Logg inn med Facebook eller Google!

Typisk gresk

Started by Athina, 28. Oct 07, 19:55:24

Previous topic - Next topic

Barbro

Og luktene...lukten av Hellas..ubeskrivelig,på godt og vondt..
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Athina

Her er en kafeneion i en liten landsby litt oppi fjellet på Peloponnes. Og her er det absolutt ikke tilrettelagt for turister. Herlig befriende og noe av det \"greskeste\"  :wink: jeg vet:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Athina

Quote from: \"Svein~B\"Det er spansk.

Takk Svein B :flower:
Fint å få språkmysteriet oppklart!
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

xristina

Takk JohnS for et knakende godt bidrag! Det som er typisk gresk for noen, er ikke nødvendigvis det for andre.

Det som er typisk gresk for meg er hverdagslivet i en middels stor øyhovedstad. Jeg trenger ikke esler i trange smug, eller strender uten folk, for å kjenne at dette er gresk for meg. Jeg trenger varmen fra menneskene, spontaniteten, lydene, luktene, den gamle mannen som stopper mopeden sin midt i gata - foran en liten kiosk - for å handle sigaretter eller dagens aviser. Jeg trenger steder hvor grekerne lever sitt hverdagsliv, enten det er ved å serve turister eller selge fisk til innbyggerne fra lasteplanet sitt. Det typisk greske for meg er sånn grekerne lever - og ikke et uberørt postkort.

Sånn er det for meg! :-)

Tommy

Quote from: \"xristina\"Takk JohnS for et knakende godt bidrag! Det som er typisk gresk for noen, er ikke nødvendigvis det for andre.

Det som er typisk gresk for meg er hverdagslivet i en middels stor øyhovedstad. Jeg trenger ikke esler i trange smug, eller strender uten folk, for å kjenne at dette er gresk for meg. Jeg trenger varmen fra menneskene, spontaniteten, lydene, luktene, den gamle mannen som stopper mopeden sin midt i gata - foran en liten kiosk - for å handle sigaretter eller dagens aviser. Jeg trenger steder hvor grekerne lever sitt hverdagsliv, enten det er ved å serve turister eller selge fisk til innbyggerne fra lasteplanet sitt. Det typisk greske for meg er sånn grekerne lever - og ikke et uberørt postkort.

Sånn er det for meg! :-)


 typiskt dig Xristina ;-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

xristina


Mixelite

Jeg er litt glad for at bildet mitt i fotokonkurransen ikke nådde opp, jeg, for det betyr kanskje at vi ikke er så \"firkanta\" når det gjelder typisk gresk som man skulle tro når man ser bildene reisebyråene bruker for å markedsføre Hellas... Bildet representerer ikke _mitt_ Chios, og hadde jeg tatt et oversiktsbilde, kan det hende man måtte ha kikket både to og flere ganger for å legge merke til det velstelte lille huset :)

Forøvrig synes jeg JohnS og Xristina hadde noen knakende gode innlegg :)

xristina

Og alt dette er da typisk gresk for meg:











Takk og lov for at vi er forskjellige!  :flower:  :cheers:

Barbro

Flotte bilder,xristina :flower: .
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Tommy

Tjusig octupussy Xristina :-) , nu blev jag hungrig, så här kommer en tjusig typisk grekisk korvgubbe :D

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ROLLE

Hej på er alle typiske blåögde scandinaver, detta som diskussion vad som är typiskt finns det lika många åsikter om som det finns skribenter, då det gäller vad är  grekiskt och mindre grekiskt tar aldrig slut. Vi har redan i de  inläggen fått se och höra vad jag tycker är grekiskt som du inte tycker är grekiskt. Från norr till söder, öst till väst, skiljer sig ochså grekerna sig från varandra på många olika sätt, redan till utseendet !!! Personligen tycker jag att den ortodoxa kyrkan och patriotismen de har är gemensamt för hela landet, allt annat är olika vad sk. kultur seder och bruk gäller, om husen är blå eller gula spelar en mindre roll, vi som turister vill ju se dem blåvita, men är man norrut påträffar man knappt ingen färg alls på dessa stenhus. Det är ju bra att man då har foton där man bättre kan framföra och visa något man anser vara typiskt. Skulle jag själv ha haft tillgång till kamera under min senaste resa hade jag tagit några bilder som  säkert skulle fått håret att resa sig på de flesta Greklandresenärer, bilderna skulle varit TYPISKA , strax norrut från Pireus med metron in mot Athen finns stationen Falliron, ett stycke därifrån finns ett stort zigenarläger med kanske tusen eller fler invånare, för mig  föreföll det vara mer typiskt för dagens grekland än de vitmålade husen med blå dörrarna, hit når ej turismens miljoner, däremot var det en god åtgång på giros och suvlakin, och troligtvis kallade sig dessa människor också greker, mindre typiska tycker jag fast de bott i grekland sen 1500 talet. Inte ett endaste ett vitt eller blåmålat bräd eller plåthus så långt ögat når och MITT i Grekland kulturens och demokratins vagga !!!, de var så man fick lust att fälla en tår ?Men här föjde dessa greker med diskussionen om Ny Demokrati eller Pasok, precis som dessa TV program skulle hjälpt dem personligen till ett bättre liv, eller en ström av turister till deras nya bostadsomrode ? detta var dokumentär ? Detta var mitt tillägg till denna diskussion som jag hoppas fortgår. zthhhhhhttttt

Barbro

Som vanlig..et veldig godt innlegg,Rolle :flower: !
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...