Logg inn med Facebook eller Google!

Når du reiser til Hellas er du ikke turist, hva er du da????

Started by Bjørg, 26. Oct 07, 19:02:04

Previous topic - Next topic

Mixelite

Quote from: \"Mikke\"
Quote from: \"Mixelite\"Jeg kommer nok fortsatt til å bruke ordet turistifisert. Vet ikke om noe bedre?

....besöksanpassat ??? Gästapplicerat ??

Japp! De er også gode!

Nå synes jeg det ville være litt naivt å gå rundt og mene at mitt sted, Megas Limnionas, er helt uten turistpåvirkning, for det er jo helt annerledes der i høysesongen enn utenom den, men jobben vår blir vel å gjøre påvirkningen minst mulig antar jeg.

Åja, til den det måtte angå: Forsøk den greske \"spisemåten\"! Det gir en mye større spiseopplevelse å bestille en masse retter til midt på bordet og dele dem, enn å sitte med hver sin tallerken med noe på. Deler man, kan man faktisk rekke å smake seg gjennom det meste av menyen på en ferie ;-)

Ergerlig nok har de til og med på Chios begynt å legge på \"tilbehør\" på kjøttplatten til ære for oss turister  :clown:

Liv

Quote from: \"KyriaT\"Når vi sier turistifisert mener vi kanskje like ofte kommersiallisert[/i]. Og det er kanskje det mange av oss reagerer negativt på. At noen \"selger\" det som de tror vi vil ha og som gjerne er det overfladisk (typisk) greske.

Der kom ordet!  :cheers:
...som betegnende dekker det som du så riktig sier, at så mange av oss reagerer negativt på.

ROLLE

De är igen kul att vara med igen efter att ha varit en cyklande \"tourist\"ett par månader, inget fel med att vara cyklande turist heller ? men skiljer sig från infödingarna som äro \"tourande\"bilister\" eller \"moppedister\" gör man? Var kanske Livingstone en turist som tappade bort sig i Afrika ? Han blev senare upptäcksresande (tourande),efter det Stanley fann honom. Vi som icke vill bli kallade turister är de resande (tourande)resenärer som ej har råd eller lust att betala de hutlösa priser som turisten glad i hågen gör, ovetande om den verkliga \"infödingsprisnivån\". Jag tror att den verkliga turisten är mera populär bland \"infödingarna\"då han spenderar mera kosing på allt \"turistindustrin\" har att bjuda på i \"krims krams\", vi icke turister går ju ej i dessa turistfällor bara ifall det är nädvändigt för att klara livhanken ? Tourist eller turist gör samma saker och är och förblir gäster på de ställen eller orter de besökt eller besöker.Vet att jag ej har någon möjlighet att smälta mig in som \"inföding\" i Afrika eller Grekland rent utseendemässigt men försöka bör man !!! Själv förblir jag tourist på grund av brist på kosing !!!!

Ingeborgimevind

Vi er turister, sånn er det med den saken. At vi av og til ønsker å se noe annet enn andre turister er jo noe vi får klare å forholde oss til - det ligger kanskje noe i vårt skandinaviske kulturelt betingede behov for å sitte ensomme på en fjelltopp og meditere..?
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

marjana

Jeg mener vi er og blir turister i Hellas hvis vi ikke bor der.
Det er kanskje forskjell på hvor \"turist\" man er i forhold til hvordan man oppfører seg.
Noen turister har aldri vært der de er før, og alt er nytt på godt og vondt, og det vises jo. Og det finnes alle type tilbud for \"turister\".
Nye turister tar gjerne litt lenger tid for å finne ut hvor de er, og for å føle seg trygge, så det er kanskje ikke så rart at de følger det som er enklest og mest tilrettelagt?

Andre er faste turister som har funnet seg mer til rette, lært litt av språket, fått gode og dårlige venner, og kommer tilbake til samme sted igjen og igjen.

Uansett så blir man omtalt som enten turist eller xeni/utlending i Hellas, og etterhvert xeni hvis man er ofte og lenge på et sted, som er min erfaring.
Alt sladderet som følger med er en helt annen historie, og det er kanskje en ny tråd?
Glika i zoi

Tjorven

Ble nyskjærrig på denne sladderen,jeg da. Hva sier de egentlig om oss turister,besøkende,xeni,reisende eller hva man nå er?Hva reagerer grekerne positivt og negativt på, Marjana? Start gjerne en ny tråd om det :colors:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Torill

Quote from: \"marjana\"Jeg mener vi er og blir turister i Hellas hvis vi ikke bor der.
Det er kanskje forskjell på hvor \"turist\" man er i forhold til hvordan man oppfører seg.
Noen turister har aldri vært der de er før, og alt er nytt på godt og vondt, og det vises jo. Og det finnes alle type tilbud for \"turister\".
Nye turister tar gjerne litt lenger tid for å finne ut hvor de er, og for å føle seg trygge, så det er kanskje ikke så rart at de følger det som er enklest og mest tilrettelagt?

Andre er faste turister som har funnet seg mer til rette, lært litt av språket, fått gode og dårlige venner, og kommer tilbake til samme sted igjen og igjen.

Uansett så blir man omtalt som enten turist eller xeni/utlending i Hellas, og etterhvert xeni hvis man er ofte og lenge på et sted, som er min erfaring.
Alt sladderet som følger med er en helt annen historie, og det er kanskje en ny tråd?
Jeg er en av de som føler det litt trygt å ha en pakketur med meg i bagasjen,uerfaren som jeg er. Føler meg nok som en turist,men man må da ikke følge programmet til feks Ving likevel. Vi sov vi da informasjonsmøte var,men klarte oss bra likevel. Men hvis noe skulle skje,er det litt trygt og godt å ha noen å forholde seg til :cheese: Det merket vi da vi var på flyplassen og skulle hjem  :cheese:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Admirala

Quote from: \"Tjorven\"Ble nyskjærrig på denne sladderen,jeg da. Hva sier de egentlig om oss turister,besøkende,xeni,reisende eller hva man nå er?Hva reagerer grekerne positivt og negativt på, Marjana? Start gjerne en ny tråd om det :colors:

Kan ihvertfall si at det mine greske venner kommenterer MEST mht turister, er klaerne. Shorts er ikke passende plagg i november selv om det er over 20 grader, for eksempel, og det gaar jo an aa pynte seg LITT om kvelden. Bar overkropp eller bikinioverdel er bare ok paa stranden ikke noe man gaar paa shopping eller kafe med. Slike ting. Men de kommenterer med mild overbaerenhet og smil, ikke paa noen ondskapsfull maate.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

JohnS

Selvfølgelig er jeg turist i Hellas, og skjønner ikke hva som skulle være galt med det.  Og jeg er da akkurat den samme turisten enten jeg reiser med charterselskap, eller om jeg ordner meg emd en flybillett og en båtbillett fra den samme PC\'n.  Ikke ser jeg at det gjør noen større forskjell om jeg tusler meg bort på kaien og skaffer meg en båtbillett til naboøya heller sånn på sparket, det krever ikke så mye dristighet eller eventyrlyst det heller.

Og enten jeg reiser til ett av de over-turistifiserte stedene med de forhatte innkastere på restauranter, eller til en pittoresk og såkalt uberørt øy hvor hushaiene står i kø for å slå kloa i deg når du setter foten på kaien for å leie ut rom, er vel stort sett ett fett det også, når det gjelder klassifisering .

Jeg greier ikke å se at jeg kommer i en helt annen kategori reisende/turist om jeg pakker klærne mine i en trillekoffert heller, i stedet for i en ryggsekk.

Jeg er nok en enkel sjel som ikke skjønner de finere nyansene i klassifisering av mennesker etter status i visse miljøer.  Dette er forresten mye mer utpreget på et par andre reisefora jeg titer innom, enn det er her.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Margrethe

Det syns jeg var godt skrevet, JohnS! Du satte ord på det sånn ca sånn som jeg tenker meg det også.
Jeg har egentlig aldri hatt lyst til å dra til Japan. Rett og slett fordi jeg ikke liker fisk. Og jeg vet at det er veldig populært der nede i Afrika. (Britney Spears)

Magnolia

Kjempebra JohnS. Der formulerte du tankene mine også. Jeg har reist på forskjellige måter, men inni meg er jeg turist, uansett.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

xristina

Sant, JohnS! Turist betyr jo rett og slett:
turis\'t m1 (fra eng.) person som reiser for sin fornøyelses skyld

Og det er vel ikke særlig tvil om at de fleste av oss gjør akkurat det! :-)

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...