Logg inn med Facebook eller Google!

Drar 15. januar

Started by Lilli, 03. Jan 10, 10:58:44

Previous topic - Next topic

Lilli

Heisan!

Godt nytt år til alle sammen!  :colors:


Den 15. januar drar vi nedover for å få nøkkel til \"huset vårt\", men vi har ikke vært på Kreta på denne tiden av året før og er veldig usikker på hva vi bør ta med oss av tøy. Huset ligger 1,2 mil fra Chania.

Skal vi bare ta med oss varme klær eller kan det være dager som er litt varme slik at man ikke trenger tykke jakker ol. :dontknow:

Noen her på forumet som kan gi meg en pekepin??

Katta

Godt Nytt år Lilli! Jeg er ikke ekspert på dette området, men jeg vil tro at du trenger litt av hvert. Varme klær til kveldsbruk, og litt letter klær til dagen. Var inne på Yr å sjekket langtidsvarslet, og der lå det på 13 til 19 grader (dagtid) i dagene fremover. Ha en kjempe fin tur!  :flower:

Morten

Godt nyttår og lykke til med nytt hus i Chania.

Jeg har ikke vært der selv på denne tida, men Jan-Feb er vistnok vintermånedene, da med februar med mest regn og kanskje snø. Kan bli ned til 8 grader på kvelden / natta. Vi var der i april i fjor og forfjor. Det var ned i 10 grader enkelte kvelder- Da er det litt surt. Godt å sitte inne et sted med litt varme. Men så kan det jo bli over 20 grader på dagen igjen da varmer det godt i kroppen. I Chania blåser det litt enkelte dager, da er det like greit å ta på en genser eller god ytterjakke. Grekerne var selv godt kledde i tykke vinterjakker og gensere på kveldene når vi var der i april.

- Ha en fin tur , så håper vi på situasjonsrapporter fra Kreta  :bounce:
Κρήτη στην καρδιά μου.

Kritios

Gratulerer med nytt hus Lilli !
Hvilke oppvarmingsmuligheter er det i huset?
Det kan være beinkaldt der nede i januar og februar.
Selv var jeg der nede (i Tavronitis) fra 2. februar 2007 og hele sommeren.
Jeg har aldri frosset så mye i Stavanger som jeg gjorde de 2 første månedene der nede.
Bitende kald nordavind av kuling styrke, med iskaldt regn og 98 % luftfuktighet. Temperatur ned i 6 grader på natten, og 8-10 på dagtid.
Nå skal det sies at mine leiligheter er uisolerte sommerleiligheter med enkle vinduer, og gisne dører, så vinden uler lett inn, og vannet driver i strie strømmer.
Og oppvarminga består av varmepumper som er plassert høgt på veggen for å fungere best som aircondition om sommeren :-)
Så derfor håper jeg for deres skyld at huset deres er isolert, med doble vinduer og tette dører.
Men uansett, ta med godt med klær !
Lykke til !
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Lilli

Kritios: Huset har elektrisitet, varmepumpe som man kan snu om sommeren, også er det peiser.

Dette er et helt nytt hus, så i følge alle opplysninger jeg har så skal huset være tett og godt. Men det gjenstår kanskje å se?  :bounce:

Får nok ta med litt og hver nedover tenker jeg og heller være forberedt, litt tepper å snurre rundt seg dersom det blir for kaldt en kveld.

Tusen takk for alle svarene!  :cheers:

Liv

Ta med god dyne, gjerne ulltepper,pledd etc. Varmt tøy, tykke sokker.
Nytter ikke å sammenligne f.eks 19 C på Kreta og her. 19 på Kreta er kaldt. Er du ved kysten? Der er det ofte rått og kaldt, kan være mye vind også.Men avhengig av hvor på Kreta du er.  
Hvor skal du?

Ha en flott tur :-)

Kritios

Ja Lilli, hvor er dette huset ditt????
Litt nærmere stedsangivelse enn 1,2 mil fra Chania :-) ?
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Lilli

Nye dyner og puter har vi allerede kjøpt inn . så de tar vi med oss når vi drar.
Huset ligger ved Megala Chorafia. :)

ElleNida

Så spennende å dra i januar! Da kan det vel ikke bli noe annet enn bedre og bedre der nede. Har aldri vært på Kreta tidligere enn mars, men da var det nydelig, rene sommeren å regne for en nordbo. Fikk hotellet til å sette ut solstoler på takterrassen og fikk stilt solhungeren over det hele. Men det var kvelder der ullgenser var tingen og dager da den vindtette, regntette anorakken var det rette antrekk. Var også glad for at hotellet hadde sentralfyring. Luftfuktigheten er høy, så det kjennes veldig kaldt i kjølig vær. Flise ev. marmorgulv er utrolig kaldt å gå på innendørs og varmekabler er ikke vanlig.Er sikker på at dere får noen fine varme dager lenge før mars. For få dager siden var det 22 gr og jeg kjente at jeg kriblet etter en tur til Kreta igjen. Veldig greit å sjekke været på www.meteo.gr.

Håper dere har Internett muligheter, i det minste en Internett-kafé så forumet kan få vite hvordan det er på Kreta i januar/februar.
Sender deg en PM

Lykke til!
 :flower:

Lilli

Dette blir spennende i forhold til vær og temperaturer, men vi får nok bare forberede oss godt. Ha med litt av hvert, både litt tykkere tøy og litt enklere. Vindjakken hadde jeg pakket vekk, hmmm, den må nok ned fra loftet igjen ja.

Men uansett vi gleder oss. Dette er jo som sagt bare første turen ned i \"eget hus\", mere for å inspisere huset og nettopp prøve å finne ut mere om hva vi trenger.

Internett vet jeg ikke helt om enda, men jeg håper at vi får ordnet det i alle fall, greit å ha \"kontakt\" med resten av omverden.

Nedtellingen har i allefall begynt, 8 dager nå så....  :cheers:  :flower:

kaka

God tur da!
Regner med vi får høre hvordan dere opplever det, etterhvert.?
KariK

Lilli

Kommer helt klart med tilbakemeldinger ja  :cheers:

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...