Logg inn med Facebook eller Google!

Raskeste vei fra flyplassen i Athen til Piraeus

Started by Hut, 15. May 16, 11:21:00

Previous topic - Next topic

Hut

Vi skal reise til Hydra neste søndag og i den forbindelse lurte jeg på den raskeste og beste måten  komme seg fra flyplassen i Athen til Piraeus. Jeg har undersøkt litt og ser at mange anbefaler metro som kjappeste måte. Men går metroen direkte fra flyplassen eller må man komme seg til metroen fra flyplassen? Og ser at mange skriver man må bytte linje underveis. Er det enkelt å bytte linje underveis? Ser noen anbefaler buss også. Er imidlertid litt redd for å bli stående i traffikkork, men det er mulig det ikke er så ille en søndag midt på dagen når vi ankommer Athen? Takknemlig for innspill  :D

Ole

Hei! Raskeste måte fra flyplassen til Pireus er med taxi. Det tar ca. 45 min. alt etter trafikken. Bussen tar noe lenger tid. Regn med 1,5 timer. Metro til Pireus er mer tungvint og jeg vil ikke anbefale det. Først må du ta metroen inn til Monastiraki i Athen (ca. en time), så må du bytte bane til Pireus (20 min).

Søndag midt på dagen er det ok å ta taxi eller buss. Har du litt knapt med tid tar du taxi. Har du god tid og vil spare litt på feriebudsjettet tar du buss.

God tur! :)

Hut

Takk for rask tilbakemelding, da blir det nok taxi på oss :D Ca hvor mye koster en taxitur fra Athen til Pireus?

Svein~B

Jeg synes det er veldig greit med metroen og det tar generelt 60 minutter selv om du bør beregne 90 minutter. Med buss er det mer variabelt, men som Ole sier, på søndag midt på dagen er sjansen for trafikkork liten. Der også bør man beregne 90 minutter.

Bussen går fra rett utenfor terminalen, på ankomstnivå. Gå til høyre. Billetten kjøper du i en kiosk rett ved busstoppen.

For å ta toget, må du ut av terminalen, krysse kjørebanene og gå til venstre. Ta rulletrappa opp og gå den overdekte brua til stasjonen. Det går to slags tog: metro og forstadstog. Tar du metroen, bytter du på Monastiraki, som Ole sier. Tar du forstadstoget, bytter du på Neratziotissa. Begge deler tar omtrent like lang tid og det er den samme stasjonen i begge ender. Det koster også det samme. Bare ta den som går først.

Taxi skal koste 50-60 euro på dagtid. Spør om pris før du setter deg inn i taxien.

Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Taxi tar cirka 45 minutter hvis du tar kystveien som er den korteste veien. Det kan ta kortere tid å kjøre om Athen, men det er lenger og kjøretida er mer variabel.

Bussene er for øvrig ikke av norsk flybusstandard, men bybusstandard. Det er noe av grunnen til at jeg foretrekker de skinnegående alternativene.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Hut

Tusen takk for nyttig info Svein B. Med taxi bør vi da ha god tid til å rekke båten fra Pireus til Hydra. Flyet vårt lander 11.20 og båten til Hydra går klokka 14.00. Gleder meg sånn til å komme til Hellas igjen og det blir spennende med en ny øy som ser så vakker ut :D

Svein~B

Ja, du bør nok ta taxi. Ellers er det faktisk litt knapp tid. Jeg pleier å si at du bør beregne tre timer fra flyet lander til ferja går. Du må regne med å vente på bagasje. Du må beregne nitti minutter på reisa til Pireus. Og så bør du være på kaien minst tretti minutter før ferja går. Og du bør ha rom for litt forsinkelse. Men det kan gå bra hvis alt er i rute. Ellers går vel neste båt klokka 18 hvis jeg ikke tar helt feil.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...