Logg inn med Facebook eller Google!

Bygge utleiebolig i Hellas - noen form for offentlig støtte?

Started by Asomatos, 23. Feb 16, 17:19:49

Previous topic - Next topic

Asomatos

Vurderer å bygge en kommersiell utleiebolig på Kreta. Har hørt at det skal være mulig å søke om turistutviklings-støtte fra bl.a. EU for slike prosjekt. Noen som vet litt mer detaljert om dette?

mouche

Kjenner ikke til det utover at jeg har hørt om det. En bekjent fikk tildelt slike midler for en del år siden, fem millioner euro, men pengene har uteblitt og prosjektet stoppet opp og all egenkapital sunket i et stort hull bokstaveig talt.

Hvis prosjektet er avhengig av slik tildeling av midler så ville jeg ha droppet prosjektet jo før jo bedre for uten tvil er alt knotete, byrakratisk, usikkert, uoversiktlig i Hellas.

For ordens skyld; bygget hus der nede, på Kreta, for fem år siden og kunne ha skrevet bok om det hele selv om vi kom helt i mål og er svært fornøyde med resultatet!

Når det gjelder regler for utleie så forandrer disse seg også nokså ofte og i øyeblikket er det knapt noen som vet hvilke regler som gjelder både mht krav på bolig og tilatelser fra myndighetene.

Asomatos

Men jeg har hørt at EU gir slik kommersiell turistprosjekt-utviklingsstøtte? Kanskje de har sluttet med det.

Kristian

For noen år siden ble det nevnt subsidiering av solcelllestrøm etc. Vet ikke om det funker?
Kristian/Planer er til for å utsettes

mouche

Har sett det nevnt på andre fora at dette med solcellestrøm heller ikke har fungert for lønnsomheten i opplegget er alt for dårlig, dessverre. Litt synd at man ikke har kommet lenger med dette i Hellas for solen er jo der! Selv om strømmen er dyr på Kreta så er en sterkt subsidiert for den produseres i stor grad på kraft produsert fra olje! Mener å ha lest at Kreta (forbrukerne) subsidieres med rundt 500 millioner euro i året grunnet utligning av strømpriser i Hellas!

Kritios

Quote from: mouche on 27. Feb 16, 08:33:45
Har sett det nevnt på andre fora at dette med solcellestrøm heller ikke har fungert for lønnsomheten i opplegget er alt for dårlig, dessverre. Litt synd at man ikke har kommet lenger med dette i Hellas for solen er jo der! Selv om strømmen er dyr på Kreta så er en sterkt subsidiert for den produseres i stor grad på kraft produsert fra olje! Mener å ha lest at Kreta (forbrukerne) subsidieres med rundt 500 millioner euro i året grunnet utligning av strømpriser i Hellas!

Lønnsomheten var nok OK for de som rakk å bli med på ordningen.
Denne ligger nå nede, men det snakkes om å gjenoppta dette. Jeg vet imidlertid ikke prisen man skal få, dette er mye opp til EU å bestemme. Sist ordningen var operativ fikk man 53 cent pr. kWh! Garantert i 25 år. Man betaler nå 23 cent på Kreta. Jeg er i dialog om å sette meg på venteliste, men utbygger sier det kan ta en del år før ny ordning er på plass. Andre sier det kommer ny ordning nå i mai. Vi får se :-)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Som jeg ser det er det snakk om hvor mange år det tar å få tilbake investeringen man initialt må gjøre. Forøvrig klar over strømprisene på Kreta siden jeg betaler strømregningen der nokså regelmessig, sitter med den siste regningen i hånden, og den er ikke på 23 cent per kwh. Siste regningen har jeg 1431 kwh (dagtariff) til 0,09460 per kwh og 286 kwh (natttariff) til 0,06608 per kwh. Og så kommer det ymse avgifter på toppen av dette inklusive skatt til lokale kommune (1,70 per en merkelig utregning av kvadratmeter per år) , radio/tv-lisens (36 euro per år) osv

JanBe

Spennende å se en konkret regning for strøm i Hellas. Alle sier at strøm i Hellas er kjempedyrt uten at jeg har klart å få noen konkrete tall om hva den koster. Går ut fra at tallene du oppgir er i Euro og regner man grovt om så blir det omtrent 1 nkr på kilowatt-time på dagtid og noe rimeligere om nettene, har jeg forstått regningen rett?

Her i Norge er jo regningen delt opp I en strømpris og nettleie og den siste har både en fastdel og del som er knyttet opp mot forbruket. Kort sagt så virker det slik at nettleien blir dyrere pr kilowatt-time jo mindre strøm man broker og lavere jo mer strøm man broker. Dessuten varierer prisen ganske så mye året igjennom på grunn av vannmagasinfylling og hvor varmt eller kaldt det er og enda flere faktorer. Grovt regnet så regner jeg en kilowatt-time I Norge til ca 1 kr pr kilowatt når man ser året under ett. Altså omtrent samme pris som I Hellas. Nå har de fleste av oss her i Norge en betydelig bedre inntekt enn grekerne, så jeg ser at for en greker må strømmen være kjempedyr.

Varierer prisen på strøm mye igjennom året eller den mer eller mindre fast året rundt?

Kos er det med strømprisen er den delt opp i forbruk og nettleie som her i Norge eller er det en pris som du har skissert ovenfor?

Forbruket over, er det for en måned eller for en lengre periode?

mouche

Ja, prisene jeg har nevnt er i euro, eller i cent om du vil, per kwh. Det kommer noen mindre fastbeløp i tillegg så alt i alt regner jeg med en drøy kroner per kwh for forbruke, kommer jo litt an på kursen euro/kronert. Regningen kommer hver andre måned, og det skiller ikke mellom nettleie og forbruk, men alt regnes i ett. Prisen er den samme gjennom hele året.
Vi har en tidsmåler som vi betaler noen euro for per måned (pluss innstalasjon) som gjør at natteprisen er lavere enn dagprisen. Når/Hva som er natt varierer i løpet av året (to ganger) slik at man kan justere eget forbruk litt i forhold til når strømmen er billigst. På sommeren er den lavest om natten (gustig for bruk av AC hvis man bruker det) mens på "vinteren" har man også en billigperiode på ettermiddagen når man lager middag og kan kjøre maskiner.
Vårt årlige forbruk er mellom fem og sekstusen kwh inklusive basseng, men bruke sjelden eller aldri AC, kun takvifter!

I dag regner jeg med prisen i Norge tio rundt 75 øre alt inklusive og en drøy krone i Hellas, eller rundt 50% høyere enn i Norge. At man alltid hører hvor dyr strømmen er i Hellas kan nok skyldes at for grekerne er den dyr ikke minst med tanke på deres inntektsnivå.

Kritios

Her er strømprisene på Kreta, med overføring og moms.
Gjelder pr. 4-måneders periode:

0-1600 kWh = 0,18 Euro
1601-2000 kWh = 0,19 Euro
2001-3000 kWh = 0,225 Euro
>3000 kWh = 0,23 Euro

Om sommeren kommer nok jeg over 3000 kWh i løpet av 4 måneder. :'(
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella


Kristian

Vet ikke om det gjelder Kreta, men generelt i Hellas er det vel en del skatter/avgifter som kreves inn vi Strømregningen?
Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 05. Jun 24, 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...