Logg inn med Facebook eller Google!

körkortsfråga

Started by Tommy, 31. Oct 07, 17:38:07

Previous topic - Next topic

Tommy

Kanske kan någon här finna svar på hur man kan finna ut om en  
3-hjulig mc-scooter på 250 cc får framföras på B-körkort ( körkort för vanlig bil ) i Grekland, eller om där fordras A-körkort ( för motorcykel ) för ett slikt fordon ???????????????????????

Har skickat ett mail till grekiska ambassaden med frågan, men inte hört något därifrån, vet inte om mailet hamnat fel i byråkratikvarnarna, eller om dom bara helt enkelt struntar i att svara.

Vad heter myndigheten i Grekland som hanterar körkortsfågor o sånt ???

Nån som vet ?????
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Tror du inte att en uthyrare av dylika fordon i Grekland kan svara på det? Vat heter nu Mikkes kompanjon på Karpathos...?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Tror du inte att en uthyrare av dylika fordon i Grekland kan svara på det? Vat heter nu Mikkes kompanjon på Karpathos...?

Jag är inte så säker på att en uthyrare kan svara på det faktiskt.  Dels så är fordonsmodellen i sig nylanserad i år, och dels så har alla sålda exemplar varit återkallade för modifiering för att kunna framföras med B-körkort såsom utlovats vid försäljningen. Detta har skett i både Sverige, Danmark och åtminstone Tyskland, så en viss förvirring orsakad av byråkratiskt hårklyveri föreligger alltså kring det hele.

Och du kan ju tänka dig hur det skulle vara att bli stoppad för körkortskontroll i Grekland om det råder några oklarheter i frågan  :cyclopsani:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Då får du kanske ta till \"Mañuel-metoden\" från Fawlty Tower. Slå ut med händerna och säga \"I know nooooooothing!\"

Hoppas att dom svarar från ambassaden iallafall!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror


Tommy

Tack för användbar info Xristina, nu har jag sänt iväg ett mail med min undran dit, får se om det kommer nåt svar. Annars får jag väl vara på dom igen, och igen, för någon där borde ju kunna svara :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

Quote from: \"bengalow\"Tror du inte att en uthyrare av dylika fordon i Grekland kan svara på det? Vat heter nu Mikkes kompanjon på Karpathos...?

Hej!! Här är adressen till MotoCarpathos < http://motocarpathos.gr/ > och Thanasis heter han ägarn som e lik Humphrey Bogart. Han är rent allmänt rätt väl orienterad, så fråga kan man alltid.Hälsa så gott från mej... :D PO med fru och Lena och jag hyrde scooters av honom förrexten.....Fina hojar!
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Tack för det Mikke, avvaktar svar från den grekiska byråkratin så länge , ska bli intressant att se om jag kan få något svar på mitt spörsmål
därifrån ;-) :D
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

Jag letade lite om EU´s gemensamma körkortsregler och hittade detta:

http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Transporter/Vagtrafik/Korkortsregler-inom-EU/

SAMMANFATTNING

Körkort från ett EU-land gäller inom hela EU. Det finns delvis gemensamma regler för körkort men mycket styrs fortfarande av i vilket land man bor. Nya körkortsregler ska börja gälla senast 2013.


Det skulle jag vilja tolka positivt som att det Du får köra i Sverige får Du köra i EU ??

Jag mailade f.ö. i våras till grekiska turistministeriet och frågade om vad som krävs vid hyrande av moppe/eu-moppe/mc.. det sket dom i att svara på..

Kan det vara idé att maila till Piaggio i stället, de borde ju veta var de kan sälja sina produkter?

//PO :downtown:  :dontknow:

//PO

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Jag letade lite om EU´s gemensamma körkortsregler och hittade detta:

http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Transporter/Vagtrafik/Korkortsregler-inom-EU/

SAMMANFATTNING

Körkort från ett EU-land gäller inom hela EU. Det finns delvis gemensamma regler för körkort men mycket styrs fortfarande av i vilket land man bor. Nya körkortsregler ska börja gälla senast 2013.


Det skulle jag vilja tolka positivt som att det Du får köra i Sverige får Du köra i EU ??

Jag mailade f.ö. i våras till grekiska turistministeriet och frågade om vad som krävs vid hyrande av moppe/eu-moppe/mc.. det sket dom i att svara på..

Kan det vara idé att maila till Piaggio i stället, de borde ju veta var de kan sälja sina produkter?

//PO :downtown:  :dontknow:

Halloj PO

 Jag har köpt en produkt som vid försäljningstillfället sades kunna köras även på B-kort.

Produkten blev återkallad av leverantören/återförsäljaren för att modifieras enligt gällande lagstiftning, hjulbasen fram skulle breddas med 52 mm för att fordonet fortsättningsvis få framföras med B-kort.

Detta och lite andra skitgrejer är nu gjort så exemplaret är typbesiktigat och godkänt.

Hojen som sådan ( utan modifiering ) kan säljas var som helst, fast då krävs alltså A-kort för att få framföra densamma i trafiken ( åtminstone i Sverige, Danmark och Tyskland ), så Piaggio har nog inte så mycket med saken att göra egentligen.

Men man kan ju misstänka att det är någon konkurrerande tillverkare/återförsäljare som gjort byråkraterna oppmärksamma på detta \"fruktansvärda\" missförhållande med hjulbasen. För om Piaggio har en MC-scooter som går att sälja till kunder utan A-kort så kanske konkurrenter förlorar mark ???

Så vad jag vill ta reda på är om detta möjligen också oppmärksammats i Grekland. Och hur det förhåller sig med körkortsreglerna kring detta där, jag såg några exemplar av modellen där i somras.

För 4-hjulingar gäller i vart fall det samma som här. Men att körkortskraven hos uthyrare i Grekland stramats åt för framförande av 2-hjuliga fordon erfor jag i somras både på Samos och på Skopelos, och det är ju skit om det är så att man inte kan få reda på det innan man eventuellt reser iväg.

http://sydsvenskan.se/bil/article240934.ece

 :bounce:  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Frappe

Kan tala om att i Paris var denna Piaggo ett populärt fordon.....

Prova min kommun i Nea Makri där finns en avdelning som kallas K.E.P och mail är
kepmakri@otenet.gr  de handlägger, bla körkortsfrågor etc...

Camilla

Ingeborgimevind

Mannskapet på Ingeborg kjører MC i Norge; selv om man ønsker å kjøre en trehjuling på 250 cc, så er det krefter og hastighet nok i den til at det er lurt å sikre seg både teoretisk og praktisk kompetanse - SÆRLIg sett i lys av diskusjonene på en del av de andre trådene om trafikk(u)kulturen i Hellas. Det går på forhold som plassering i veibanen, lesing av medtrafikkanter (alle andre er i utgangspunktet inkompetente), unnamanøvre, kort sagt KONTROLL. Hvorfor ikke hoppe i det, og ta MC-lappen? For å vri litt på Bengalows motto: En mc-fører ber ikke om rette veier, han lærer seg å kjøre!

LYKKE TIL :compress: !
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...