Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor mye penger kan dere greie dere med på 14 dager i Hellas

Started by Heidrun, 04. Nov 09, 18:00:06

Previous topic - Next topic

brit

Quote from: \"Heidrun\"Det må kanskje nevnes at jeg ferierer der turistene stort set er. Da er jo middagen dyrere. Og jeg ender stort sett opp på restaurant for middag. Det er jo dyrere enn en enkel taverna. Når jeg reiser alene så liker jeg å koooooose meg som man sier og da komer prisen nok høyere opp i så måte

Skiathos er ingen billig øy!
Noen mener at det er en \"turistøy\"!

ROLLE

Heidrun måste nog dra ut en hel del på sina middagar ? Har nog inte lyckats finna ett ställe i Grekland där jag spisat för 30 e ! Kanske Heidrun blandar ihop kronor med euron ? 30 kronor kanske är närmare middagspriset, de är nog en annan nolla som behövs till kronorna, så får man också dricka till så man vet att man ätit o druckit. Håller man sig till 150 e:s dagsransoner vad gäller mat och dryck i två uger, behöver man nog dropp på lasarettet när man kommer hem. Tänk sen ifall man är två med samma vanor ? Vågar knappast räkna ut vad min egen semester skulle ha kostat om jag gjort av med 150 ecu per dag x 70 dagar ? + alla dagar scooter och cyckel. Skulle ha kostat ca 11 - 12000 euro + flyget, och om jag gör det två ggr årligen ! Hinner ej förtjäna ihop så mycket då jag har utgifter hemma också. Men jag bor som tur i Finland, där denna ekvation är omöjlig. Dessutom dricker jag ej ens Mythos och ännu mindre någe starkt. Betydligt mindre pengar behöver jag för att få uppleva Grekland och äta gott.

Tommy

Quote from: \"polyanna\"Jovisst har nordmenn penger, Tommy. Det er jo bare å lese denne tråden, så forstår man det.

Nu var det ju ikke så att jag uttalat att nordmenn ikke har pengar Polyanna. Jag refererade bara till en episod jag var med om på hovedbangården i Köpenhamn i min ungdom, ( för mer än 30 år sedan,    ack ja vad tiden går :-) ) där en dansk kypare skämtade med några nordmenn då de ville betala med norska pengar. Å jag kan försäkra dig att där var ingen som tog illa vid sig av det hjärtliga skämtet om pengar o pengars värde, vi skrattade alla gott, vilket förgyllde stunden o var helt gratis :D

Humor är kanske värt mer än pengar också när man är på ferie :compress: ???
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

marjana

Ferieforbruket til den enkelte er jo så relativt, og prisene rundt om i Hellas er også forskjellige, men et gjennomsnitt er jo mulig å anslå.

I Pireus er det dyrt ute ved havnebygningen, og særlig i Mikrolimano der det er rådyrt. Det er billig over gangbroen, der en middag, to-tre retter, med 1/2 kilo vin er på ca 16-20 euro.

Lunsj og middag på Syros med mat og drikke endte alltid på ca 10-15 euro, da med lokal vin eller øl, pluss vann hver gang i sommer.

Drinker osv. er på bar etterpå, og det er vel ca 4-6 euro per drink der.

Alt annet av småkjøp av snacks og ta med på strandenmat/drikke er sikkert 12-15 euro per dag, buss og taxi, pluss annet jeg
har glemt...
Jeg regnet over mitt forbruk i sommer, nå er jeg riktignok i Hellas lenge og lager mat hjemme også, men jeg bruker sjelden mer enn 2500 kroner/300 euro per uke, selv om jeg spanderer på venner også.
Glika i zoi

Ikaros

Du verden, 150 E om dagen var da voldsomt !!!  
Man kan kose seg for betraktelig mindre enn dette, ..... om man ikke benytter halsen som sluk da  :blackeye:  :drunken:

xristina

Når vi reiser alle fire, så bruker vi rundt 150 euro pr dag - utenom reise og bo. Men da er det frokost, lunsj og middag ute, med tilhørende drikke, samt is og annet som ungene får. Per tar kanskje et par pils i løpet av døgnet, så deler vi vin til middag, og tar kanskje en drink på hotellet før vi legger oss... Min største ballast er vann. :-) Drikker mellom 6 og 10 småflasker om dagen.

stein

Kanskje noen som har lyst til å høre hva det koster å seile?
En båt med 4 lugarer koster fra 16000 til 25000 pr. uke avhengig av type og alder. Vi betalte 17000 i år og hadde skikkelig luksus med bare 4 ombord. Det var kona, 2 ungdommer og jeg(ikke ungdom). Rutefly til Athen kostet 3000 pr. pers. Så brukte familien mellom 150 og 200 Euro pr.dag. Da var det frokost på taverna eller ombord, lunch ombord og middag på taverna. Godt med drikke, øl, brus, vin og Metaxa. Da endte det altså opp med 10000 kroner pr. pers.
Nå går det opp til 8 personer på en slik båt, men litt luksus er jo fint en gang i blandt. Billigste vi har fått til er litt over 4000 for fly og båt.
En morsom ting i Hellas er havneavgiftene. Det hender nemlig en gang iblandt at vi må gå til havnepolitiet med skipspapirene for å betale havneavgift. Kø, venting og papirarbeid. Så fram med kalkulatoren og summen blir: 0,86 Euro for en natt. Belive it or not.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Her står vi og venter utenfor kontoret til havnepolitiet i Vourkari på Kea i 2002. Litt av en bygning han har?
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Mixelite

Vi bruker også rundt 150€ pr. dag på en familie på tre voksne og et barn.

Tjorven

Jeg skjønner ikke hvordan du KLARER å bruke 40€ på middag/vin pr dag, selv om du spiser på finere restauranter, som du sier, Heidrun. Spiser du hummer el.l hver kveld? :) Jeg er vel på \"motsatt side\" enn deg hva gjelder budskjett ;) selv om jeg koser meg med god mat og vin.
 Luksusen min er å få servert middag hver kveld, istedet for å måtte lage den selv! Frokosten og kaffen lager jeg på rommet, og nyter dette på balkongen i eget tempo. Lunsjen kan jeg ta med hjemmefra eller spise på en taverna, alt ettersom. Det hender jeg tar en Mythos og en ouzo i ny og ne, og en Metaxa eller Irish etter middagen, uten at jeg føler at jeg sløser med penger på noen måte, for ferien er jo til for å nyte livet og kooooose seg :) :) :) Men å spise spagetti hver kveld, hadde jeg rett og slett ikke makta.....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Heidrun

Middag til 40 euro ink vin er ikke noe problem.Hovedretten kommer fort på en 15 euro. Et par mythos og dessert kommer fort på 15 euro. Og så var det 10 euro for en helflaske vin som ikke er noe problem
Yamas til livet og til

marjana

Jeg snakket med en kompis fra USA om forbruk og penger nå i år, som ikke hadde råd til å dra til Hellas i fjor da dollaren var på det laveste.
Han har vært trofast gjest hver sommer i 3-6 måneder om sommeren i 14 år, men sto over i fjor. Tilbake i år.
Etter tre-fire uker på Syros så hadde han gått tom for kontanter, og da hadde han klart å svi av noe det tilsvarende Heidrun klarer. Kompisen min spanderer på alle, og gir mange runder hver kveld på bordene han sitter ved på bar, som er mange, så da blir det jo dyrt i lengden.
Pluss pengegaver til bryllup og dåp, han gir 100 euro hver gang.
Det er likevel veldig mange penger...
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...