Logg inn med Facebook eller Google!

Når du reiser til Hellas er du ikke turist, hva er du da????

Started by Bjørg, 26. Oct 07, 19:02:04

Previous topic - Next topic

Bjørg

I mange innlegge så skrives det - turistifisert, bare turieter der, uff og æsj - alle turistene ødellegger.
Jeg blir nysgjerrig.
Hva er vi da - vi nordmenn/svensker/dansker som reiser rundt på øyene eller på fastlandet eller i Athen eller eller eller ?????
 :angel12:

Tjorven

Ja, du kan så si, Bjørg. Vi hater ordet turist,turistifisert,turistmaskin osv. Og vi kan ikke springe fra det,for vi er faktisk turister selv. Jeg tror det beror på den negative klangen ordet turist har,hva man legger i betydningen av det. Når jeg besøker et sted,vil jeg gjerne leve i takt med lokalbefolkningen,og på deres premisser. Jeg søker det genuine Hellas så langt det er mulig,og nyter opplevelsene det gir meg. Man er jo sjelden alene som turist (eller gjest) et sted,men jeg har ikke sansen for steder der man bare møter skandinaver (medbragt knekkebrød og brunost) hvor kelnere prøver å være mer skandinavisk enn gresk,og hvor livet er totalt tilrettelagt for turisme.Da kan man like godt feriere i eget land,syns jeg.
There are no strangers, only friends we haven't met.

ouzolina

Turister  :-p . Men vil helst ikke betegnes som sådan. Vi alle synes vi \"går et\" med den græske hverdag...

Dette siger wikipedia:

\"En turist er en person, som besøger et sted fjernt fra sin dagligdags sfære for sin fornøjelses skyld, en definition, der således også i vid udstrækning omfatter en rejsende.

Det kan være svært at definere, hvor man er på tur eller på rejse og hvornår man er turist eller rejsende. Derfor findes flere definitioner, deriblandt de mere objektive, som anvendes i statistikker og lignende steder, hvor det ofte har været en forudsætning at man har været væk i mere end 24 timer. Derudover er der mere subjektive definitioner, hvor mange individuelle rejsende på specielt længere rejser ikke ønsker at definere sig selv som turister, men derimod som rejsende.\"
Skopelit på deltid

Liv

Oftest er vi nok turister.Og det er ikke noe galt i det. Det er vel hvordan vi oppfører som turister som er utslaggivende for hvilket syn de \"lokale\" har på oss,og dette gjelder ikke bare i Hellas.

Men det kommer litt an på settingen rundt,syns jeg.
Nå tar jeg et personlig eks.
Når jeg f.eks reiser med mannen min til hans foreldre og landsbyen han har vokst opp i,der det ikke er utlendinger bosatt,eller turister som kommer forbi, da blir jeg av dem ikke sett på som turist,men kona til XX, som er \"xeni\" (fremmed/utlending). Selv om jeg blir kalt xeni,er de også snar til å kalle meg for sin \"egen\". At jeg er turist vil de ikke høre om,selv om jeg føler meg ofte som en turist,der jeg fyker rundt i shorts og joggesko,og går tur...som ingen i landsbyen gjør...gjerne med kameraet i hånda. Dette er prototypen på en turist,syns jeg.

Vel, dette ble vel noe utenom det du spurte etter.

Turistifiserte steder er for meg landsbyer/småsteder som er kun bygd opp pga turisme. Der det ikke har vært noen landsby fra før. Som f.eks. Bali på Kreta. Der var det tidligere kun 3 familier som bodde nede ved sjøen,og i dag er det blitt en hel landsby med restauranter,barer,hoteller etc. Og blir lansert hos charterselskapene som en \"ekte liten gresk landsby\".

Mixelite

Jeg regner meg som turist, reiser gjerne charter og synes at det er litt snobberier ute og går når det gjelder begrepet turist/ikke turist, charter/ikke charter.  Jeg er bevisst på at jeg er gjest der jeg er og oppfører meg deretter.  Når jeg legger negativt i ordet turistifisert, så mener jeg det samme som jeg synes tjorven beskriver greit. Jeg har ikke noe imot andre turister, noen av dem blir gode venner :) men jeg vil gjerne kjenne at jeg er i nærheten av det greske dagliglivet.  Selv i Megas Limnionas hvor det er en del charterturister og vi har fått vårt faste tilholdssted, bor det grekere, minimarkedet er oppe om vinteren og tavernaene besøkes like mye av lokalbefolkningen som av oss turister. Beveger man seg utenom, skal det ikke lange biten til før man kan være eneste nordmann i byen.

Sånn liker jeg å feriere. Andre liker andre feriemåter. Den ene er ikke noe bedre enn den andre, synes jeg. Det er bare et spørsmål om smak og behag, og så det som nesten har blitt kjepphesten min: Tenk hvis vi alle ville det samme og ville til samme plassen. Da ville det blitt trangt der! :-D

Tommy

Quote from: \"Bjørg\"I mange innlegge så skrives det - turistifisert, bare turieter der, uff og æsj - alle turistene ødellegger.
Jeg blir nysgjerrig.
Hva er vi da - vi nordmenn/svensker/dansker som reiser rundt på øyene eller på fastlandet eller i Athen eller eller eller ?????
 :angel12:

Jag är en liten turist
pom pom

men tänk om jag satt på en kvist
pom pom

O alls inte hade visst
pom pom

att det inte är trist
pom pom

o vara en liten turist
pom pom

Tiddeli pom, pom pom  :cheers:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Liv

Jeg liker heller ikke dette snobberiet du beskriver Mixelite ang. charter/ikke charter,og for ikke snakke om diskusjonen hva som kreves for at man er kvalifisert til å benevnes som en \"ekte øyhopper\".

Jeg føler meg alltid som turist,uansett om jeg blir sett på det eller ikke.
Jeg drar til Hellas på den mest lettvinte/billigste måte,da jeg hater og fly,verst er opp og ned,dvs, flere mellomlandinger.Charter tur-retur er det beste for meg.
Jeg kan gjerne være på steder hvor det er andre utlendinger/turister.Men jeg må føle at det er i Hellas jeg er i,og ikke Spania,Italia etc. Det genuine greske må være tilstede for meg. Dvs. jeg må høre gresk musikk,høre gresk språk,spise gresk mat,se grekere og ikke bare ha andre utlendinger rundt meg,for å nevne noe.

Riitta

Kloka ord Mix och Liv. Kunde inte säga det bättre själv :bom:

Fin sång Tommy :bom:

Riitta


Bjørg

Takk for alle flotte innlegg. Vi er nok enige i essensen.
Da utfordrer jeg alle forfattere av innlegg i forumet til å utelate ordet \"turist\" og være mer kreativ og presis i sine beskrivelser. Så vet vi hva vi har å forholde oss til.
 :geek:

Tjorven

Oj da, Bjørg,må vi tenke også ? :idea:  :compress:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Quote from: \"Liv\"Jeg liker heller ikke dette snobberiet du beskriver Mixelite ang. charter/ikke charter,og for ikke snakke om diskusjonen hva som kreves for at man er kvalifisert til å benevnes som en \"ekte øyhopper\".

Jeg vil ikke ødelegge tråden, men hva tenker dere på når dere sier snobberi ang. charter/ikke charter? Og hvor er diskusjonen om hva som er en ekte øyhopper? Er den her i forumet eller andre steder? Den diskusjonen kunne jeg  nemlig tenke meg å lese...

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...