Logg inn med Facebook eller Google!

Hilsen fra Kreta

Started by Ninette, 29. Mar 07, 15:02:27

Previous topic - Next topic

Ninette

For förste gang etter at jeg kom til Kreta, er jeg i närheten av en pc. Og jeg sitter nå, av alle steder, på \"kontoret\" til Calle og Git. Vi har nettopp hatt et par herlige timer på takterassen, der vi har spist meze og drukket kretisk rödvin.

Livet på Kreta er herlig. Vi bor i en sjarmere landsby full av gjestfrie mennesker. Vi er for tiden de eneste turistene, og er dermed gjenstand for landsbyboernes interesse. Og det setter vi stor pis på :-)

I dag har vi värt på biltur med Vangelis, en av landsbyens eldre. Å väre sammen med han, er bra for greskkunnskapene mine, for han snakker ikke et ord engelsk.

Jeg kommer tilbake med flere hilsener og bilder i löpet av et par dager.

Ha det bra så lenge!

Min venn Vangelis og jeg:



Astipalea:

Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

bengalow

Så sköna människor du finner, Ninette! Jag är så generad när jag vill fotofrafera dem, att jag får göra det i sneg!! Äldre människor har sådan karaktär - man ser hela deras liv i rynkor och ansikte. Ge dom några riktiga klemmer från oss alla!! Ha det gott!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

znuppa

hyggelig med noen hilsner fra Kreta ja,  zthhhhhh
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser!

Mixelite

Kjempekoselig Ninette! Kos deg! Og Xronia polla!

bengalow

Vill bara lägga till, att damen i fönstret/vinduet är en drömbild!!!! Den hade fått min röst i en konkurranse om bästa bild!!!!! Grattis!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Barbro

Helt enig med deg,Bengalow,gamle mennesker er så vakre med alle sine spor etter livet,jeg blir helt myk i hjertet..
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Gita

Hon måste ha varit en skönhet i sin ungdom, så vacker som hon är idag. Och hon har sådant lugn över sig...

Ninette

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Det flotte bildet av den eldre, vakre kvinnen, er det min mann som har tatt. Jeg synes også at bildet er utrolig flott!

Det er fredag fredag formidag i landsbyen, og den første ferieuka nærmer seg slutten :-(

Vi har nettopp spist deilig frokost, brød med hjemmelaget appelsinmarmelade, kokt egg, ostepai og gresk kaffe. Og frukt og kjeks. Her skal man ha en stor grad av selvdisiplin for å komme hjem med samme vekt som når man dro, alle måltider er like velsmakende enten det er frokost, lunch eller middag.

Denne første uka har gått fort. Søndagen gikk stort sett med til å forflytte seg fra Norge og hit, men de andre dagene har vi prøvd å nyte i størst mulig grad. Vi har brukt en del tid i landsbyen \"vår\". Det er en fordel at vi er årets første turister, alle er interessert i, og oppdatert på, hva vi gjør og hvor vi ferdes.  Oppmerksomheten er utelukkende positiv, det er herlige mennesker som bor her, de fleste er eldre og har god tid. "?Siga, siga"?, sier de.

Med oss i kofferten da vi dro hit, hadde vi kopi av bilder fra forrige besøkt landsbyen. Vi allierte oss med Vangelis, en 80 år gammel mann, som visste hvor de forskjellige menneskene bodde. Han ledet an vårt lille følge, og banket på dører med krykken sin og ropte "?Fotografia, fotografia"?.
Da Stella, byens eldste kvinne, fikk se bildet av seg selv, grep hun det med begge hender og forsvant inn i huset. Vi ble fortalt at hun aldri før eid et bilde av seg selv.

Bildene, enkle portretter, skapte stor begeistring. Hos Vangelis ble vi invitert inn på raki og kjeks, det samme ble vi hos naboene rett over veien.

Senerepå dagene var planen å spasere til en kirke som ligger noen kilometer herfra. Vangelis ville han gjerne slå følge. Dermed endret dette seg fra fottur til biltur. Vi visste ikke at det gikk bilvei dit, men det visste han.

Det ble en usedvanlig hyggelig tur. Vangelis snakket hele veien, gresk selvfølgelig, og av og til henvendte han seg til oss og spurte "?Katalavenete"?, "?Forstår dere"??  Og når vi ikke forstod så mye, fortalte han om igjen.  Og om igjen.  Jeg fikk repetert mye gresk på den turen.

I dag har vi planlagt fottur fra Frangokastello på sørkysten til en fjellandsby ikke langt herfra. Det krever litt planlegging rent kommunikasjonsmessig, men med hjelp fra lokal taxi og buss, egen leiebil og  en overnatting i Frangokastello, ordner det seg.  I morgen tidlig er det bare å snøre fjellskoene, da setter vi av sted opp Kallikratiskløften.  Herlig!

I dag er det nydelig sommervær med sol og 18 varmegrader. Ute høres lyden av fuglekvitter blandet med bråket fra en arbeidsmaskin. Og midt opp i dette hører jeg  grønnsaksbilen som daglig triller inn i landsbyen for å selge frukt og grønt. Fra høytalerne kommer gresk musikk og mange harde greske ord som jeg ikke forstår så mye av. Om jeg ikke visste bedre, ville jeg trodd at dette var et sunamivarsel"¦

Nå løper jeg ut for å ta bilde av grønnsakbilen. Det blir bare bilde av denne i dag, å laste opp bilder via mobillinje er et tålmodighetsprosjekt som ikke passer meg.

Siga, siga!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Turid

Å, Ninette! Det høres ut som dere har det vidunderlig! Kos dere videre og takk for at dere deler med oss!
Det er etter regn at fuglene synger!

Barbro

Herlig å lese! Nå lengter jeg masse her zxzaaaaaaaaaa .
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Epicuristen

*SUKK!*

Og hils Calle & Git & Loppan & Rottan & Kalle! :wink:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

bengalow

Gu\'så skönt det är att läsa din berättelse! Att ni ´trivs i byen, och att byen trivs med er! Det måste kännas ända in i hjärteroten er!  All lycka på er tur!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...