norske spor i greske landskap
by kaka | 19. Oct 20, 22:29:47
Takk for tipset om programmet. Det var fint å se,...
Re: Hellas i pressen
by Kabi | 19. Oct 20, 13:29:45
Litt hyggelige nyheter fra vårt kjære Hellas :Ny...
Re: Dagens
by Tjorven | 13. Oct 20, 00:01:35
Takk, og i lige måde, kaka! Nydelige høstfarger ...
Re: Brann i Moria leiren på Lesvos
by Tjorven | 12. Oct 20, 23:43:38
Hjertet mitt bare gråter :( ...
Re: Vår greske odysse - våren 2019. Kryss og tvers på det greske fastland
by Katherina | 06. Oct 20, 15:47:00
:99wywy: Før vi forlater Vergina helt. Litt natu...
Re: Donasjon 2020
by Ole | 02. Oct 20, 22:14:44
Ut dagen i morgen, så stenger donasjonen for denn...
Re: Kalo mina 2020
by Katherina | 02. Oct 20, 13:01:41
:kd66: Kalo mmina! :kd66: ...
YouTube-video fra terminalen på Athen flyplass (El. Venizelos)
by Anders | 02. Oct 20, 07:24:31
Coronaen har gjort det mindre travelt, ja ... http...
Nytt webkamera i Ermoupolis
by marjana | 26. Sep 20, 18:30:50
Volta på rådhusplassen i Ermoupolis:https://www....
Webcamera fra PAROS
by marjana | 26. Sep 20, 17:10:29
Her kan man følge med i havna når fergene kommer...
Naxos webcamera
by marjana | 26. Sep 20, 16:43:43
Her er webkameraer fra Naxos:http://www.naxosislan...
Re: "Spennende" vær i vente på Peloponnes
by kaka | 23. Sep 20, 21:10:01
Ikke stort å se/høre om uværet i Hellas i norsk...
Re: Klarte ikke å vente lenger, ny tur bestilt...........
by mouche | 09. Sep 20, 07:56:24
Planen nå er faktisk en vintertur i januar/februa...
Re: Kontakte Aegean Airways????
by JanBe | 07. Sep 20, 21:59:16
Fikk endelig kontakt via telefon. Hadde 3 alternat...