Logg inn med Facebook eller Google!

Oj!

Started by Lisk, 11. Apr 16, 22:23:04

Previous topic - Next topic

filhellener

Attalos blir og veldig bra, Lisk! Veldig fin beliggenhet for å rekke mye på kort tid :)

- og takbar/terrasse med flott utsikt :--

Vi bodde der med hele familien i juli -14,
da hadde vi kun et døgn i Athen  :)
Kari

Lisk

24. Apr 16, 22:14:59 #13 Last Edit: 24. Apr 16, 22:40:56 by Lisk
Nå har vi vært hjemme en uke, og har hatt en veldig fin tur! Rakk veldig mye, nesten alt vi ville ;)
Skulle bare ønske flyet landet i Athen tidligere på morgenen (nå var vi på hotellet ca 18/18.30 torsdag), og tok av senere (flyet gikk hjem klokken 12 søndag), da hadde det vært helt perfekt  ;D

Ruslet litt rundt torsdag kveld, fredag var vi tidlig oppe og fikk med oss Akropolis før de store hordene ;) Hoppet på de røde hop on - hop off bussene for å få litt oversikt og bli litt kjent. Det kan anbefales! Ihvertfall om man har litt knapt med tid, som vi hadde. Lunsj i Plaka.
På ettermiddagen fant vi omsider frem til Lycabettus Hill. Hadde lest Matts guide to Athens, og var spente på kabelbanen som han mente var spennende/morsom. Og det var jo bare skuffende  ::) Fint på toppen, bra utsikt, ned igjen og rusle mer. Var innom en kirke og en kort stund i en messe.  Fikk oss en liten tur i National Gardens -skulle hatt mer tid der!- og vaktavløsningen ved den ukjente soldats grav/parlamentet.
Dagen etter tok vi metroen til Pireus og en ferje ut til Egina. Hadde noen timer der, spiste lunsj, kjøpte pistasjnøtter, vasset litt og tok ferjen tilbake.

Og hotellet var helt perfekt! Hotell Attalos lå virkelig bra til! Brukte litt mye tid på å orientere oss bare, og det hadde vi egentlig ikke tid til...  :o
*Ut fra hotellet, ned til lyskrysset og til venstre: Ermou street. I enden av den: Syntagma og Parlamentet, og National Gardens.
*Ut fra hotellet og fortsette Athina street oppover: kjøtt- og fiskemarkedet, videre: Omnia.
*Ut fra hotellet og ned gaten: Monastiraki square.
Jeg fikk liksom ikke helt med meg hvor ting var før vi tok bussen.

En ting jeg er litt overrasket over er hvor sure og knappe folk var?
Og da må jeg faktisk trekke frem han i resepsjonen på hotellet som en av de "verste". Hilste helst ikke, og ofret oss knapt et blikk da vi kom og gikk. Ikke akkurat det jeg hadde forventet etter å ha lest på blant annet TripAdvisor ;)

En annen ting var ferjetidene. Det jeg fant på nett stemte ikke. Hun i resepsjonen sjekket for oss på morgenen, og sa det gikk ferjer hver halve time. Da vi kom til Pireus og skulle kjøpe billetter stemte ingen av tidene. Og billettselgeren sa ferjene gikk hver hele time hjem. Det gjorde de heller ikke ;)
Så spør alltid i billettlukene på havna, lærte vi.

Så en flott tur, og april var en herlig tid å reise på! Hadde 30 grader på dagen, kjøligere på kvelden (en lett jakke var godt).

(Bildene er fra takterrassen, og Egina)

Ole

Herlig rapport! Må si dere fikk med dere mye på den korte tiden.  Hvordan var tempen i vannet da? Lurer litt på det da jeg selv er på Egina om 10-12 dager. Vurderer å ta med badebukse!  :)

Lisk

Quote from: Ole on 24. Apr 16, 23:06:19
Herlig rapport! Må si dere fikk med dere mye på den korte tiden.  Hvordan var tempen i vannet da? Lurer litt på det da jeg selv er på Egina om 10-12 dager. Vurderer å ta med badebukse!  :)

Ta med badebukse! :D
Det var flere som badet :) Jeg er skikkelig pingle, så jeg hadde ikke klart å bade, men det var "norsk badetemperatur" vil jeg si. Vi vasset til knærne, på stranden du ser på bildet. De som bader i Norge på sommeren ville nok fint badet her også :)

Ole

Ser det er varmt i Hellas for tiden, så vi får prøve oss på en dukkert!  :)  Og den dukkerten blir på stranda som du la inn bilde av!  :):)   

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...