Logg inn med Facebook eller Google!

Fryktelig brann på Chios

Started by kaka, 18. Aug 12, 14:34:31

Previous topic - Next topic

Pjokken

Da er vi ved brannens 3. dag, og det er ikke mye trivelig det som skjer  :(

Brannen fortsetter sørover i den sterke vinden, og truer nye landsbyer, men heldigvis har
jo brannmannskapene klart å holde flammene utenfor bebyggelsen så langt, men det har vært
evakueringer pga høy risiko, og sterk røykutvikling.
Veier som jeg brukte i går formiddag, var igjen stengt i går kveld...

Vinden er så sterk nå på formiddagen i dag at brannflyene etter sigende drar mot Lesvos for
å finne områder i havet de kan fylle opp vanntankene...


fila

Det er trist å lese om de store ødeleggelsene på denne vakre øya. I 2005 kjørte vi på kryss og tvers over hele øya på motorsykkel og minnene fra disse turene forsterker seg nå. Jeg håper inderlig at brannmannskaper, værguder og evt endre guder kan bidra til at brannen snarest mulig kommer under kontroll. Takk til Pjokken for rapportene, vi følger med og krysser fingrene.

Tjorven

Har nettopp kommet hjem etter noen dager i Stavanger (uten pc) men fikk nyheten via venninnna mi. Fikk sett "Pjokken-snutten" på nyhetene  :o men hundeutstillinga var visst viktigere nyheter  :-X Bildene bragte meg likevel tilbake de store skogbrannene på Peloponnes i 2007, mens jeg var i Kardamili. Det brant på alle kanter rundt oss, heldigvis kom den aldri til Kardamili, men det var likevel forferdelig å se alle ødeleggelsene, alle hjem som ble brent, alle mennesker og dyr som ble berørt, alle som mista livsgrunnlaget sitt.
Vi visste ingen ting fra dag til dag, jeg hadde mareritt om natta (og jeg reiste alene) men det jeg husker mest var den stoiske roen grekerne viste ovenfor endel "hysteriske" turister. Det var grekerne som "trøsta" dem  ::) 
Jeg husker balkongen som var dekt av aske, den mørke røykhimmelen som ikke slapp sola gjennom, fly og helokopter med vannbeholdere i skytteltrafikk over meg, fortvilelsen over å ikke kunne hjelpe, annet enn å vise medfølelse..... og sorgen.
Pjokken, jeg vet hvordan du har det akkurat nå. Jeg har ikke fått oppdatert meg på hvordan det går, men jeg håper ikke liv er gått tapt. Føler med dere alle på Chios  :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

karri

Det blir litt feil å trykke liker på disse innleggene, selv om jeg har gjort det på [user]fila [/user] sitt innlegg, for å vise at jeg støtter innlegget. Og nå henger jeg meg på [user]Tjorven[/user] sine ord, føler med dere alle på Chios. Håper vinden har roa seg og at brannen(e) er slukket!
KARRI

Annlaug

21. Aug 12, 08:13:24 #40 Last Edit: 21. Aug 12, 08:14:58 by Άννα
Leser på greske nyheter at de fortsetter kampen mot brannen i dag også Håper Pjokken kommer med flere oppdateringer om hva som skjer Dette er en tragedie og så langt har det gått med 120000 hektar skog og avlinger

karri

Vi får ikke så mye ny informasjon i denne artikkelen. Men, det er en video, filmet på kveldstid. Vi ser den skremmende brannen og alle de små brannene rundt om!!  :'( Kan ikke være lett å få kontroll over, ser jo ut som det brenner overalt  :(

http://www.ringblad.no/nyheter/article6194651.ece
KARRI

Pjokken

Akkurat inn døra etter en varm dag på scooteren... Helikoptre jobbet i Olimpi området,
men veien var åpen og grei til Mesta. Til tross for mange "sorte" inntrykk på netthinnen
og på kameraet, er hovedinntrykket i dag at til tross for tusenvis av hektar nedbrent
vegetasjon, så er fortsatt Chios en grønn og frodig øy :) Nå er jo jeg ingen ekspert på
dette med skogbranner, men etter det jeg har sett i dag, og etter en vurdering av vindstyrken
utover dagen, så tror jeg nå vi ser slutten på dette marerittet... Ettervirkningene blir mange,
men det er nå vi skal se fremover..... Det er slett ikke helsvart...


kaka

Enda godt med litt optimisime oppi tragedien.
Veldig rart å se skillet mellom brent og ikke brent.
KariK

Tjorven

Quote from: kaka on 21. Aug 12, 18:19:22
Enda godt med litt optimisime oppi tragedien.


Det var det jeg også mente da jeg trykka liker....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Pjokken

Jeg mente det bildet illustrerte dette med at alt ikke er helsvart  :)
Flere bilder kommer....

Kristian

Ser av denne artikkelen at det var flere hundre påsatte branner. Også branner på Pellopenes
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_3_21/08/2012_457694
Kristian/Planer er til for å utsettes

kaka

Dette ser ikke bra ut! Hvis det virkelig er tilfelle at mange av brannen er påsatt, er det jo helt grotesk.
KariK

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...