Logg inn med Facebook eller Google!

Hilsen fra Lesvos

Started by cubical, 24. May 07, 21:51:56

Previous topic - Next topic

cubical

Da er første middag inntatt her, vi endte rett og slett opp på hjørnet nedenfor der vi bor, på O Ermis som kan anbefales. Rom for natten er i orden og vi har også sett oss ut noe mer permanent fra i morgen av da Talina rooms var fulle nå i helgen. Vi har trasket litt rundt i Mitilini og sitter nå ute i hyggelig temperatur å koser oss med litt vin og øl. stedet vi sitter ser ut til å ha eksistert siden det herrens år 1800. det kan kalles lange tradisjoner det.

Jeg ser allerede nå at dette blir dyrt, pusleturen gjennom deler av byen avslørte alt for mange butikker fruen viste stor interesse for, gordt at baggasjen er relativt full :-). det er ikke bare 16åringer som kan være dyre i drift.

Mixelite

Kos dere Cubical! Ta gjerne masse bilder vi kan få se på! Og det ville være artig å høre hvordan Lesvos er i forhold til Chios. De er jo så nære, men likevel innbiller jeg meg at de er ganske ulike...

xristina

Ha det flott på en av de øyene som står øverst på min liste over øyer jeg skal se når jeg blir lei Kos... ;-)

bipbap

Quote from: \"cubical\"Da er første middag inntatt her, vi endte rett og slett opp på hjørnet nedenfor der vi bor, på O Ermis som kan anbefales. Rom for natten er i orden og vi har også sett oss ut noe mer permanent fra i morgen av da Talina rooms var fulle nå i helgen. Vi har trasket litt rundt i Mitilini og sitter nå ute i hyggelig temperatur å koser oss med litt vin og øl. stedet vi sitter ser ut til å ha eksistert siden det herrens år 1800. det kan kalles lange tradisjoner det.

Jeg ser allerede nå at dette blir dyrt, pusleturen gjennom deler av byen avslørte alt for mange butikker fruen viste stor interesse for, gordt at baggasjen er relativt full :-). det er ikke bare 16åringer som kan være dyre i drift.

Hihi - det er mye som er \"kjekt å ha\" da ..  
 :wink:
Jeg var på Lesvos for noen år siden, i mai faktisk. Spennende øy å reise rundt på, men litt store avstander. Likte godt Petra, Molivos og Mitilini. Var i masse fjelllandsbyer, men husker ikke hvilke. Favorittstranden min - Tarti Beach lå (tror jeg) et eller annet sted mellom Plomari og Mitilini. Fantastisk strand!  Kos dere på Lesvos!
[/img]

cubical

Første inntrykket er at det står oliventrær overalt, for å sammenlikne med Chios så dyrket de nok der oliven som en ren hobby og ikke i stor skala. øya er langt mer frodig enn jeg hadde sett for meg. Vi bor midt i byen, stedet heter New Life og vi fannt det når vi puslet rundt her første kvelden. Helt ok,med bad og kjøkken. Gratis frokost serveres nede i baren om morgenen og vi betaler 35 pr. natt.

Som nevnt, store avstander så lei en bil. Mye fine grusveier, vi kjører 4WD men møter stadig småbiler.

Byen her er en skikkelig gresk by, med all sin travelhet og det som hører med. Fruen mener det er svært gode shoppingmuligheter så mine brødre bør merke seg det å ha kort det går an å tømme. Må si meg enig da vi har sett masse og kjøpt noen fine smykker. Gode klesbutikker finnes deg også veldig mange av, sett i forhold til at vi er på en gresk øy.

I morgen er den eneste planen for oss å se Formel1 på tv, har diskutert om vi skal til et par museer i Varia først.

Vi tenkte også at vi skulle fått gått noen turer her, forsøker å kikke på sidene til mrwalker, men linken til Lesvos sidene hans virker ikke, må finne en skikkelig PC da det er umulig å kontakte ham fra PDAen min.

I dag kjørte vi via gulf of Gera til Plomari, videre til Melinda, til den tørre (det var litt synd, men det finnes mange varme kilder her) varme kilden Panagi Krifti hvor jeg tok årets første sjøbad, videre til Agiassos (må oppleves) og så tilbake til Mytilene akkurat før torden,lyn og regn satte inn for fullt. Vi vurderte å ringe Domino\'s Pizza, men jeg klarte å overtale fruen til å spise ute:-).

Vi sitter nå på To Kalviterimi å lar maten synke med restene av ouso og retsina, restauranten anbefes på det sterkeste da de har nydelig mat.  Sitter ute i en sidegate her men det er tørt og fint og akkurat nuh ble det så kjølig at min bedre halvdel tok på seg en tynn jakke.

Vi ba om en dose med retsina til vi, det er litt igjen av \'anisvinen\' :-)

Ole

Takk for nok en fin reiserapport Cubical! Ha en fortsatt fin ferie! :grin:

cubical

Utsikt sent i går kveld fra en av toppene før Agiassos og området ned mot det nå tørre varme kilden ved Panagi Krifti.

bipbap

Fine bilder  zqr2333222222

Mixelite

qweqrrr Ooooo, jeg har høydeskrekk! Utrolig flott bilde! Selv om jeg ble svimmel av å se på det!

Liv

Quote from: \"cubical\"Første inntrykket er at det står oliventrær overalt, for å sammenlikne med Chios så dyrket de nok der oliven som en ren hobby og ikke i stor skala. øya er langt mer frodig enn jeg hadde sett for meg. Vi bor midt i byen, stedet heter New Life og vi fannt det når vi puslet rundt her første kvelden. Helt ok,med bad og kjøkken. Gratis frokost serveres nede i baren om morgenen og vi betaler 35 pr. natt.

Som nevnt, store avstander så lei en bil. Mye fine grusveier, vi kjører 4WD men møter stadig småbiler.

Byen her er en skikkelig gresk by, med all sin travelhet og det som hører med. Fruen mener det er svært gode shoppingmuligheter så mine brødre bør merke seg det å ha kort det går an å tømme. Må si meg enig da vi har sett masse og kjøpt noen fine smykker. Gode klesbutikker finnes deg også veldig mange av, sett i forhold til at vi er på en gresk øy.

I morgen er den eneste planen for oss å se Formel1 på tv, har diskutert om vi skal til et par museer i Varia først.

Vi tenkte også at vi skulle fått gått noen turer her, forsøker å kikke på sidene til mrwalker, men linken til Lesvos sidene hans virker ikke, må finne en skikkelig PC da det er umulig å kontakte ham fra PDAen min.

I dag kjørte vi via gulf of Gera til Plomari, videre til Melinda, til den tørre (det var litt synd, men det finnes mange varme kilder her) varme kilden Panagi Krifti hvor jeg tok årets første sjøbad, videre til Agiassos (må oppleves) og så tilbake til Mytilene akkurat før torden,lyn og regn satte inn for fullt. Vi vurderte å ringe Domino\'s Pizza, men jeg klarte å overtale fruen til å spise ute:-).

Vi sitter nå på To Kalviterimi å lar maten synke med restene av ouso og retsina, restauranten anbefes på det sterkeste da de har nydelig mat.  Sitter ute i en sidegate her men det er tørt og fint og akkurat nuh ble det så kjølig at min bedre halvdel tok på seg en tynn jakke.

Vi ba om en dose med retsina til vi, det er litt igjen av \'anisvinen\' :-)

Koselig å lese om turen deres.
Men hva mener du med dette?!

\"Gode klesbutikker finnes det også veldig mange av, sett i forhold til at vi er på en gresk øy.\"

cubical

Vi mener at forventningene klart er overgått når det gjelder shopping. Dessuten ble min kone overrasket over greske klesdesignere også. Mytilini er jo ikke bygget for turistene (vi sitter unntaksvis å spiser med annet enn grekere her) så det de har skal jo dekke det lokale behovet. Vi har vært en tur i platanias på kreta også vi, mye å se, lite å kjøpe.

I 2006 var vi på Amorgos, der har de praktisk talt ikke butikker så det er mer det tilbudet vi hadde sist i minnet. Ikke at det var noe savn der.

I gå brukte vi tiden på å besøke Skopelos fordi en gammel sortkledd dame haiket med oss dit. Vikjørte så via Agiassos til den flere kilometerlange stranden Vatera. Fikk tatt noen bilder, men det var som vanlig overskyet og det regnet en halvtimes tid.

Nå har vi flyttet på oss til Molivos hvor vi bor på det greskklingende stedet \"Sea melody\", det har passe små veldig fine rom. Aner ikke hva det vil koste enda. I dag skinner solen og vi venter på litt lunsj.

Jeg tror vi skal bade etterpå

Liv

Quote from: \"cubical\"Vi mener at forventningene klart er overgått når det gjelder shopping. Dessuten ble min kone overrasket over greske klesdesignere også. Mytilini er jo ikke bygget for turistene (vi sitter unntaksvis å spiser med annet enn grekere her) så det de har skal jo dekke det lokale behovet. Vi har vært en tur i platanias på kreta også vi, mye å se, lite å kjøpe.

Det er veldig mange bra greske klesdesignere,jeg har veldig dårlig tid nå,skal på jobb.Men skal se om jeg får lagt inn litt om greske designere.
Nei,Mytilini er ei gresk øy,ikke bygget for turister...mens Platanias på Kreta er bygd opp pga turisme,det er en stor forskjell.
Greske øyer har bra utvalg som regel,det kommer litt an på størrelsen på øya,hvor mange faste innbyggere,nærheten til fastland/andre større øyer for shopping.Har de lite utvalg av sko,klær etc,drar de fleste inn til Thessaloniki  og Athen for  shopping.Sko,vesker,\"riktige\" merker når det gjelder klær er veldig viktig i Hellas. Det er viktig for en greker å være velstelt i tøyet...

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...